رفیعه هراتی- روز دوشنبه وزارت انرژی آمریکا اعلام کرد طی هفته گذشته متوسط قیمت بنزین آمریکا به بیش از ۳ دلار در هر گالن رسید که بیشترین میزان از اکتبر سال ۲۰۰۸ تاکنون است. براساس گزارش وزارت انرژی آمریکا، قیمت داخلی بنزین معمولی نسبت به هفته قبل از آن ۷ سنت افزایش یافته است و به طور متوسط به ۰۵/۳ دلار در هر گالن رسیده است. (هر گالن آمریکا برابر است با ۷۸/۳ لیتر). افزایش قیمت نفت موجب گران شدن قمیت سوخت شده است.

دیروز، سه‌شنبه، نیز نفت خام در نیویورک نزدیک به بالاترین سطح دو ساله معامله شد، زیرا پیش‌بینی‌ها حاکی از آن بود که سرمای هوا در آمریکا و اروپا تقاضا برای نفت را در این کشورهای صنعتی افزایش خواهد داد.

نیویورک، بزرگ‌ترین شهر و بزرگ‌ترین مصرف‌کننده نفت جهان، از سنگین‌ترین بارش برف در ماه دسامبر طی شش دهه اخیر لطمه دیده است و تقاضا برای سوخت در این شهر افزایش یافته است. در معاملات الکترونیکی بورس نیویورک بهای نفت خام برای تحویل در ما فوریه به ۱۲/۹۱ دلار در هر بشکه رسید. در لندن نفت خام برنت نیز ۱۵/۹۴ دلار در هر بشکه معامله شد. در ابتدای معاملات روز دوشنبه قیمت نفت به بالاترین سطح از ۷ اکتبر سال ۲۰۰۸ تاکنون یعنی رقم ۸۸/۹۱ دلار در هر بشکه رسید. اما سپس با ۵۱ سنت کاهش روبرو شد و در رقم ۳۷/۹۱ دلار ثابت شد. براساس نظرسنجی بلومبرگ تحلیل‌گران برآورد می‌کنند میزان ذخایر نفت آمریکا در هفته منتهی به ۲۴ دسامبر ۳ میلیون بشکه کاهش داشته است. طی ماه جاری میزان ذخایر نفت آمریکا ۱۹ میلیون بشکه یا ۳/۵ درصد کاهش داشته است که این بیشترین میزان از دسامبر سال ۲۰۰۶ تاکنون است. در دیگر معاملات بورس نیویورک دیروز قیمت بنزین به ۴۱/۲ دلار در هر گالن رسید و گاز طبیعی ۰۸/۴ دلار در هر ۱۰۰۰ پای مکعب معامله شد.