عدم افزایش قیمت‌ها با تقویت بخش تولید

سخنگوی کارگروه طرح تحول اقتصادی با بیان‌اینکه تمرکز اصلی بسته‌های سیاستی و حمایتی بر تقویت بخش تولید بوده، اظهار کرد: با افزایش تولید و بهبود بهره‌وری شاهد افزایش قیمت‌ها نخواهیم بود. محمدرضا فرزین در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی دولت در پاسخ به‌این سوال که برخی رسانه با نوعی جو سازی رسانه‌ای مطرح کرده‌اند که با اجرای هدفمندی یارانه‌ها، سال‌ آینده افزایش قیمت‌ها نسبت به امسال دو برابر خواهد بود، گفت: مطابق برنامه‌ریزی‌هایی که پیش از‌این صورت گرفته است، برای تک تک بخش‌ها بسته‌های حمایتی و سیاستی داشتیم و تمرکز اصلی روی بسته‌های سیاستی و حمایتی ‌این بود که بتوانیم بخش تولید را تقویت کنیم تا بخش تولید با اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها بتواند همچنان نیازهای بازار را پاسخگو باشد. وی افزود: بنابراین با تمهیداتی که ‌اندیشیده شده، چنین اتفاقی هرگز نخواهد افتاد و قطعا با افزایش تولیدی که خواهیم داشت و با بهبود بهره‌وری انشاالله با افزایش قیمت در ‌این حوزه روبه‌رو نخواهیم شد.

رونق سفر در سبد کالای خانوار

وی همچنین در پاسخ به‌ این سوال که با توجه به اصلاح قیمت‌ها در بخش سوخت، عملا سفر در سبد خانوار کم رنگ خواهد شد، اظهار داشت: ما تجربه کارتی کردن و سهمیه‌بندی بنزین را داریم. در سه سال گذشته با توجه به ‌اینکه بنزین را سهمیه‌بندی کردیم و مصرف بنزین کاهش پیدا کرد، اما میزان سفرهای داخل کشور چه بین شهری و چه درون شهری کاهش پیدا نکرد.

سخنگوی کارگروه طرح تحول اقتصادی در ادامه تصریح کرد: هم‌اکنون هم با اجرای هدفمندی یارانه‌ها قطعا میزان سفر در کشور کاهش پیدا نخواهد کرد، زیرا افزایش قیمتی که الان طبق مصوبه در مورد حمل و نقل برون شهری داریم، بسیار‌ اندک است ضمن اینکه با مبالغی که در اختیار خانوار‌ها قرار داده شده بیش از ۵۰ درصد جامعه قدرت خریدشان افزایش پیدا کرده است، بنابراین آنها هم یکی از کالاهایی که در سبدشان دارند، کالای سفر است که انتخاب خواهند کرد. محمدرضا فرزین خاطر نشان کرد: از ‌این بابت هیچ نگرانی وجود ندارد ضمن ‌اینکه به طور مثال در بخش قطار ما با افزایش قیمت روبه‌رو نشده‌ایم و در سایر بخش‌های حمل‌ونقل نیز افزایش قیمتی حاصل نشده است. با توجه به منابع جدیدی که خانوارها به خصوص خانوارهای طبقات پایین در اختیارشان قرار گرفته از ‌این بابت مشکلی نخواهیم داشت.