مرکز خدمات فولاد ایران- تقاضای واردات سنگ آهن در چین پایین آمده و حجم سنگ آهن وارداتی در این کشور در سال ۲۰۱۰ برای اولین بار طی ۱۰ سال گذشته کاهش یافته است. اما قیمت سنگ آهن وارداتی به شدت بالا رفته است. حجم واردات سنگ آهن در چین در سال ۲۰۰۰ در حدود ۶۹ میلیون تن بود که این رقم در سال ۲۰۰۹ به ۶۲۷ میلیون تن رسیده است. چینی‌ها در سال جاری به منظور مقابله با انحصارطلبی سه شرکت معدنی در تعیین قیمت سنگ آهن حجم واردات سنگ آهن خود را پایین آورده اند.

چین طی ۱۰ ماه اول سال ۲۰۱۰ در حدود ۵۰۳ میلیون تن سنگ آهن وارد کرده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۸ درصد کاهش یافته است. در کل پیش‌بینی می‌شود که حجم واردات در سال ۲۰۱۰ در حدود ۶۰۰ میلیون تن باشد که کمتر از سال ۲۰۰۹ است.

حجم واردات سنگ آهن در چین طی ۱۱ ماه اول سال جاری ۶ میلیون تن در مقایسه با مدت مشابه سال قبل کاهش یافته، اما از نظر هزینه، رشدی ۲۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلاری را طی این مدت تجربه کرده است. قیمت سنگ آهن وارداتی در ماه نوامبر ۴۵/۵۰ درصد نسبت به نوامبر گذشته افزایش یافته است. به دنبال این امر، هزینه واردات این محصول برای چینی‌ها ۲۵ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار بالا رفته است که بیشتر از میزان سوددهی آنها است.

ظرفیت تولید معادن سنگ آهن در چین به دلیل رشد شدید قیمت این محصول بالا رفته است و آنها به دنبال کاهش وابستگی خود به واردات هستند.

افزایش قیمت سنگ آهن سوددهی کارخانه‌ها را در چین تحت فشار قرار داده است. اگر چه سالیانه ۶۳۰ میلیون تن فولاد در چین تولید می‌شود، اما نسبت سوددهی آنها در مقایسه با صنایع دیگر در این کشور پایین تر می‌باشد.

پیش‌بینی می‌شود که ظرفیت تولید فولاد در چین در سال ۲۰۱۱ بالا رفته و به ۶۶۰ تا ۶۷۰ میلیون تن برسد. در این میان، قیمت مواد اولیه نیز رو به رشد است. احتمالا قیمت سنگ آهن پس از تعطیلات بهاره در چین (۲ تا ۹فوریه) به دلیل افزایش تقاضا، بالا خواهد رفت.

افزایش قیمت سنگ آهن در چین

همچنین قیمت سنگ آهن در ایالت هبی چین طی دو هفته گذشته به دلیل پایین بودن موجودی این محصول افزایش یافته است. سرمای هوا در این منطقه منجر به کاهش ظرفیت تولید کارخانه‌های تولید کنسانتره سنگ آهن شده است.

قیمت سنگ آهن خلوص ۶۶ درصد در ایالت هبی در حدود ۱۹۰ تا ۱۹۴ دلار هر تن مرطوب همراه با ۱۷ درصد مالیات ارزش‌افزوده می‌باشد که رشدی ۵ تا ۹ دلاری را در هر تن نسبت به ۶ دسامبر نشان می‌دهد.

روز ۲۳ دسامبر قیمت سنگ آهن خلوص ۶۶ درصد در شهر‌هانکسینگ ایالت هبی در حدود ۲۲۰ دلار هر تن خشک همراه با ۱۷ درصد مالیات ارزش افزوده بود که نسبت به قیمت ۲۰۶ تا ۲۲۲ دلار هر تن خشک در روز ششم دسامبر افزایش یافته است.سرمای هوا در فصل زمستان دلیل اصلی رشد قیمت سنگ آهن در چین است. کارخانه‌ها نیز موجودی مورد نیاز خود را پیش از این خریداری کرده‌اند به همین دلیل در حال حاضر حجم معاملات در بازار پایین است.

در پی افزایش قیمت سنگ آهن در ایالت هبی، پیش‌بینی می‌شود که قیمت این محصول در بازار داخلی چین بالا برود، چرا که هزینه حمل این محصول از این ایالت به مناطق دیگر نیز بالا خواهد رفت.