تبریز؛ پل روابط اقتصادی ایران و ترکیه

میزان مبادلات تجاری غیر نفتی را به ۳۰ میلیارد دلار می‌رسانیم

دنیای اقتصاد - تبریز - علی نیک‌رفتار: رییس اتاق بازرگانی تبریز گفت: چهار انجمن بزرگ تجاری و بازرگانی ترکیه در اتاق بازرگانی تبریز دفتر داشته و فعال هستند. رحیم صادقیان در همایشی با حضور هیات تجاری موسیاد ترکیه شعبه شهر بورسا در تبریز، این انجمن‌ها را شامل موسیاد، ایسیاد، توسیاد و توگیاد عنوان کرد و گفت: افزایش مراودات تجاری و اقتصادی ایران با ترکیه در دستور کار دو طرف است.

وی با اشاره به اینکه اتاق مشترک ایران و ترکیه ۱۸ ماه پیش دایر شده است، افزود: سفر ۱۷هیات تجاری ترکیه به تبریز و ۹ هیات تجاری از تبریز به ترکیه در یک سال گذشته حاکی از اراده متقابل برای توسعه روابط می‌باشد. صادقیان با بیان اینکه اتاق بازرگانی تبریز با همکاری استانداری آذربایجان شرقی و سازمان‌های دولتی مرتبط با امر تجارت و اقتصاد آماده توسعه روابط در راستای تحقق اهداف تجاری است، افزود: تلاش خواهیم کرد میزان مبادلات تجاری غیرنفتی خود را که در حال حاضر ۱۰ میلیارد دلار است، به ۳۰ میلیارد دلار افزایش دهیم.

پرویز کلینی، نایب رییس اتاق بازرگانی تبریز هم در این جلسه گفت: مراودات هیات‌های تجاری و اقتصادی ایران و ترکیه به واسطه اراده دو دولت در سطح قابل قبولی است و برای افزایش حجم همکاری‌ها این نوع روابط باید تبدیل به سیاست‌ کاری و عملیاتی شود.

وی بر بهره‌مندی دو طرف از این فرصت تاریخی تاکید و با اشاره به اینکه تبریز به عنوان مرکز تبادلات بازرگانی ایران و ترکیه مطرح می‌باشد، نزدیکی زبانی و جغرافیایی را مزیتی برای دو طرف عنوان کرد. کلینی با اشاره به فعالیت تجاری و صنعتی بیش از ۶۰ شرکت معتبر ترک در استان آذربایجان شرقی اظهارکرد: با شناخت بیشتر توانایی‌ها، روابط اقتصادی توسعه می‌یابد. وی خاطرنشان کرد: مرکز حمایت از سرمایه‌گذاری خارجی استان با بسیج امکانات، نقش مهمی در رضایتمندی سرمایه‌گذاران خارجی ایفا می‌کند.

وی افزود: اتاق تبریز هم از طریق رابطه با گروه‌های مختلف دولتی و خصوصی سعی در رفع موانع و ایجاد فرصت‌های بهتر برای رسیدن به اهداف تجاری دو طرف دارد.

نایب رییس اتاق بازرگانی تبریز گفت: شرکت‌های آذربایجان شرقی آماده همکاری با شرکت‌های ترکیه‌ای هم از نظر تجاری و هم سرمایه‌گذاری مشترک هستند.

حسن چپنی، مدیر موسیاد ترکیه هم با توضیح اینکه انجمن موسیاد ۲۹۰ سال است که تاسیس شده و ۵۲۰۰ عضو تجاری، بازرگانی دارد از پیوندهای فرهنگی، اقتصادی بازرگانی و ارزش‌های مختلف سخن به میان آورد و هدف اصلی در سفر این هیات به تبریز را دسترسی به همکاری‌های تجاری و سرمایه‌گذاری مشترک بیان کرد. وی یادآور شد: براساس برنامه ۲۰۲۳ دولت ترکیه، رسیدن به مبادلات تجاری و صادراتی کشور به ۵۰۰ میلیارد دلار هدف ما است که امید است، رقم مبادلات با ایران را به ۵۰ میلیارد دلار برسانیم. وی افزود: البته در این بخش دارای مرزهای گمرکی با قوانین مربوطه هستیم که امیدواریم دیوارهای گمرکی از میان برداشته شده و روابط فیمابین تجاری، بازرگانی توسعه بیشتری بیابد. صادق نجفی، رییس سازمان بازرگانی استان نیز با اظهار امیدواری در رسیدن مبادلات تجاری بازرگانی دو استان به ۵۰ میلیارد دلار گفت: نمایندگان عالی رتبه دوکشور که تماس‌ها و نشست‌های مشترکی به صورت پیوسته دارند تلاش کرده و می‌کنند تا همه موانع در این زمینه یکی پس از دیگری از میان برداشته شود؛ چرا که در تلاش هستیم تا برای مبادله ۲۰۰ قلم اجناس صادراتی دو طرف تجاری در استراتژی جدید با باز کردن راه و رفع همه مشکلات به صورت مستمر اقدامات عملی صورت گیرد. حسینی، رییس سازمان اقتصاد و دارایی و دبیر سرمایه‌گذاری خارجی استان آذربایجان شرقی نیز گفت: برای سرمایه‌گذاری‌های مشترک در چهار استان شمال‌غرب کشور ایران اسلامی هیچ مشکلی وجود ندارد و ما آماده‌ایم هر نوع معافیت و مشوق‌ها را اعطا کنیم.