شماره روزنامه ۶۰۳۳
|

آرشیو اخبار : پربازدیدهای این شماره

  • قیمت پایه محصولات پلیمری و شیمیایی بورس‌کالا در عموم گریدهای این محصولات، تحت‌تاثیر افت محسوس نرخ جهانی، قرمزپوش شد.
  • گواهی سپرده کالایی آرام‌آرام جای خود را در بین ابزارهای مالی باز می‌کند؛ آن‌‌‌هم در شرایطی که این بار حامل‌‌‌های انرژی بستری برای تعریف این اوراق در نظر گرفته شده‌اند. این در حالی است که فرآیند تعریف گواهی سپرده روی حامل‌‌‌های انرژی همچون نفت‌خام، فرآورده‌‌‌ها یا میعامات و حتی گاز طبیعی تفاوت عمیقی با کالاهای مرسوم صنعتی دارد؛ تا جایی که می‌‌‌توان از موجودی در حال حرکت در خطوط لوله به‌عنوان بستری برای تعریف گواهی سپرده بهره برد. این مطلب به این معنی است که برای ترسیم قراردادهای گواهی روی حامل‌‌‌های انرژی حتی به موجودی انبار نیاز نداریم و وجود حامل‌‌‌های انرژی در خطوط لوله کافی است.
  • آلومینیوم در بورس فلزات لندن در پایان هفته دوم ماه مه یعنی روز جمعه سیزدهم این‌ماه، با نرخ 2‌هزار و 723دلار به‌‌‌ازای هر تن در معاملات فروش نقدی و تحویل فوری مورد معامله قرار گرفت که این رقم نسبت به رکورد قیمتی این فلز که در هفتم ماه مارس و متاثر از تبعات جنگ روسیه و اوکراین رقم خورد، ‌هزار و 261دلار در هر تن معادل 5/ 31درصد افت داشت.
  • معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جنوبی گفت: موضوع تبدیل خراسان جنوبی به پایگاه بافت‌های با‌ارزش روستایی کشور شکل جدیدی به خود گرفت.
  • رئیس اداره ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌‌ای استان مازندران گفت: در فروردین سال جاری ۹۴ هزار و ۹۶۳ تن کالا از بنادر استان وارد کشور شد. محمد باکری افزود: در مدت یادشده عمده‌‌‌‌ترین بخش کالاهای وارداتی، جو و ذرت دامی، گندم و چوب بوده است. رئیس اداره ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی مازندران همچنین اعلام کرد: در مدت یک ماه امسال بیش از ۵۹ هزار تن کالا از مبدأ مازندران به کشورهای اطراف صادر شد که بیشتر آن سیمان، فرآورده‌های لبنی، چوب و اشیای چوبی و زغال چوب بوده است. باکری میزان ترانزیت کالا طی این مدت را بیش از ۲۳ هزار تن دانست که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۴۰ درصدی داشته است. وی افزود: در مدت یاد شده از میان بنادر استان، بندرامیرآباد فعال‌ترین بندر از این نظر است.
  • مدیرکل آموزش‌‌وپرورش استان همدان گفت: دریافت نیرو از ادارات دیگر در آموزش‌‌وپرورش به دلیل کمبود نیرو، در دستور کار قرار گرفته است.
  • 38 سایت همراه اول در استان گلستان راه‌‌‌اندازی شدند یا تکنولوژی در این سایت‌‌‌ها ارتقا یافت. غلامعلی شهمرادی، مدیرعامل مخابرات گلستان با اعلام این خبر گفت: عملیات توسعه ارتباطات سیار با هدف افزایش کیفیت همراه اول در بخش مکالمه و اینترنت پرسرعت انجام می‌شود و از ابتدای دی سال 1400 تاکنون در نقاط مختلف استان سایت‌‌‌های همراه اول جدید راه‌‌‌اندازی شدند یا ارتقای تکنولوژی داشته‌‌‌اند. وی از راه‌اندازی 13 سایت در شهرستان‌‌‌های بندرگز، گرگان و علی‌آباد همچنین ارتقای تکنولوژی 25 سایت در شهرستان‌‌‌های گنبد، مراوه‌تپه، مینودشت، رامیان، کلاله، بندرترکمن، آق قلا، کردکوی و گالیکش خبر داد و افزود: عملیات توسعه برای رفاه حال مشترکان انجام شده و ادامه خواهد داشت.
  • با حضور سعید لیلاز استاد دانشگاه‌، روزنامه‌نگار و تحلیلگر اقتصادی در غرفه انتشارات دنیای‌اقتصاد در سی‌و‌سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب، موضوع حذف ارز 4200 مورد نقد و بررسی قرار گرفت.
  • مدیر اتحادیه ناشران و توزیع‌کنندگان قطری اظهار کرد: فرصت مشارکت و حضور کشور قطر و ناشران قطری در سی‌وسومین نمایشگاه حضوری بین‌المللی کتاب تهران پس از شیوع کرونا، فرصتی ارزشمند است. آنچه آغاز نمایشگاه متوجه آن شدیم، این است که تعداد بسیار زیادی از ناشران ایرانی در نمایشگاه شرکت کرده‌اند و این اتفاق بسیار مثبتی برای برقراری ارتباط دوباره با آنهاست.
  • نماینده سفارت مکزیک در ایران معتقد است با وجود آثار فاخر موجود در زبان و ادبیات فارسی، بیشتر این آثار در کشورهای خارجی ناشناخته است. انریکه اوئرتا در حاشیه بازدید از نمایشگاه کتاب به اقامت 6 ماهه خود در ایران اشاره کرد و گفت: در مدت حضورم در ایران با آثار فاخر متعددی آشنا شدم که متاسفانه در کشورهای خارجی شناخته شده نیستند. وی شاهنامه فردوسی و دیوان حافظ شیرازی را از جمله این آثار برشمرد و تصریح کرد: در سفر به قم، کاشان، اصفهان و شیراز نیز نمونه‌های فاخری از زبان و ادبیات فارسی را مشاهده کردم. سی‌و‌سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از بیست‌ویکم آغاز شده و تا سی‌ویکم اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ در دو بخش حضوری در مصلای امام خمینی(ره) و مجازی در سامانه ketab.ir برگزار می‌شود.