گلخانه‌داران گیلانی در گرداب گرفتاری

دنیای‌اقتصاد - رشت - مجتبی عابدینی: پس از گذشت ۷ سال از برف سنگین سال ۱۳۸۳ در استان گیلان و وارد آمدن میلیون‌ها تومان خسارت به بخش‌های مختلف به ویژه کشاورزی، گلخانه‌داران همچنان بدهکار و بیکار خواستار حل مشکلاتشان هستند. بر اساس این گزارش، گلخانه‌داران استان گیلان با هزار امید و آرزو و به واسطه برنامه‌ریزی‌های انجام شده و کار کارشناسانه‌ای که جهاد کشاورزی استان مدعی آن بوده، اقدام به راه‌اندازی و ساخت گلخانه با محصولات مختلف از قبیل موز و صیفی جات و... کردند، اما ناگهان بارش برف همه برنامه‌های آنها را نقش بر آب کرد و یک گلخانه خسارت دیده و میزان زیادی بدهی بر روی دست آنان نهاد. بدهی که تاکنون به دلیل عدم توانایی مالی پرداخت نشده است.

از سوی دیگر گلخانه‌دارانی که اقدام به کشت و نگهداری محصول موز کرده بودند و پس از برف خسارت دیده‌اند، حال پس از گذشت مدت‌ها از آن ماجرا آمادگی آغاز مجدد کار را دارند، ولی در چنین شرایطی کارشناسان جهاد کشاورزی استان اعلام کرده اند که کشت و نگهداری موز به طور کلی در گیلان توجیه اقتصادی ندارد.

این در حالی است که کشاورزان گلخانه‌دار محصول موز اعلام کرده‌اند: جهاد کشاورزی استان گیلان کشت موز را بر ما تحمیل کرده و ما بنا بر تاکید آن سازمان و به دلیل عدم تجربه اقدام به انجام این کار کرده‌ایم.

گلخانه‌داران خواستار بخشش اصل وام و همچنین سود ناشی از تاخیر و دیرکرد در پرداخت آن هستند و می‌خواهند با حمایت مسوولان از این گردابی که سال‌هاست در آن گرفتارند، بیرون بیایند.

این گلخانه‌داران می‌گویند: به دلیل دیرکرد ناشی از عدم پرداخت قسط وام، بانک‌ها دیگر با ما کار نمی‌کنند و در حال حاضر امکان احیای مجدد سازه‌ها نیز فراهم نیست.

ایرج بنیادی، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان، در این‌باره گفت: زمانی‌که علاقه‌مندان پرورش موز در استان آمادگی کشت این محصول را داشتند وزارت کشاورزی وقت، بر اساس سیاست‌هایی که برای توسعه محصولات زراعی و باغی و به خصوص کشت گلخانه‌ای در کشور داشت، برنامه کشت موز در گلخانه را تدوین و در تعدادی از استان‌ها از جمله استان‌های شمالی و همچنین گیلان به مرحله اجرا در آورد.

بنیادی افزود: متاسفانه زمانی که هنوز این امر مهم به مرحله بهره‌برداری نرسیده بود مشکلات برف سال ۸۳ حادث شد، این در حالی بود که عدم توجیه اقتصادی موز در همان وقت مطرح شد و وزارت جهاد کشاورزی موافقت خود را مبنی بر تغییر نوع و الگوی کشت در داخل گلخانه ابلاغ کرد و متناسب با آن تمامی گلخانه‌داران پرورش دهنده این محصول تا جایی که علاقه‌مند به تغییر مجوزها بودند، تغییر مجوز دادند و اقدام به پرورش محصولات دیگر گلخانه‌ای کردند. به گفته معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان، ستاد حوادث غیر مترقبه در همان سال‌های بارش برف، بر اساس میزان خسارات وارده و میزان اعتباراتی که توانسته بود از ستاد حوادث کشور دریافت کند، در قالب کمک‌های تسهیلاتی یا بلاعوض به مجموعه خسارت دیدگان پرداخت کرد، اما میزان آن به اندازه خسارات وارده نبود و در واقع این ستاد تنها به عنوان کمک به همه خسارت‌دیدگان و از جمله بهره‌برداران خسارت دیده محصولات کشاورزی اقدام به این کار کرد.

وی گفت: البته برآورد خسارت وارده به مراجع مختلف از جمله به ستاد حوادث غیرمترقبه کشور ارسال شده و سازمان جهاد کشاورزی استان، استاندار و نمایندگان مردم در مجلس پیگیر این امر هستند و این موضوع در دستور کار معاونت راهبردی ریاست جمهوری و شورای اقتصاد نیز قرار گرفته اما هنوز منجر به صدور مصوبه‌ای نشده و چنانچه مصوبه‌ای صادر شود برای جبران خسارت این گلخانه‌داران تا حد توان کمک خواهیم کرد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان در خصوص کارشناسی بودن یا نبودن این طرح افزود: زمانی که مجوز پرورش موز صادر شد شرایطی حاکم بود که بر اساس آن تعرفه واردات موز بسیار بالا بود و تولید موز در کشور توجیه اقتصادی داشت و تولیدکنندگان نیز به کشت این محصول راغب بودند؛ اما به محض آغاز تولیدات گلخانه ای به خصوص موز، مشکلاتی پیش آمد و تعرفه موز به حداقل خود رسید، واردات موز آزاد شد و در نتیجه قیمت تولیدکنندگان در داخل با قیمت واردکنندگان تفاوتی نداشت و نهایتا پرورش موز به صرفه نبود. بنیادی ادامه داد: طبیعی است که طرح پیاده شده کارشناسی بوده اما در زمان انجام کار کارشناسی، شرایطی حاکم بود که با تغییر آن نظرات کارشناسانه نیز تغییر کرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: نکته مهمی که سازمان جهاد کشاورزی استان، استاندار، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و تشکل‌ها به خصوص کانون حمایت توسعه کشاورزی استان دنبال می‌کند، بحث طرح موضوع و پیگیری مصوبه معاونت راهبردی ریاست‌جمهوری است و با توجه به مکاتبات صورت گرفته انتظار داریم که این مصوبه به شکلی تصویب شود که به تولیدکنندگان و مخصوصا خسارت دیدگان حوادث غیرمترقبه و از جمله برف، جبران خسارت کنند تا تولیدکنندگان بتوانند سامان بگیرند.