شماره روزنامه ۶۰۴۶
|

آرشیو اخبار : پربازدیدهای این شماره

  • نقش چین برای تولید صنعتی جهان بی‌‌‌بدیل است. زنجیره تامین جهان از زمان بروز پاندمی در چین دچار سکته شده و با وجود رفع نسبی این بیماری، چین همچنان درگیر آن است؛ موضوعی که استرس‌‌‌های متعدد در تامین نیاز جهان به قطعات و مواد اولیه در جریان ساخت را در پی داشته است. حالا اما با شدت گرفتن تغییرات اقلیمی، گرما به عامل تامین برق صنایع داخلی چین تبدیل شده است.
  • گردهمایی بزرگ‌ترین تامین‌‌‌کنندگان جهان در شیکاگو یک پیام مشخص دارد؛ زنجیره تامین کنونی جهان محتاج بازمهندسی است. گرچه بخشی از رویداد Smarter Sourcing شیکاگو به تامین هوشمند منابع و همسو کردن صنایع جهان با فناوری‌های نسل4 مرتبط است؛ اما بخشی دیگر از این رویداد سعی در جا انداختن مفهوم جدیدی دارد که در متن برنامه‌‌‌های دولت آمریکا قرار گرفته است.
  • یک استارت‌آپ نوپا در تلاش است تا سال 2035 کل صنعت بازیافت زباله‏‏‌های هسته‏‏‌ای را دگرگون کند و از زباله‏‏‌های اتمی، محصولات قابل مصرف برای صنعت هسته‏‏‌ای بسازد. کوریو اعلام کرده که این کار می‏‏‌تواند صنعت هسته‏‏‌ای را وارد دوره تازه‏‏‌ای از حیات خود کند و با صرف 5میلیارد دلار تولید انرژی هسته‏‏‌ای را به شکل چشمگیری تغییر خواهد داد.
  • 700مدیر صنعتی اعلام کرده‏‏‌اند که دید روشنی نسبت به هوش مصنوعی دارند و مطمئن هستند در سالیان آتی به مدد هوش مصنوعی با تولیدات بهتری که خواهند داشت، از رقبای خود پیشی می‏‏‌گیرند. 91درصد مدیران صنعتی مورد پرسش از سوی فوربس از اثرگذاری بالای هوش مصنوعی بر توان رقابتی آنها خبر داده‏‏‌اند. نظرسنجی فوربس نشان می‌دهد، مانع بزرگ 40درصد این مدیران و شرکت‌های متبوعشان برای استفاده از فناوری‏‏‌های مرتبط با هوش مصنوعی در جریان تولید یا طراحی محصول، داده و نحوه دسترسی، ذخیره و پردازش آنهاست. آخرین نظرسنجی فوربس نشان می‌دهد که به‌رغم اهمیت موضوع هوش مصنوعی، تنها 54درصد شرکت‌ها تیمی درخور برای این رویکرد جدید آماده کرده‏‏‌اند.
  • گزارشی که اخیرا در بلومبرگ منتشر شده، بازتاب‌‌‌دهنده نگرانی فعالان محیط‌زیست درباره اثر منفی نسل4 صنعت بر اقتصاد سبز است. جدال بر سر این موضوع از زمان برخی معافیت‌‌‌های دولت به دو شرکت نفتی شورون و اگزون‌موبیل شدت گرفته و بسیاری از رسانه‌‌‌ها انتقاد از مایکروسافت و آمازون را به دلیل سکوت درباره تبعات این معافیت افزایش داده‌‌‌اند.
  • کره‌جنوبی یکی از بالاترین نرخ‌های بهره‏‏‌وری تولید و همبستگی اقتصادی با انقلاب دیجیتال را دارد و به همین دلیل تولیدکننده کالاهای با فناوری بالاست. این موضوع اما حالا به عاملی برای رکود این کشور تبدیل شده است. کره‌جنوبی که در عمده صنایع خود به تراشه‏‏‌ها و حافظه‏‏‌های هوشمند نیاز دارد، طبق پیش‌بینی‏‏‌ها به دلیل بحران تراشه به‌زودی وارد دوره‏‏‌ای از رکود خواهد شد. گفته شده که سامسونگ و برخی دیگر از هلدینگ‏‏‌های فناور کره‌جنوبی بدترین ضربه را از بحران تراشه که سراسر شرق آسیا را درگیر کرده است، دریافت خواهند کرد.
  • کلیدواژه‌ اصلی بازار خودرو در هفته‌ای که گذشت، به منوال هفته‌های گذشته همچنان «رکود» بود. گرچه این بار رکود همراه با کاهش قیمت در خودروهای مختلف بوده است.
  • بالاخره پس از فرازوفرودها، مخالفت‌ها و در‌نهایت کشمکش‌های زیاد، روز گذشته قفل عرضه خودرو در بورس کالا شکسته شد و در جریان معاملات روز گذشته خودروهای دیگنیتی و فیدلیتی به فروش رسیدند. طبق اطلاعیه‌های قبلی، تالار صنعتی و معدنی بورس کالای ایران دیروز چهارشنبه، میزبان عرضه 175 دستگاه خودرو فیدلیتی 5نفره، 175 دستگاه فیدلیتی 7نفره و 250 دستگاه دیگنیتی بوده است.
  • تسلا رسیدن تعداد خودروی الکتریکی تولید‌شده در کارخانه تسلا گیگا شانگهای در چین به یک میلیون دستگاه را جشن می‌گیرد.ساخت این کارخانه در 7 ژانویه 2019 آغاز شد، در حالی که اولین خودروهای تولید‌شده در این کارخانه در دسامبر 2019 در چین به مشتریان تحویل داده شده بود.
  • فروش خودروهای سواری در هلند همچنان در حال کاهش است؛ به طوری که در ماه ژوئیه، تعداد ثبت‌نام‌های جدید نسبت به سال گذشته 18درصد کاهش یافته است.