شماره روزنامه ۶۰۱۵
|

آرشیو اخبار : پربازدیدهای این شماره

  • پویش داخلی‌سازی قطعات خودرو همچنان با اصرار وزارت صنعت،معدن و تجارت ادامه دارد، با این حال مشخص نیست آیا این پروژه به کاهش قیمت خودروها نیز کمک خواهد کرد یا نه.
  • طی ماه سپتامبر خودروسازان ژاپنی موفق شدند تنها حدود 1100 دستگاه خودروی سواری در کره جنوبی بفروشند که این تعداد، 60 درصد کمتر از مدت مشابه سال گذشته است. علت این کاهش به اختلافات تجاری اخیر دو کشور بر می‌گردد که بر اثر آن مردم کره خرید محصولات ژاپنی را تحریم کرده‌اند.
  • نهاد دولتی مسوول بازار خودروی چین اعلام کرده است که شرکت خودروسازی آلمانی بی‌ام‌و 45 خودروی خود در بازار چین را فراخوان می‌کند.
  • روز چهارشنبه شرکت خودروسازی فورد اعلام کرد که مدل اکسپلورر 2020 خود را برای احتمال حریق فراخوان می‌کند. علت این حریق احتمالی نقص در سیم‌کشی این خودروها اعلام شده است.
  • دبیر انجمن سازندگان قطعات خودرو در برنامه «تیتر امشب» با اشاره به پویش داخلی‌سازی قطعات گفت: با هدف کاهش وابستگی به واردات، قطعات خودرو باید در داخل تولید شود. مازیار بیگلو با بیان اینکه تولید خودرو پیچیده است، افزود: صنعت خودرو مثل نانوایی می‌ماند که هر قسمتش از یک جایی می‌آید؛ در حال حاضر۲۵ درصد از ارزبری یک خودرو بدنه است و پرسش اینجاست که چرا این سود به جیب تولیدکنندگان داخلی نمی‌رود. وی ادامه داد: خودکفایی سرمایه‌بر است و باید به سمت سرمایه‌گذاری‌های راهبردی در قطعه‌سازی برویم. بیگلو با اشاره به ضرورت رسیدن به حداقل وابستگی در صنعت خودرو گفت: قطعه‌سازی، ویترین صنعت کشور است و از همین رو باید به حداقل وابستگی در زنجیره خودروسازی کشور برسیم. اما سعید باستانی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نیز…
  • معاون نظارت بر کالاهای سرمایه‌ای و خدمات سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان گفت: ایران خودرو و سایپا با مجوز وزارت صنعت،معدن و تجارت از اواخر بهمن ۱۳۹۷ برای فروش فوری ۲۰ درصد از تولیدات روزانه خود به منظور تنظیم بازار خودرو اقدام کرده‌اند. وحید منایی افزود: در این ارتباط چنانچه شرکت‌های عرضه‌کننده خودرو در اعمال قیمت‌های فروش برخلاف مصوبات مربوطه عمل کنند، این سازمان پس از دریافت مستندات و شکواییه مرتبط، نسبت به رسیدگی و در صورت احراز تخلف، به انعکاس مراتب به مراجع تعزیری اقدام می‌کند.
  • به‌‌تازگی گزارشی از سوی شرکت خودروسازی ب‌ام‌و منتشر شده که به عامل بازدارنده توسعه و رشد بازار خودروهای برقی در جهان پرداخته است. بر اساس بیانیه مطبوعاتی این خودروساز، کوتاهی و کم‌کاری در ساخت و توسعه زیرساخت‌های مربوط به استفاده از خودروهای الکتریکی از جمله ایستگاه‌های شارژ متعدد در سراسر شهرها، از علل اصلی رشد کم این خودروها به شمار می‌رود. طبق این بیانیه یکی از دلایلی که تاکنون مانع رشد و پیشرفت زودهنگام خودروهای برقی در جهان برخلاف تلاش بی‌وقفه و مداوم خودروسازان شده است، عدم رشد و توسعه زیرساخت‌های مربوطه، به ویژه راه‌اندازی و برقراری ایستگاه‌های شارژ در گوشه و کنار شهرها و کشورهای جهان بوده است.کارشناسان و تحلیلگران معتقدند توسعه خودروهای برقی به‌صورت هم‌زمان با توسعه زیرساخت‌های آن صورت نگرفته و همین…
  • از ابتدای سال 2015 اتحادیه اقتصادی اوراسیا رسما فعالیت خود را آغاز کرده و در سال‌های اخیر پیشرفت‌هایی در حوزه‌های مختلف صورت گرفته است. در ابتدا سه کشور یعنی روسیه، بلاروس و قزاقستان توافق‌نامه شکل‌گیری این اتحادیه را امضا کردند و پس از مدتی ارمنستان و قرقیزستان به این اتحادیه پیوستند. تولید ناخالص داخلی این کشورها در مجموع 1800 میلیارد دلار برآورد شده است. شکل‌گیری این اتحادیه در واقع در ادامه روند منطقه‌گرایی است که سال هاست آغاز شده و بر گستردگی آن افزوده خواهد شد. کشورهای حاضر در یک منطقه به دلایل مختلف از جمله ویژگی‌های مشترک فرهنگی، تاریخی، اقتصادی و... تصمیم می‌گیرند با ایجاد اتحادیه اقتصادی مسیر رونق را سریع‌تر بپیمایند.