شماره روزنامه ۶۰۴۱
|

آرشیو اخبار : پربازدیدهای این شماره

  • گروه بازرگانی: رئیس سازمان توسعه تجارت با تاکید بر تسریع در ایجاد زیرساخت‌های صادراتی، خاطرنشان کرد: از 4 اسفند سال جاری با اختصاص سومین بسته یارانه‌ای حمل‌ونقل به راه‌اندازی خطوط منظم هوایی تهران ـ آستاراخان ـ تهران، گام دیگری در تسهیل صادرات به روسیه برداشته می‌شود. ‌به گزارش روابط‌عمومی سازمان توسعه تجارت، ولی الله افخمی‌راد با بیان این مطلب گفت: این سازمان از محل 50میلیارد تومان مشوق‌های غیرنقدی که برای رونق‌بخشی به صادرات و ایجاد زیرساخت‌ها در نظر گرفته شده است، طی تفاهم‌نامه‌ای با شرکت هواپیمایی تابان، خطوط منظم هوایی تهران‌ ـ آستاراخان ـ تهران را به راه‌انداخت تا تجار و بازرگانان را در افزایش صادرات به روسیه و سهم‌خواهی از این همسایه شمالی کمک کند.

  • دنیای اقتصاد- هاجر شادمانی: اولین حضور رسمی و مشترک دولت و بخش خصوصی از کشور خارجی برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های راه و شهرسازی ایران در دوران پساتحریم، با ورود مسوولان دولتی و مدیران شرکت‌های ساختمانی ایتالیا به ایران کلید خورد و به اعلام آمادگی شرکت بیمه «ساچه» برای تضمین بازدهی سرمایه‌گذاری‌های خارجی در ایران منجر شد. به گزارش «دنیای اقتصاد» با گذشت دو ماه از اولین رایزنی‌های سندیکای شرکت‌های ساختمانی ایران با مقامات دولتی و شرکت‌های ساختمانی ایتالیا، اولین حضور سرمایه‌گذاران ایتالیایی در ایران با حمایت مشترک دو وزارتخانه ایران و ایتالیا انجام شد تا از این پس این کشور به‌عنوان دروازه ورود سایر شرکت‌های خارجی به ایران مسیر تبادل دانش، تجربه فنی و تامین مالی پروژه‌های عمرانی و زیرساختی به‌خصوص…

  • گروه مسکن، نوراحسینی: خط ویژه اتوبوس در مسیر خیابان‌های شهید بهشتی و شهید مطهری که قرار بود همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید به بهره‌برداری برسد با ۶ ماه تاخیر طی روزهای آینده راه‌اندازی می‌شود. این خط که فعالیت‌های عمرانی آن از زمستان سال ۹۳ آغاز شد به‌دلیل مخالفت برخی اعضای شورای شهر تهران برای مدتی متوقف ماند و بعد از جلسات مشترک شهرداری و شورای شهر پیش‌بینی شد به‌صورت آزمایشی آغاز به‌کار کند. مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی از آغاز به‌کار این خط ویژه قبل ازپایان سال ۹۴ خبر داده است درحالی‌که نه پلیس راهور و نه اعضای شورای شهر از بهره‌برداری این خط اطلاعی ندارند.

  • گروه بورس - فاطمه اسماعیلی: در حالی پس از گذشت 12 سال مذاکره هسته‌ای، سوت پایان این ماراتن چند هفته قبل کشیده شد که حالا در سایه رفع این تحریم‌ها همگان انتظار دارند در بازه‌ای میان‌مدت و شاید هم بلندمدت آثاری مثبت در اقتصاد کشور دیده شود. یکی از مهم‌ترین دستاوردهای برطرف شدن تحریم‌ها و محدودیت‌های اقتصادی و سیاسی را شاید بتوان استقبال سرمایه‌گذاران خارجی به منظور ورود به بخش‌های مختلف اقتصادی کشور عنوان کرد چراکه ایران همواره به دلیل برخورداری از زمینه‌های بکر سرمایه‌گذاری و وجود خلأ در بسیاری از صنایع مورد توجه سرمایه‌گذاران خارجی بوده؛ اما نبود دیدی روشن از آینده اقتصاد ایران، ورود این سرمایه‌گذاران را با مشکلاتی مواجه کرده بود.

  • معاون اول رئیس‌جمهوری با اشاره به برخی انتقادها نسبت به قراردادهای نفتی گفت: کارگروهی به این منظور تشکیل خواهد شد و پس از استماع سخنان منتقدان به قراردادهای نفتی، نتایج آن در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی مطرح می‌شود. به گزارش روابط عمومی معاون اول رئیس‌جمهوری، اسحاق جهانگیری در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی با اشاره به دستور جلسه این هفته ستاد اظهار کرد: برنامه ملی وزارت نفت و طرح‌ها و پروژه‌های مرتبط با آن از اهمیت فراوانی برخوردار است و باید به‌عنوان یک موضوع اصلی در دستور کار دولت قرار گیرد.

  • دنیای اقتصاد: روز پنج‌شنبه، اونس با 50 دلار رشد به قیمت 1246 دلار رسید تا بهترین روز طلا در 2 سال و نیم گذشته رقم بخورد. وحشت بازارهای سهام و احساس نگرانی از وضعیت اقتصادهای جهان در کنار اظهارات رئیس بانک مرکزی آمریکا، از جمله عواملی بودند که به رشد فلز زرد کمک کردند. فعالان بازار انتظار دارند موج سونامی آخر هفته بازارهای جهانی در اولین روز کاری بازارهای داخلی خود را نشان دهد، اما در مورد اثرگذاری آن در بازار سکه و دلار دیدگاه‌های متفاوتی وجود دارد.

    گروه بازار پول: روزهای بد اقتصاد جهان، روزهای خوب پناهگاه‌های سرمایه است تا اولین هفته‌های سال جدید میلادی، هفته‌های اقبال دوباره به کالاهای امن باشد.

  • گروه بنگاه‌ها- آزاده حسینی: بیش از یک سال است که بازار فولاد با رکود مواجه شده و قیمت‌ها طی این مدت 50 درصد کاهش یافته‌اند. خرید‌ها در حد ضرورت انجام می‌شود و همین موضوع باعث شده تا موجودی انبارهای فولاد از مرز سه میلیون تن بگذرد و چشم‌انداز روشنی از آینده وجود ندارد. در این بین فولادسازان کوچک و بزرگ هر یک به نوبه خود با رکود دست و پنجه نرم می‌کنند و در پی اجرای برنامه‌ای برای پشت سر گذاشتن روز‌های سخت هستند. احمد صادقی از آن دسته مدیرانی است که بسیاری از کارشناسان و فعالان صنعت فولاد معتقدند اگر او نبود فولاد در بورس کشف قیمت نمی‌شد و بورس فلزات به‌وجود نمی‌آمد.
  • گروه خودرو: در حالی یکی از مشکلات صنعت قطعه‌سازی کشور، عقب‌ماندگی تکنولوژیک ناشی از اعمال تحریم‌ها عنوان می‌شود که مدیرعامل ایران خودرو از سهم 24 درصدی سرمایه‌گذاری با پژو به‌منظور توسعه صنعت قطعه در قرارداد اخیر خبر داد. بنابر آنچه که هاشم یکه‌زارع، مدیرعامل ایران خودرو در گفت‌وگو با «فارس» اعلام کرده، 54 میلیون دلار از سرمایه‌گذاری 200 میلیون یورویی پژو در ایران بابت انتقال فناوری، تجهیزات و قالب در صنعت قطعه‌سازی هزینه می‌شود و بقیه صرف خطوط بدنه و خطوط مونتاژ خودرو خواهد شد. این موضوع در شرایطی عنوان شده که کارشناسان معتقدند تغییر و تحول در صنعت خودرو برای پیمودن مسیر توسعه از صنعت قطعه کشور آغاز می‌شود و بر این اساس تاکید بسیاری بر ورود منابع سرمایه‌گذاران خارجی به‌منظور تغییر و تحول در…

  • علیرضا مجمع

    1- با همه بالا و پایین‌ها این دوره از جشنواره هم تمام شد و دیگر باید تحلیل‌های این دوره را آغاز کرد. تحلیل‌هایی که بعضا حاشیه‌ها در آن نمودی غیر قابل انکار دارد. اینکه سعید روستایی و محمد حسین مهدویان با اولین فیلمشان این همه تحویل گرفته می‌شوند خیلی خوب است. اگر فیلمشان -به‌زعم گروه داوری- خوب است باید هم تحویل گرفته شوند. اصلا به داوران ربطی ندارد که فیلم‌های بعدی این دو جوان به چه مسیری می‌رود.

    2- تعریف واژه «ابد و یک روز» در خود فیلم معلوم می‌شود. مرتضی (پیمان معادی) معنای این واژه قضایی را این‌گونه بیان می‌کند: «وقتی به مجرمی ابد می‌دهند، بعد از 15 سال او می‌تواند تقاضای فرجام خواهی کند و از مدت حبسش کم کند.

  • دکترحسن قالیباف اصل

    مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران

    عملکرد مثبت این روزهای بورس در نتیجه یک خبر خوب برای فعالان اقتصادی است. تحریم‌های وضع شده در اوج مناقشات هسته‌ای تاثیر منفی بر صورت‌های مالی بسیاری از شرکت‌ها داشت و در نتیجه عملکرد بازار سرمایه در این سال‌ها ولو در صورت رشد شاخص‌ها در نتیجه رشد بخش حقیقی اقتصاد صورت نمی‌گرفت و ناشی از تورم و افزایش قیمت کالا‌ها بود. رشد روزانه بیش از 2400 واحدی شاخص کل بورس تهران به فاصله کمتر از یک ماه پس از اجرای برجام، دو بار تکرار شده است و هر بار به‌صورت میانگین 850 میلیارد تومان معامله صورت گرفته است.