افزایش 31 درصدی تسهیلات بانکی

بانک‌ها تا یکسال منتهی به پایان شهریورماه امسال ۲۶۰ هزار و ۵۱۳ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کردند که این رقم نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۳۱ درصد افزایش نشان می‌دهد. به گزارش خبرنگار مهر، کل تسهیلات اعطایی ریالی و ارزی بانک‌ها در یکسال منتهی به پایان شهریور ماه امسال که به تایید

بانک مرکزی رسیده، ۲۶۰ هزار و ۵۱۳ میلیارد تومان اعلام شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته (۱۹۸ هزار و ۴۶۲ میلیارد تومان) با افزایش ۳۱ درصدی مواجه شده است.

سهم تهران از تسهیلات بانکی

این در حالی است که استان تهران از بین ۳۰ استان کشور بیش از ۵۴ درصد تسهیلات را به خود اختصاص داده است که یکی از علل مهم آن بالا بودن رقم تسهیلات و سپرده‌ها در استان تهران استقرار دفاتر بسیاری از شرکت‌ها و موسسات تولید سایر استان‌ها در استان تهران بوده و عمده فعالیت‌های بانکی آنها از طریق شعب بانک‌های این استان انجام می‌شود.

به عبارت دیگر، سهم استان تهران از رقم تسهیلات‌دهی سیستم بانکی در مدت مذکور ۱۴۱ هزار و ۳۴۴ میلیارد تومان بوده و سایر استان‌ها نیز به ترتیب دریافت تسهیلات عبارتند از: استان اصفهان معادل ۱۲ هزار و ۳۲۳ میلیارد تومان، خراسان رضوی ۸ هزار و ۸۹۱ میلیارد تومان، مازندران ۹ هزار و ۳۸۴ میلیارد تومان و فارس ۸ هزار و ۹۲۲ میلیارد تومان.

پس از این استان‌ها، خوزستان با ۷ هزار و ۶۰۷ میلیارد تومان، آذربایجان شرقی ۷ هزار و ۲۸۰ میلیارد تومان، گیلان ۵ هزار و ۸۹۲ میلیارد تومان، کرمان ۵ هزار و ۷۸۸ میلیارد تومان، آذربایجان غربی ۴ هزار و۷۳۵ میلیارد تومان، کرمانشاه ۴ هزار و ۴۳۵ میلیارد تومان، یزد ۳ هزار و ۷۶۴ میلیارد تومان و گلستان ۳ هزار و ۹۳۰ میلیارد تومان در ردیف‌های بعدی قرار دارند.

همچنین استان همدان ۲ هزار و ۶۶۸ میلیارد تومان، مرکزی ۲ هزار و ۹۶۹ میلیارد تومان، سمنان ۲ هزار و ۳۱۱ میلیارد تومان، لرستان ۳ هزار و ۱۷۸ میلیارد تومان،

اردبیل ۲ هزار و ۳۲۲ میلیارد تومان، قزوین ۲ هزار و ۷۶۷ میلیارد تومان، هرمزگان ۲ هزار و ۹۶۳ میلیارد تومان و بوشهر ۲ هزار و ۵۵ میلیارد تومان بقیه تسهیلات را به خود اختصاص داده‌اند.

استان‌های کردستان با یکهزار و ۸۷۵ میلیارد تومان، زنجان ۲ هزار و ۲۹۶ میلیارد تومان، قم ۲ هزار و ۲۰۷ میلیارد تومان، سیستان و بلوچستان یکهزار و ۷۵۵ میلیارد تومان، چهارمحال و بختیاری یکهزار و ۶۰۱ میلیارد تومان، ایلام یکهزار و ۵۳۱ میلیارد تومان، کهکیلویه و بویر احمد هزار و ۲۱۸ میلیارد تومان، خراسان شمالی یکهزار و ۳۰۹ میلیارد تومان و خراسان جنوبی نیز یکهزار و ۱۷۹ میلیارد تومان در ردیف‌های بعدی دریافت تسهیلات قرار دارند.

پراکندگی تسهیلات‌دهی بانک‌ها نشان می‌دهد که استان‌های برخوردار از مراکز تجاری و صنعتی و تولیدی بیشترین سهم از تسهیلات‌دهی بانک‌ها را به خود اختصاص داده‌اند و بخش‌های کمتر صنعتی و کمتر توسعه یافته نیز به همان نسبت تسهیلات کمتری را جذب کرده‌اند.

تسهیلات یکسال منتهی به شهریور ۸۸

این در حالی است که سهم تهران در یکسال منتهی به شهریورماه سال ۸۸ از تسهیلات بانکی رقمی معادل ۱۰۹ هزار و ۸۸۱ میلیارد تومان بوده که بیشترین سهم تسهیلات‌دهی نظام بانکی را نسبت به ۲۹ استان دیگر کشور به خود اختصاص داده است.

بعد از تهران، استان‌های اصفهان با ۹ هزار ۱۴۵ میلیارد تومان، خراسان رضوی با ۶ هزار و ۸۱۶ میلیارد تومان و مازندران با ۷ هزار و ۳۲۱ میلیارد تومان بیشترین تسهیلات سیستم بانکی را به خود اختصاص داده‌اند، از سوی دیگر استان‌های کهکیلویه و بویراحمد

نیز با ۸۴۵ میلیارد تومان، خراسان شمالی با ۹۶۴ میلیارد تومان و خراسان جنوبی با ۸۰۱ میلیارد تومان کمترین تسهیلات را دریافت کردند.

سپرده‌های بانکی

مجموع کل سپرده‌های نظام بانکی در یکسال منتهی به شهریورماه ۸۹ رقمی معادل ۲۷۷ هزار و ۱۸۵ میلیارد تومان است که سهم استان تهران از این میزان سپرده ها ۱۶۳ هزار و ۹۳۸ میلیارد تومان را شامل می‌شود، همچنین استان اصفهان ۱۵ هزار و ۴۰۱ میلیارد تومان، خراسان رضوی ۱۰ هزار و ۷۰۱ میلیارد تومان، مازندران ۶ هزار و ۸۷۴ میلیارد تومان، فارس ۱۱ هزار و ۴۶ میلیارد تومان و خوزستان ۹ هزار و ۴۲۶ میلیارد تومان از سپرده‌های نظام بانکی را تامین کرده‌اند.

رقم سپرده‌گذاری استان‌های آذربایجان شرقی، گیلان، کرمان و آذربایجان غربی در بانک‌ها نیز به ترتیب معادل ۷ هزار و ۱۹۵ میلیارد تومان، ۴ هزار و ۲۳۱ میلیارد تومان، ۵ هزار و ۴۳۱ میلیارد تومان و ۳ هزار و ۳۳۹ میلیارد تومان بوده است. استان کرمانشاه ۲ هزار و ۷۷۳ میلیارد تومان، یزد ۳ هزار و ۳۸۰ میلیارد تومان، گلستان ۲ هزار و ۶۳۲ میلیارد تومان، همدان ۲ هزار و ۳۶۳ میلیارد تومان، مرکزی ۲ هزار و ۶۸۸ میلیارد تومان، سمنان یک‌هزار و ۴۸۱ میلیارد تومان، لرستان هزار و ۹۱۸ میلیارد تومان و اردبیل هزار و ۴۹۸ میلیارد تومان در یکسال منتهی به شهریورماه سال جاری در بانک‌ها سپرده‌گذاری کرده‌اند.

سپرده‌های استان قزوین نیز ۲ هزار و ۲۷۴ میلیارد تومان، هرمزگان ۳ هزار و ۴۶۵ میلیارد تومان، بوشهر ۲ هزار و ۲۸۷ میلیارد تومان، کردستان هزار و ۶۸۲ میلیارد تومان، زنجان یک‌هزار و ۸۰۵ میلیارد تومان، قم ۲ هزار و ۴۹۶ میلیارد تومان، سیستان و بلوچستان هزار و ۹۹۵ میلیارد تومان، چهارمحال وبختیاری هزار و ۴۸۴ میلیارد تومان، ایلام ۸۳۱ میلیارد تومان، کهکیلویه و بویر احمد ۶۶۲ میلیارد تومان، خراسان شمالی ۸۵۹ میلیارد تومان و خراسان جنوبی نیز یکهزار و ۱۷ میلیارد تومان در بانک‌ها بوده است.

سپرده استان‌ها در پایان شهریور ۸۸

کل سپرده‌های ۳۰ استان کشور نیز در یکسال منتهی به شهریورماه سال ۸۸ معادل ۲۱۹ هزار و ۳۷۱ میلیارد تومان است که ۱۳۴ هزار و ۲۸۳ میلیارد ریال آن در استان تهران صورت گرفت. همچنین استان اصفهان پس از تهران بالاترین آمار مربوط به سپرده گذاری ها را یعنی رقمی معادل۱۱ هزار و۶۳۲ میلیارد تومان را به خود اختصاص داده است.

کمترین رقم سپرده‌گذاری نیز در همین زمان مربوط به استان کهکیلویه و بویراحمد به میزان ۵۲۵ میلیارد تومان و پس از آن استان ایلام با ۶۳۱ میلیارد ریال است.