گروه بورس - هدیه لطفی: با عرضه 10 درصدی سهام شرکت مهندسی ساختمان تاسیسات راه‌آهن، پای شرکت‌های دولتی مشمول اصل 44 به فرابورس باز شد.

روز گذشته سه میلیون و ۸۰۰ هزار و ۴۶۷ سهم معادل ۱۰ درصد از سهام شرکت بالاست به قیمت هر سهم ۴ هزار و ۳۳۸ ریال در بازار اول فرابورس عرضه شد و به این ترتیب سهام اولین شرکت دولتی مشمول اصل ۴۴ در بازار فرابورس معامله شد.
به گزارش خبرنگار ما، در ساعت10 دیروز اطلاعیه عرضه سهام بالاست در اختیار بازار قرار گرفت و 15 دقیقه بعد رقابت برای خرید سهام مزبور در قیمت دو هزار و 400 ریال آغاز شد.
رقابت برای کشف قیمت این سهام تا ساعت ۱۰:۵۴ ادامه یافت و در نهایت در این لحظه هر سهم «بالاست» با قیمت ۴ هزار و ۳۳۸ ریال عرضه شد.
در طول جریان عرضه سهام یادشده، معامله‌گران در زمان‌هایی قیمت‌های غیرمعقولی وارد سیستم کردند که این قیمت‌ها حذف شد و نرخ‌های دیگر جایگزین شد. به طوری که در زمان 10:25 هر سهم «بالاست» 40 هزار ریال قیمت خورد که این نرخ به دو هزار و 702 ریال اصلاح شد و تا 10 دقیقه بعد نیز قیمت‌های 27 هزار و 800 ریال و 23 هزار و 100 ریال وارد سیستم شد که این قیمت‌ها نیز حذف و به دو هزار و 825 ریال و سه هزار و 200 ریال تبدیل شد.
یادآور می‌شود ۱۰۰ درصد از سهام شرکت بالاست متعلق به شرکت راه‌آهن است که این شرکت اقدام به عرضه سهام مزبور در بازار فرابورس کرده است.
همچنین در طی عرضه اولیه «بالاست»، ارزش بازار سهام این شرکت با قیمت درج شده به 5/16 میلیارد تومان رسید که در نتیجه این شرکت عنوان دومین شرکت کوچک فرابورس را کسب کرد.
یادآور می‌شود شرکت مرجان‌کار به عنوان کوچک‌ترین شرکت فرابورس شناخته می‌شود.
همچنین با توجه به قیمت 4 هزار و 338 ریالی و پیش‌بینی سود 941ریالی هر سهم «بالاست»، P/E این شرکت در عرضه اولیه به رقم 6/4 رسید.
شرکت بالاست هشتمین شرکت پذیرفته‌شده در بازار اول فرابورس بود و این شرکت در زمینه تولید بالاست - نگهداری و تعمیرات ساختمان و تاسیسات راه‌آهن - زیرسازی و روسازی خطوط ریلی، ابنیه فنی و حمل‌و‌نقل نیرو فعالیت می‌کند.


تعادل در بازار
از سوی دیگر بدون در نظر گرفتن عرضه اولیه یادشده، بازار فرابورس روز گذشته را در حالت تعادلی سپری کرد.
در این روز بیش از ۵ میلیون و ۲۳۸ هزار سهم در بازار دادوستد شد و ارزش کل معاملات به رقم ۱۰۸ میلیارد و ۳۵ میلیون ریال رسید.
همچنین همانند روند روزهای اخیر، بیشترین حجم معاملات در اختیار نماد همراه اول بود.
در این روز تعداد دو میلیون و ۶۴۰ هزار و ۴۷۶ سهم «همراه» به قیمت ۳۶ هزار و ۴۰۱ ریال معامله شد و ارزش ناشی از این معاملات به رقم ۹۶ میلیارد و ۱۱۶ میلیون ریال رسید.
همچنین نماد بیمه دی رتبه دوم را به ارزش معاملات خود اختصاص داد.
هر سهم «ودی» در این بازار با ۶۶صدم‌درصد کاهش به نرخ یک هزار و ۸۱۸ ریال رسید و در مجموع یک میلیون و ۹۵۷ هزار سهم این شرکت به ارزش ۳ میلیارد و ۵۵۷ میلیون ریال دادوستد شد.
ارزش معاملات گواهی تسهیلات مسکن مهر، آبان و آذرماه نیز به ترتیب معادل 3/3 میلیارد ریال، 6/1 میلیارد ریال و 1/2 میلیارد ریال بود.
در این روز شرکت‌های مرجان‌کار، لیزینگ ایرانیان و کویرتایر تنها سهام مثبت بازار بودند و هر کدام به ترتیب ۵ صدم درصد، ۴۶ صدم درصد و دو صدم درصد افزایش قیمت را تجربه کردند.
در بازار اوراق مشارکت نیز 3 گواهی مشارکت ایران شرق، سپرده سعدی و بانک کشاورزی معامله شدند، به طوری که 640 برگه گواهی سپرده سعدی به ارزش 646 میلیون ریال، 55 برگه گواهی مشارکت ایران شرق به ارزش 55 میلیون ریال و 3 هزار و 50 برگه گواهی سپرده بانک کشاورزی به ارزش 3 میلیارد و 50 میلیون ریال دادوستد شد.
رقابت برای خرید دو بلوک فرابورس و حمل‌و‌نقل ریلی نیرو در روز گذشته همچنان تداوم یافت و هر دو بلوک مزبور به ترتیب تا نرخ ۶ هزار و ۱۵۳ ریال و ۵ هزار و ۷۸۵ ریال افزایش قیمت یافتند و در نتیجه ادامه رقابت به امروز موکول شد.