آمریکا و آلمان حکم صادره علیه تاجر روس را محکوم کردند

گروه بین‌الملل- کاخ سفید از رای دادگاه روسیه علیه میلیاردر سابق این کشور انتقاد کرد.

کاخ سفید از اجرای قوانین حقوقی گزینشی روسیه انتقاد کرد. به گزارش ایسنا، رابرت گیبس، سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد، باراک اوباما رییس‌جمهوری آمریکا، نسبت به اتهامات سیستم قضایی روسیه علیه میخائیل خودورکوفسکی، میلیاردر سابق روسیه و از منتقدان برجسته کرملین، ابراز یاس و نارضایتی کرد.

گیبس گفت: ما در خصوص محکومیت خودورکوفسکی و پلاتون لبدف یکی از متحدان تجاری وی بسیار نگرانیم.

گیبس افزود:‌ دولت آمریکا علاوه بر این در خصوص اتهامات دولت روسیه علیه خودورکوفسکی که تخطی از تساوی در برابر قانون محسوب می‌شود و همین طور سوء استفاده از سیستم قضایی برای منافع دولت محسوب می‌شود، خشمگین است.

به گزارش خبرگزاری آلمان، باراک اوباما هم‌چنین از روسیه به دلیل بی‌توجهی به ارزش‌های جهانی انتقاد و اظهار کرد که حکم صادره روسیه علیه خودورکوفسکی یک استفاده کاملا گزینشی از قوانین حقوقی محسوب می‌شود. سخنگوی کاخ سفید افزود: این مساله آوازه روسیه را به عنوان کشوری که متعهد به تقویت یک دولت مشروع است زیر سوال می‌برد.

گیبس افزود: اگر روسیه در توجه به ارزش‌های جهانی اهمال کند، این مساله از مدرن‌سازی این کشور و توانایی‌هایش برای تعمیق روابط با آمریکا جلوگیری می‌کند. این مقام آمریکایی افزود: در مورد این مساله اوباما بارها با دیمیتری مدودف، رییس‌جمهوری روسیه، صحبت کرده است.وزیر امور خارجه آلمان نیز محاکمه خودورکوفسکی را «بسیار قابل تامل» توصیف کرد.گوئیدو وستروله، وزیر امور خارجه آلمان، اکنون موضع انتقادی آشکارتری را علیه محاکمه خودورکوفسکی اتخاذ کرده است.وستروله روز دوشنبه در برلین در این خصوص گفت: شرایط دادگاه خودورکوفسکی بسیار قابل تامل بود و عقب‌گردی در مسیر مدرن‌سازی این کشور محسوب می‌شود.

وزیر امور خارجه آلمان گفت: به نفع متحد روسی ماست که این نگرانی‌ها را جدی بگیرد و به طور پیگیر برای رسیدن به دموکراسی و حقوق بشر تلاش کند.

یکی از کارشناسان سوسیال دموکرات‌ آلمان نیز رای صادره علیه خودورکوفسکی را عقب‌گردی برای تلاش‌های اصلاح‌طلبانه دیمیتری مدودف، رییس‌جمهوری روسیه دانست.