شماره روزنامه ۶۰۳۳
|

آرشیو اخبار : پربازدیدهای این شماره

  • مقامات شهر لاس‌وگاس آمریکا اعلام کرده‌اند که قصد دارند برای رفع مشکل ترافیک در این شهر از فناوری کمک بگیرند. به گزارش دیلی‌میل، قرار است در این شهر برای رفع معضل ترافیک از هوش مصنوعی استفاده شود. مقامات شهری لاس‌وگاس در حال نصب دوربین‌ها و حسگرهای هوش مصنوعی در تقاطع‌های مختلف هستند تا به رفع ترافیک نگاهی کارآمدتر داشته باشند. این سیستم برای ایجاد تغییر در زمان‌بندی چراغ‌های راهنمایی و رانندگی و مکان‌ علائم راهنمایی و رانندگی به‌کار گرفته می‌شود.مثلا زمان‌هایی که یک خیابان بسته می‌شود. تاکنون ۳۰ تقاطع در لاس‌وگاس به این حسگرهای هوش مصنوعی مجهز شده‌اند و مقامات مسوول قصد دارند تا فوریه آینده ۵۰ حسگر دیگر را هم به‌کار گیرند. این سیستم تا ۴۰ درصد، جریان ترافیک روزانه را بهبود می‌بخشد و هدف نهایی به‌کارگیری آن…
  • دیجی‌کالا چندی پیش با راه‌اندازی شرکت شتاب‌دهنده خود با نام «دیجی‌کالا نکست» به‌دنبال توسعه فناوری رفت و اکنون با رونمایی از دو طرح به‌نظر می‌رسد که این شرکت در اقدام خود موفق بوده است.
  • یک مقام آمریکایی به کانادا هشدار داد در صورت همکاری با هوآوی برای ارائه خدمات نسل پنجم در این کشور، از دسترسی کانادا به منابع اطلاعاتی ایالات‌متحده جلوگیری می‌شود. به گزارش رویترز، مشاور امنیت ملی آمریکا، کانادا را به عدم استفاده از فناوری نسل پنجم شرکت هوآوی تشویق کرد و گفت: انجام چنین کاری همکاری اطلاعاتی دو طرف را به خطر می‌اندازد و موجب خواهد شد تا داده‌های حساس مربوط به کانادایی‌ها در دسترس دولت چین قرار بگیرد. قرار بود تا ماه اکتبر و پس از برگزاری انتخابات فدرال در کانادا در مورد همکاری یا عدم همکاری با هوآوی تصمیم‌گیری شود. اما جاستین ترودو نخست وزیر کانادا از زمان پیروزی در این انتخابات هنوز در این زمینه اعلام موضع نکرده است. به گفته رابرت او برایان، مشاور امنیت ملی آمریکا «زمانی که چینی‌ها هوآوی را…
  • طبق برآوردهای تقریبی، اپل در سال 2019 بیش از 60 میلیون دستگاه ایرپاد را به‌فروش خواهد رساند. بنابر گزارش‌های به‌دست آمده از منابع نزدیک به اپل، تقاضا برای ایرپاد پرو آنقدر بالا بوده که شرکت‌های اسمبلی و زنجیره‌های تامین اپل به نهایت ظرفیت تولید و تامین خود رسیده‌اند. ایرپاد پرو اپل ماه گذشته با قابلیت حذف نویز محیط و با قیمت 249 دلار معرفی و عرضه شد. شرکت اپل بزرگ‌ترین و موفق‌ترین عرضه‌کننده هدفون‌های وایرلس در دنیا محسوب می‌شود و هیچ کدام از تولیدکنندگان اسمارت‌فون در دنیا تا کنون نتوانسته‌اند به موفقیت‌های اپل در زمینه هدفون‌های بی‌سیم دست پیدا کنند.
  • گمانه‌زنی‌های چندماه اخیر برای افزایش قیمت بنزین، بالاخره رنگ واقعیت گرفت. دولت، جمعه 24 آبان ماه، از میان حامل‌های مختلف انرژی قیمت بنزین را در دو سطح جدید تغییر داد. بر این اساس قیمت هر لیتر بنزین سهمیه‌ای به ۱۵۰۰ تومان و بنزین آزاد به ۳ هزار تومان رسید. به این ترتیب بنزین پس از سال‌ها از شکل «تک‌نرخی» به «دو نرخی» تبدیل شد. حسن روحانی، رئیس‌جمهور هدف از اصلاح قیمت بنزین را انتقال منابع از ۲۵ درصد اغنیای جامعه به ۷۵ درصد نیازمند اعلام کرده است. همزمان با این تصمیم، مهم‌ترین سوال میزان اثرگذاری افزایش قیمت این حامل انرژی، بر سایر بخش‌های اقتصادی به‌ویژه حمل‌ونقل است؟
  • عباس قربانعلی‌بیک /معاون اسبق برنامه‌ریزی و امور بین‌الملل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران
    رسانه‌ها در هفته‌های اخیر از ترخیص 70 دستگاه واگن مترو خبر دادند. بر این اساس اعلام شده که در ساخت این واگن‌ها به‌جای استفاده از بدنه «کربن-استیل» از بدنه آلومینیومی استفاده شده که این تغییر در هر واگن 2 تن و در مجموع 14 تن بدنه قطار را سبک‌تر خواهد کرد و این ویژگی هنگام بهره‌برداری منجر به کاهش مصرف برق و صرفه‌جویی در انرژی می‌شود.
  • دو شرکت تابعه موسسه صندوق پس‌انداز کارکنان راه‌آهن در نخستین دوره ملی لجستیک و زنجیره تامین موفق به کسب جایزه شدند. به گزارش روابط‌عمومی موسسه صندوق پس‌انداز کارکنان راه‌آهن، نخستین دوره جایزه ملی لجستیک و زنجیره تامین با همکاری دانشگاه امیرکبیر، وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت راه و شهرسازی در مرکز همایش‌های دانشگاه صنعتی امیرکبیر با حضور مسوولان، استادان و شرکت‌های برتر برگزار شد که دو شرکت از شرکت‌های تابعه موسسه صندوق پس‌انداز کارکنان راه‌آهن برگزیده و موفق به کسب لوح تقدیر شدند.
  • علی امام / مدیرعامل شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه
    ضرورت دستیابی به حمل‌ونقل عمومی موضوعی است که وجود آن از زمانی که ‌«طهران» برای راه‌اندازی واگن اسبی و تراموا تلاش می‌کرد، احساس شد. با این تفاوت که امروز بیش از پیش می‌دانیم زندگی پرشتاب و مدرن امروز، بدون اولویت قرار دادن انسان به‌عنوان محور اصلی هر آنچه توسعه باید برای او رخ دهد، به دشواری فرساینده بدل می‌شود.
  • از ابتدای آذرماه تا پایان سال جاری، زمان اجرای طرح‌های ترافیکی از ساعت ۱۹ به ساعت ۱۸ تغییر می‌یابد. کاهش یک‌ساعته زمان اجرای طرح شامل هر دو محدوده طرح ترافیک و محدوده کنترل آلودگی هوا می‌شود.به گزارش روابط‌عمومی شهرداری تهران، از ابتدای آذرماه تا پایان سال‌جاری، زمان اجرای طرح‌های ترافیکی از ساعت ۱۹ به ساعت ۱۸ تغییر می‌یابد. کاهش یک‌ساعته زمان اجرای طرح شامل هر دو محدوده طرح ترافیک و محدوده کنترل آلودگی هوا می‌شود.براساس این گزارش، این تصمیم با توجه به کوتاه شدن طول روز و به جهت تخلیه سریع‌تر ترافیک بزرگراه‌های شهر در ساعات شبانگاهی، برابر اختیارات قانونی شهرداری تهران و براساس هماهنگی صورت‌گرفته با پلیس راهور تهران اتخاذ شده است.
  • یکی از چالش‌های موجود در حوزه صنایع‌دستی برای علاقه‌مندان این است که نمی‌دانند چه صنایع‌دستی را از کدام شهر یا روستا باید خریداری کنند. برای برطرف کردن این چالش «دنیای‌اقتصاد» گزارش زیر را تدوین کرده است. صنایع‌دستی یکی از تولیدات خلاقانه هر کشور به‌شمار می‌رود که برگرفته از فرهنگ، آداب و رسوم حاکم بر آن منطقه است.