مسعودرضا طاهری

قیمت انواع سکه در پی افت قیمت طلا به ۱۳۷۵ دلار، با کاهش مواجه شد. قیمت طلا در پایان معاملات هفتگی بازار نیویورک پس از نوسانات مختلف روی رقم ۵/۱۳۷۵ دلار ایستاد. قیمت سکه بهار آزادی و سکه طرح قدیم همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد با کاهش روبه‌رو شده و هر یک با ۲۰۰۰ تومان افت به ترتیب به نرخ ۳۴۷ هزار تومان و ۳۷۳ هزار تومان عرضه شدند. نیم سکه و ربع سکه نیز هر یک با ۱۰۰۰ تومان کاهش به نرخ ۱۷۴ هزار تومان و۸۸ هزار تومان به خریداران فروخته شدند.

افت ارزش یورو تا سطح ۳۱۹۵/۱ در مقابل دلار آمریکا با توجه به تداوم نگرانی‌ها در منطقه یورو طلا را با تاثیر منفی تحت فشار قرار داده است. به‌رغم اجلاس سران اروپا در بروکسل برای تشکیل یک شبکه محافظتی مالی دائمی برای کشورهای عضو منطقه یورو و حتی سایر کشورها همچون انگلیس، به نظر می‌رسد که این تلاش‌ها تاثیرات زودهنگامی را در پی نداشته و نتواند سرمایه‌داران را به رفع بحران یورو امیدوار کند. طی روزهای اخیر خبر کاهش مراجعان برای بیمه بیکاری در آمریکا و افزایش تعداد منازل تازه‌ساز در این کشور به تقویت دلار انجامید. در عوض تلاش دولت‌های اروپایی برای نجات یورو از یک سو و تشدید سیاست‌های ریاضتی در یونان، ایرلند، اسپانیا و پرتغال از سوی دیگر که به اعتراضات مردمی نیز دامن زده است یورو را در مقابل ارزهای عمده جهان به نوسان واداشته است.

بازار ارز داخلی نیز روز گذشته با افت ۱۰ تومانی قیمت یورو همراه بود. به طوری که به نرخ۱۴۱۰ تومان به فروش رسید. در مقابل دلار آمریکا با ۲ تومان افزایش نسبت به نرخ سه‌شنبه هفته گذشته به نرخ ۱۰۶۷ تومان در بازار آزاد افزایش یافت.