گروه بورس - همایون دارابی: بازار سهام تهران روز گذشته روزی بدون فراز و فرود جدی را پشت سر گذاشت. در بازار دیروز شاخص اما به مدد بازگشایی مناسب نماد پتروشیمی خارک شاهد رشد ۲۳/۸۲ واحدی بود که این امر موجب شد شاخص در محدوده ۱۸هزار و ۷۷۱ واحد تثبیت شود.

در بازار دیروز معامله گران در تحولات کلان شاهد تعطیلی بازارهای جهانی به دلیل فرارسیدن ایام سال نو میلادی بودند که این امر به ثبات نسبی در نمادهای وابسته به بازارهای جهانی منجر شد.

در بازار دیروز در تحولات عمده معامله‌گران شاهد تلاش سرمایه‌گذاران مدافع برای کنترل عرضه‌ها در نمادهای مخابرات و همراه اول بودند. پس از آنکه شرکت همراه اول روز دوشنبه اقدام به شفاف‌سازی مساله زمان و نحوه اعلام تعدیل سود شرکت کرد دیروز بازار با مازاد عرضه در این نمادها مواجه بود که این امر منجر به حضور معامله گران مدافع برای کنترل قیمت سهام شد.

انتظار می‌رود همراه اول در خلال هفته آینده توام با گزارش ۹ماه، تعدیلی در سود شرکت اعمال کند.

در بازار دیروز در گروه تجهیزات انتشار خبر دریافت پیش پرداخت از سوی صدرا و ماشین‌سازی اراک سبب شد تا اکثر نمادهای این گروه با صف‌های خرید همراه شوند.

در این شرایط سهام شرکت بالاست (مهندسی و تاسیسات راه‌آهن) که بخشی از فعالیت‌های آن مربوط به پیمانکاری است در فرابورس عرضه شد که به دلیل کوچکی به سادگی در بازار خریداری شد.

در گروه مالی صف خرید پست بانک همچنان در سایه انتشار شایعات مختلف ادامه داشت.

در این گروه اکثر کارشناسان بازار در انتظار انتشار بسته سیاستی سال آینده نظام بانکی و تصمیم رییس‌جمهوری برای اصلاح نظام بانکی هستند.

در گروه لیزینگ بازار با شایعاتی در مورد تعدیل سود لیزینگ رایان سایپا از محل دادوستد یک زمین با سایپا دیزل مواجه است.

در گروه خودرویی همچنان معاملات پر حجمی در نماد سایپا رقم خورد که سرانجام پس از معامله سی میلیون سهم به صف خرید این نماد منجر شد. در همین حال سرمایه‌گذاری رنا نیز در آستانه مجمع این شرکت با صف خرید همراه است.

در گروه تصفیه نفت پایان عرضه‌های سازمان خصوصی‌سازی در نماد پالایشگاه تبریز این نماد را در آستانه ورود به شرایط رفع گره‌های معاملاتی قرار داده است.

در گروه پتروشیمی دیروز پتروشیمی خارک در شرایطی با اعلام سود دو هزار و ۲۲۶ ریالی به تابلو بازگشت که کاهش نرخ گاز مصرفی سال ۸۸ این شرکت موجب انباشت سودی به میزان ۲۷۸ ریال به ازای هر سهم در این شرکت شده است.

در مجموع بازار دیروز شاهد دادوستد ۳/۳۷ میلیارد تومان سهام بود که ۴/۲۲ درصد آن را معامله ۲۰ میلیون سهم بانک کارآفرین تشکیل داد.

از ۲۰۱ نمادی که دیروز به روی تابلو رفتند، ۹۱ نماد با افت قیمت و ۱۰۵ نماد با رشد ارزش معامله شدند.