شماره روزنامه ۶۰۲۳
|

آرشیو اخبار : پربازدیدهای این شماره

  • دکتر ابراهیم فیوضات، استاد جامعه‌شناسی و نویسنده کتاب «موانع توسعه صنعتی در ایران» روز 20 آبان ماه جاری در سن 88 سالگی چشم از جهان فرو بست. او در دانشگاه تهران در رشته علوم اجتماعی تا مقطع کارشناسی ارشد درس خواند. سپس برای ادامه تحصیل راهی فرانسه و در رشته جامعه‌‌‌شناسی موفق به کسب دکترا از دانشگاه پاریس شد. دکتر فیوضان ده‌ها مقاله و چند کتاب در زمینه توسعه و نظام اجتماعی - اقتصادی ایران نوشته است که از آن جمله می‌توان به «بررسی تحولات نظام استاد- شاگردی در ایران» و «فرهنگ: اخلاق کار و نخبه‌‌‌گرایی در ایران» اشاره کرد. در اینجا بخشی از یک مقاله او را می‌خوانید:
  • فاطمه ترکچی دکترای تاریخ و کارشناس مرکز اسناد صنعت نفت
    بررسی یک آگهی مناقصه مربوط به آخرین روز از مردادماه سال1307شمسی، یعنی تنها 20سال پس از اکتشاف نفت در جنوب غرب ایران، حاکی از وجود معاملات نفتی در پایتخت ایران توسط تجار و عموما از طریق واردات نفت از بادکوبه است. تحلیل محتوای این آگهی مناقصه چند سطری اطلاعات ارزشمندی در خصوص شرایط کشور و پایتخت در بیش از 90 سال پیش در اختیار ما می‌گذارد.
  • روح‌اله حاتمی:‌ لارنس آلن تیش (Laurence Alan Tisch) بازرگان، سرمایه‌گذار وال‌استریت و‌ میلیاردر آمریکایی بود. او از 1986 تا 1995 مدیریت شبکه تلویزیونی سی‌بی‌اس را بر عهده داشت و همراه با برادرش باب تیش از مالکان لوز کورپوریشن، ابرشرکت خوشه‌ای آمریکایی به شمار می‌رفت. تیش در 5 مارس 1923 در بروکلین به دنیا آمد. والدین پدری مادرش به ترتیب از اوکراین و لهستان مهاجرت کرده بودند. تیش در دانشگاه، مدیریت صنعتی خواند و در 1946 نخستین سرمایه‌گذاری خود را انجام داد. وی یک تفریحگاه زمستانی 300 اتاقه واقع در لاکوود نیوجرسی را از والدینش با سرمایه اولیه 125 هزار دلار (برابر با 5/ 1 میلیون دلار در سال2012) خرید. دو سال بعد برادرش باب هم به وی پیوست تا در بقیه عمر شریک وی باشد. در دهه بعد برادران تیش 12 هتل را خریدند.
  • دیوید وولفسون (David Wolfson)، بارون سانینگدیل سیاستمدار و بازرگان محافظه‌کار بریتانیایی بود. وی در سوم نوامبر 1935 در لندن به دنیا آمد و در کالج کلیفتون و کالج تثلیث در کمبریج آموزش دید. او در 1956 در رشته اقتصاد و حقوق فوق لیسانس گرفت.
  • با انتخاب کرمانشاه به عنوان شهر خلاق غذا توسط یونسکو در نهم نوامبر 2021 (17 آبان) متولیان گردشگری باید تلاش مضاعف برای معرفی بیش از صد نوع خوراک و غذای این استان برای جذب بیشتر توریست‌‌ها داشته باشند. دفتر یونسکو در پاریس ۴۹ شهر جهان را به عنوان شهر خلاق خوراک انتخاب کرد که کرمانشاه هم به عنوان تنها شهر ایران در این لیست قرار داشت. کرمانشاه چه مولفه‌هایی دارد که باعث شده عنوان شهر خلاق خوراک را از آن خود کند و این انتخاب چه تاثیری بر گردشگری آن خواهد داشت؟
  • با بررسی ساختار جمعیتی کشور در دوران معاصر، مشخص می‌شود که ‌درصد قابل توجهی از جمعیت شهری را اصناف و بازاریان تشکیل می‌دادند. جعفر شهری تعداد بازارها و بازارچه‌های تهران را بیش از 70 مورد می‌داند که علاوه براین، حجره‌ها و تیمچه‌هایی نیز وجود داشته است. صنف الزامات خاصی داشته و هرصنف، سرگرم حرفه‌ای بوده است که عضویت در آن تابع نظم و سلسله مراتبی بود و در رأس آن، استاد و در مراتب بعد، کارگر و پادو قرار می‌گرفت و بودن در برخی اصناف موروثی بودند.
  • بر اساس انعقاد تفاهم‌نامه بین بانک مسکن و شرکت نفت ستاره خلیج فارس، سطح همکاری‌های متقابل در زمینه‌های اعتباری و ارائه انواع خدمات بانکی توسعه می‌یابد.
  • مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره به رهاسازی 460 هزار قطعه بچه ماهی در منابع آبی استان، از آغاز صید و صیادی ماهی در استان خبر داد.
  • وزیر کشور با بیان اینکه سرعت کار در طرح فاضلاب و دفع آب‌‌‌های سطحی اهواز قابل مقایسه با گذشته نیست، گفت: متاسفانه دوره نسبتا طولانی به این بخش کم‌توجهی شده است.
  • مدیرکل بنادر و دریانوردی امیرآباد به رشد ۲۷ درصدی مجموع عملیات تخلیه و بارگیری کالا در بنادر شمالی کشور طی سال جاری اشاره کرد که نیمی از آن در بندرامیرآباد رقم خورده است. محمدعلی اصل‌سعیدی‌پور که در چهارمین روز از نکوداشت هفته پدافند غیرعامل در جمع کارگروه پدافند غیرعامل استان مازندران در بندرامیرآباد سخن می‌گفت به محور قرار گرفتن بنادر شمالی در تامین و تکمیل زنجیره کالاهای اساسی کشور اشاره کرد و رشد مجموع عملیات تخلیه و بارگیری کالای بنادر شمالی کشور را ۲۷ درصد برشمرد که نیمی از آن در بندرامیرآباد رقم خورده است. وی در ادامه به جذب بالای سرمایه‌گذاری در بندرامیرآباد با نگاهی منطبق با اصول پدافندی اشاره و تصریح کرد: در سال گذشته بندرامیرآباد موفق به جذب ۲۰۰ درصدی اعتبار ملی شد که انتظار می‌رود این میزان…