شماره روزنامه ۶۰۳۸
|

آرشیو اخبار :

  • سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی به ساکنان شهر «بیت لاهیا» هشدار داد و از آنها خواست آن را تخلیه کنند و مدعی شد ارتش در «بیت لاهیا» زیرساخت و نیروهای حماس را هدف قرار می‌دهد.
    |
  • دکتر عبدالناصر همتی*
    براساس گزارش مسوولان بانک مرکزی در طول سال گذشته یعنی ۱۴۰۲، مبلغ ۶۹میلیارد دلار ارز با نرخی بسیار پایین‌تر از نرخ ارز در بازار، برای واردات تامین شده است. از کل مبلغ ارز تامین‌شده ۱۹میلیارد ارز ۲۸۵۰۰تومانی به ازای هر دلار برای نهاده‌های کشاورزی و دامی، دارو و تجهیزات پزشکی تخصیص یافته و ۵۰میلیارد دلار دیگر نیز با نرخ هردلار حدود ۳۸هزار تومان از طریق سامانه نیما برای واردات سایر کالاهای مصرفی، مواد اولیه و کالاهای واسطه تخصیص و تامین ارز شده است. یافته‌های علم اقتصاد و تجربه چند دهه گذشته در کشورمان به درستی حکم می‌کند که در میان‌مدت و بلندمدت یک رابطه تنگاتنگ و مستقیم بین روند تورم و نرخ ارز وجود دارد.
  • 67درصد از مدیران براساس یک نظرسنجی، «عدم ثبات در ابعاد سیاسی و اقتصادی» را بزرگ‌ترین دغدغه خود در سال جاری می‌دانند. علاوه بر این موضوع، کمبود نقدینگی برای رشد شرکت‌ها در جایگاه دوم و کمبود نیروی انسانی متخصص از نگاه مدیران در جایگاه سوم فهرست نگرانی‌ها قرار گرفته است. نکته قابل توجه اینکه در سال1402 دغدغه نیروی متخصص در جایگاه دهم قرار داشت و به نظر می‌رسد که یکی از دلایل افزایش این نگرانی، مهاجرت نیروهای متخصص از کشور باشد. عدم ثبات در قوانین و مقررات دولتی و تنش‌های سیاسی منطقه نیز از دغدغه‌های دیگر در سال1403 محسوب می‌شود. بر اساس نتایج این گزارش، افزایش فروش و توسعه بازار از مهم‌ترین برنامه‌های مدیران عامل برای سال1403 است. همچنین در این گزارش 76درصد از مدیران رکود را در سال جاری پیش‌بینی کردند و تنها…
  • از زمان آغاز اولین جلسات حراج شمش طلا از سوی مرکز مبادله ارز و طلای ایران تا امروز شاهد افزایش تقاضا و خرید از سوی صنعتگران حوزه طلا و جواهر هستیم که یکی از مزیت‌های مهم آن وجود شفافیت در معاملات است. تالار حراج حضوری شمش طلای مرکز مبادله ایران از ۲۷دی۱۴۰۲ شروع به فعالیت کرد و امروز بیستمین جلسه حراج خود را برگزار می‌کند.
  • سایت خبری المیادین در تحلیلی نوشت: طبق اطلاعات رسیده از منابع آگاه خارجی، بانک مرکزی ایران در یک‌سال گذشته و به‌ویژه در سه ماه اخیر به‌شکل بی‌سابقه‌ای ذخایر طلا و فلزات گران‌بهای خود را در خزانه از منابع خارجی افزایش داده است. سایت المیادین در گزارشی نوشته است: گزارش‌های زیادی در رسانه‌های داخلی ایران منتشر شده که دولت ذخایر کالایی خود را در ماه‌های اخیر به‌میزان قابل توجهی افزایش داده و بخش مهمی از وابستگی میان‌مدت به واردات را رفع کرده؛ اما کارت اصلی ایران روی میز مربوط به تغییر سبد دارایی‌های خارجی بانک مرکزی است. کشورهای تحت تحریم همیشه با تغییر دارایی‌های خود به طلا و فلزات گرانبهای دیگر، بخش زیادی از تحریم‌های مالی غرب را خنثی می‌کنند و عملا مانع از شکل‌گیری بحران اقتصادی در داخل کشورشان می‌شوند.
  • فعالان اقتصادی معتقدند برای جهش تولید با مانع بزرگی تحت عنوان کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش روبه‌رو هستند. در این راستا رئیس اتاق بازرگانی ایران تاکید دارد برای تحقق جهش تولید، باید مشکل کمبود نقدینگی واحدهای تولیدی رفع شود. صمد حسن‏‏‌زاده همچنین خبر داد بسته پیشنهادی اتاق در زمینه شعار سال و جهش تولید، هفته آینده به وزارت صمت ارائه خواهد شد. بررسی‏‏‌ها حاکی از این است که در حال حاضر به دلیل مشکلات مربوط به تحریم، تامین مالی، تامین مواد اولیه، نرخ‌گذاری دستوری و... نزدیک به 40‌درصد ظرفیت اسمی بخش صنعت و تولید مشغول فعالیت است و تشدید معضل نقدینگی واحدها علاوه بر اینکه افت تولید را به دنبال دارد، دستیابی به اهداف رشد اقتصادی و جهش تولید را نیز تهدید می‌کند.
  • شهرام شریعتی / کارشناس و فعال حوزه معدن
    یکی از موضوعاتی که نگرانی فعالان اقتصادی، به‌ویژه سهامداران غیرتخصصی بازارهای بورسی را در نمادهای معدنی برمی‌‌‌انگیزد، این است که شرکت‌های معدنی گاهی معادن و کارخانه‌ها را با ارزش پایین وارد بورس و شرکت سهامی بورسی می‌کنند و با چند برابر قیمت تحت عنوان آورده سهامدار اصلی در نماد بورسی به فروش می‌‌‌رسانند.
  • دنیای‌اقتصاد: رئیس کمیسیون کسب‌وکار اتاق ایران، درگاه ملی مجوزهای کسب‌وکار را برای ایجاد فضایی شفاف، سریع و مقرون‌به‌صرفه ضروری دانست و اعلام کرد برخی از دستگاه‌‌‌ها، مانند کانون وکلا، سازمان روان‌شناسی و فدراسیون‌‌‌های ورزشی از پیوستن به این درگاه الکترونیکی خودداری می‌کنند. به عقیده‌‌ سید محسن میرصدری، از چالش‌‌‌های این درگاه می‌‌‌توان به عدم‌صدور برخی از مجوزها، مانند ساخت‌وساز خارج از حریم شهرها و برخی مجوزهای صنفی اشاره کرد.
  • یک مطالعه جدید که میزان و شدت سرطان پروستات را در میان مردان آفریقایی آمریکایی بررسی می‌کند، دسترسی نابرابر به مراقبت‌های بهداشتی را یک عامل محتمل برای ابتلا می‌داند.
    |
  • بر اساس پیش‌بینی کلی نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی امروز سه‌شنبه (۴ اردیبهشت) در اکثر مناطق کشور به‌جز غرب و جنوب غرب رگبار باران، رعدوبرق، وزش باد شدید موقتی و در مناطق مستعد بارش تگرگ پیش‌بینی شده است.
    |