شش سال حبس اضافی برای غول نفتی روسیه

عکس: AFP

«خودور کوفسکی» در آستانه رهایی از زندان ۸ ساله دوباره محکوم شد در پرونده‌ای که بیشتر بوی سیاست می‌دهد تا اقتصاد

غول نفتی روسیه باز مجرم شناخته شد

شادی آذری

دیروز، دوشنبه، یک قاضی روس در دادگاهی که همزمان با گذراندن دور نخست محکومیت میخاییل خودورکوفسکی، غول سابق حوزه نفت تشکیل شد، برای دومین بار او و شریک کاری وی، پلاتون لبدف، را به اتهام اختلاس مجرم شناخت و خودورکوفسکی را که محکومیت هشت ساله خود را پشت میله‌های زندان می‌گذراند، برای شش سال دیگر محکوم به تحمل حبس کرد.

به گزارش رویترز، این قاضی اعلام کرد که این دو متهم همچنین به اتهام پولشویی بودجه‌های دزدیده شده حوزه نفت مجرم شناخته شده‌اند.

اتهام دزدی نفت از شرکت نفتی خودورکوفسکی، یوکاس، که اکنون به شرکتی متروکه تبدیل شده است، اتهام اصلی وی بوده است. در دادگاهی که برخی از ناظران از آن به عنوان آزمونی برای سنجش حاکمیت قانون در کرملین یاد کردند، برخی از بازپرس‌ها از قاضی خواستند برای خودورکوفسکی شش سال حبس علاوه بر هشت سالی که اکنون در حال گذراندن آن است، در نظر گرفته شود. نکته مهم اما این است که همه به صورت غیر رسمی بر این واقعیت واقفند که اتهامات خودورکوفسکی بیش از آنکه به اختلاس مالی و پولشویی مربوط باشد، پرونده‌ای سیاسی است که طی آن ولادیمیر پوتین نخست‌وزیر فعلی و رییس‌جمهوری سابق روسیه از این مخالفت ثروتمند خود انتقام‌گیری می‌کند. خودورکوفسکی که زمانی ثروتمند‌ترین مرد روسیه و رییس بزرگ‌ترین شرکت تولیدکننده نفت این کشور بود، در آستانه پایان یافتن محکومیت هشت ساله زندان خود است. این دوره محکومیت او به اتهام اختلاس و فرار مالیاتی توسط دادگاهی به اجرا در آمد که این قبیل اتهامات را به طور آزمایشی مطرح می‌کرد. آزمایشی که ریاست ‌جمهوری ولادیمیر پوتین را طی سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۸ شکل داد. تحلیل‌گران بر این باورند که علت طرح چنین اتهاماتی مخالفت‌های خودورکوفسکی با ولادیمیر پوتین بوده است. در دادگاه دیروز بازپرس‌ها اتهام تازه‌ای را مطرح ساختند که بر اساس آن گفته شد خودورکوفسکی ۲۷ میلیارد دلار از پول‌های نفتی مربوط به یارانه‌های شرکت یوکاس را از طریق طرح‌های قیمت‌گذاری دزدیده است. هنگامی که قاضی ویکتور دانیکلین اتهامات وارده به این دشمن بزرگ کرملین را می‌خواند، خودورکوفسکی و لبدف که در یک محفظه ساخته شده از شیشه‌ و فولاد محبوس شده بودند، سعی می‌کردند قاضی را نادیده بینگارند و هنگام قرائت اتهامات سنگین توسط وی با یکدیگر صحبت می‌کردند و کتاب و مجله می‌خواندند.

وکلای خودورکوفسکی اما ضمن رد اتهامات، آن‌ها را اتهاماتی با انگیزه‌های سیاسی خواندند که تنها با هدف نگهداشتن وی پشت میله‌های زندان طرح شده‌اند.چند صد نفر از طرفداران خودورکوفسکی دیروز در برابر این دادگاه تجمع کردند و فریاد می‌زدند: «آزادی! آزادی!»

خودورکوفسکی (چپ) و شریکش لبدف (راست) در قفسی از فولاد و شیشه در دادگاه- عکس: AFP