دولت، قیمت نان  را به حال خود رها نمی‌کند

عکس: نگار متین‌نیا

نگرانی از خشکسالی بی‌مورد است

سارا صفاری - روز گذشته حمید علیخانی مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران در جمع خبرنگاران حاضر شد و در خصوص نرخ نان، آرد، خرید تضمینی گندم و تاثیر هدفمندی یارانه‌ها بر رقابت‌پذیری و بهبود کیفیت نان سخن گفت. در این نشست معاون وزیر بازرگانی با وجود گذشت بیش از ۱۰ ماه از آغاز سال نگرانی از کمبود بارندگی‌های سال جاری را بی‌مورد خواند و این‌گونه عنوان کرد «هواشناسی پیش‌بینی زمستان و بهار پر بارشی را کرده» وی ذخیره گندم کشور را بی‌بدیل اعلام کرد و گفت «اگر در سال آینده مشکلی پیش بیاید (خشکسالی) ما به راحتی از آن عبور می‌کنیم». وی همچنین تاکید کرد که هدفمندسازی یارانه نان به این معنا نیست که دولت قیمت این کالای استراتژیک را به حال خود رها می‌کند.

تعیین نرخ ۳۶۰ تومانی برای خرید تضمینی گندم در سال آینده

این مقام مسوول در خصوص نرخ خرید تضمینی گندم بیان کرد: در سال جاری گندم را با قیمت پایه ۳۰۴ تومان تا ۳۵۳ تومان خریدیم و نرخ متوسط خرید این محصول از کشاورزان ۳۳۰ تومان بود. وی تصریح کرد: نرخ تضمینی خرید گندم در سال آینده بر اساس مصوبه‌ای که من ندیده‌ام بلکه شنیده‌ام ۳۶۰ تومان تعیین شده است. البته من باید مصوبه را ببینم.

وی با اشاره به رونق کارخانه‌های مرتبط با گندم و آرد اظهار داشت: کارخانه‌های ماکارونی با یک میلیون تن ظرفیت تنها ۴۰۰ هزار تن تولید می‌کردند، لذا ما معتقدیم با اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها و افزایش رونق در این بخش می‌توانیم برای ۵۰۰ میلیون نفر دیگر مواد غذایی تامین کنیم و این مهم‌ترین هدیه هدفمند کردن یارانه‌ها است و محصول فرمول جدید هدفمندی افزایش کیفیت است. علیخانی در پاسخ به این سوال که با وجود خشکسالی و افزایش قیمت مواد غذایی در سطح جهان وضعیت گندم در کشور را چه طور پیش‌بینی می‌کند، گفت: ما جلسات مشترکی را با هواشناسی و وزارت جهاد کشاورزی داشتیم و هشدار کمبود بارش در پاییز داده شد، اما براساس الگوهای هواشناسی نوید زمستان و بهار پر بارشی را داده‌اند، بنابراین پیش‌بینی می‌کنم در سال آینده ۹ تا ۱۰ میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری کنیم.

واریز مابه‌التفاوت فروش گندم به خزانه

به گفته علیخانی موجودی گندم کشور بی بدیل است و حتی اگر مشکلی رخ دهد می‌توانیم به راحتی از سال آینده عبور کنیم.

علیخانی همچنین در واکنش به این ابهام که درآمد دولت از مابه‌التفاوت فروش گندم و سهم وزارت بازرگانی در این میان چقدر است، گفت: باید دید میزان مصرف آرد و نان تا پایان ماه چقدر است و باید توجه داشت که این پول به خزانه واریز خواهد شد و برای بازتوزیع در نظر گرفته می‌شود، ضمن اینکه برای وزارت بازرگانی سهمی در نظر گرفته نمی‌شود. مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران در خصوص نحوه کیفی‌سازی نان و بهسازی نانوایی‌ها عنوان کرد: برای این کار ما وام و تسهیلات برای بهسازی در اختیار نانوایان قرار دادیم؛ این در حالی است که برای تولید نان باکیفیت علاوه بر کیفیت آرد، مهارت کارگران و توجه به ماشین‌آلات بسیار تاثیرگذار است.

علیخانی توضیح داد: افزایش مهارت کارگران موضوعی است که باید برای آن سرمایه‌گذاری کنیم و با اعطای وام‌های کم بهره قصد ارتقای افزایش بهره‌وری و بهسازی نانوایی‌ها را داریم همچنین حمایت‌های وزارت بازرگانی به‌گونه‌ای است که از بهره ۱۲ درصدی این وام‌ها ۹ درصد را وزارت بازرگانی و ۳ درصد را نانوا پرداخت می‌کند. علیخانی با بیان اینکه در کوتاه مدت شاهد جهش کیفیت آرد خواهیم بود خاطرنشان کرد: کیفیت موضوعی تدریجی است و نیاز به پایش دارد، ابتدا باید در این خصوص همزبان شویم این در حالی است که برخی از شاخص‌هایمان در مورد کیفیت اشتباه است. وی در خصوص قیمت متغیر نان این گونه گفت: در نرخ نامه قیمت نان ساده و بدون افزودنی عنوان شده نه نان سفارشی که دو رو خشخاشی، دو آتشه و دارای انواع سبزی است، این توافقی بین مشتری و کارفرما است.

علیخانی در پاسخ به این سوال که چرا واحدهای نان فانتزی و نان صنعتی هنوز گندم یارانه‌ای دریافت نکرده‌اند و به نظر می‌رسد پس از دریافت آن قیمت را کاهش نمی‌دهند، اظهار داشت: ما هیچ مشکلی در خصوص توزیع گندم پس از هدفمندی یارانه‌ها به واحدهای تولیدی نداریم و این را اعلام کرده‌ایم که هر کس از گندم و آرد ارزان استفاده کند، باید محصول خود را ارزان عرضه کند، لذا اگر تاکنون واحدهای نان فانتزی و نان صنعتی این آرد را دریافت نکرده‌اند خودشان نخواسته‌اند.

تغییرقیمت نان در سال آینده

وی در پاسخ به سوالی درباره عدم رقابت‌پذیری قیمت نان در شرایطی که وزن چانه و قیمت آرد و نان به صورت دستوری تعیین می‌شود، اظهار داشت: اجازه بدهید چند ماهی از این اتفاق بزرگ بگذرد و وقتی به آرامی فرود آمدیم مطمئنا به سمتی خواهیم رفت تا بازار رقابتی شود. علیخانی ادامه داد: ما نیازمند آن بودیم تا از هرگونه تشنج در بازار جلوگیری کنیم، هدفمند کردن یارانه‌ها به آن معنا نیست که دولت قیمت این کالای استراتژیک را به حال خود رها می‌کند. مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت: قیمت نان از سال آینده با تغییر برخی از نهاده‌های موجود تغییر می‌کند و بازار کاملا رقابتی می‌شود.

صرفه‌جویی ۲۰ درصدی آرد و نان

معاون وزیر بازرگانی با اشاره به گردش مالی ۱۵ هزار میلیارد تومانی در حوزه گندم، آرد و نان، پیش‌بینی کرد که با واقعی شدن قیمت نان ۱۵ تا ۲۰ درصد مصرف آرد و نان کاهش یابد، این درحالی است که میزان کاهش ضایعات نان در گزارش تطبیقی آذرماه و دی‌ماه مشخص خواهد شد.

وی اظهار داشت: دولت در نظر دارد طبق یک برنامه زمان بندی ۵ ساله، کل کار خرید گندم را به بخش خصوصی واگذار کند. علیخانی همچنین از برگزاری همایش تجارت غلات در بهمن‌ماه خبرداد و گفت: این همایش با حضور کشورهای صادرکننده و واردکننده گندم برگزار می‌شود، این درحالی است که ایران می‌تواند سوآپ و ری اکسپورت گندم را انجام دهد.