گروه بین‌الملل- همزمان با تعطیلات کریسمس، برف و توفان در سواحل شرقی آمریکا و کانادا هزاران پرواز هواپیما را لغو، سرویس قطارها را مختل و حرکت اتوبوس ها و ماشین‌ها را متوقف کرده است. به گزارش بی‌بی‌سی، دیروز در منطقه نیویورک حدود نیم متر برف بر زمین نشست و در ایالت های ماساچوست، مین، مریلند، نیوجرسی، کارولینای شمالی و ویرجینیا وضعیت اضطراری اعلام شد.

مقام‌های آمریکایی می‌گویند بیش از ۲۰۰۰ پرواز لغو شده است.

بامداد دوشنبه سه فرودگاه جان‌اف‌کندی، لاگواردیا و نیوآرک در نیویورک و فروگاه لوگن بوستون تعطیل شد. بسیاری از مسافرین بر زمین ترمینال‌ها و در انتظار از سرگیری‌ پروازها بودند.این چهار فرودگاه عصر دوشنبه بازگشایی شد، اما مسئولین می‌گویند جبران تعویق پروازها ممکن است یک هفته به طول انجامد.

در ایالت‌های ردآیلند و ماساچوست هزاران خانه بدون برق گزارش شدند.

کولاک در کانادا ۲۷ هزار خانوار را در نوا اسکوشیا و ۱۱ هزار مصرف کننده را در نیوبرانسویک از برق محروم کرد.در نیوبرانسویک سرعت باد تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت گزارش شده است.اداره هواشناسی آمریکا می‌گوید منشا این توفان کارولینای شمالی و نتیجه فشار پایین سیستم جوی بوده است.انتظار می‌رود بارش برف در بوستون و نیویورک همچنان ادامه یابد. ایالت های جنوبی جورجیا و کارولینای جنوبی نخستین کریسمس برفی خود را طی یک قرن گذشته جشن می‌گیرند.

اما شهر واشنگتن از این کولاک در امان مانده و تنها شاهد برف اندکی بوده است. کارشناسان می‌گویند طی چند روز آینده هوا به تدریج ملایم و برف روبی امکان‌پذیر خواهد شد. شرکت امترک گفته است سرویس‌های قطار خود از نیویورک به مین و همین‌طور قطارهای ایالت ویرجینیا را لغو کرده است. بسیاری از سرویس‌های اتوبوسرانی نیز دچار اختلال شده است.