شماره روزنامه ۶۰۲۳
|

آرشیو اخبار : خبر

  • گروه دیپلماسی: مهدی سنایی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو در گفت‌وگویی با اشاره به محورهای مذاکرات منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای حسن روحانی و ولادیمیر پوتین در باکو گفت: «مذاکرات پیش‌بینی شده سران ایران و روسیه سبب اوجگیری نقش بین‌المللی دو کشور خواهد شد که توانستند در بحران سوریه نقش مثبت و ضدتروریستی تاثیر‌گذاری ایفا کنند. » سنایی روز گذشته، در مصاحبه با «ایرنا» افزود: «ملاقات‌های دوجانبه و سه‌جانبه پیش‌بینی شده روز دوشنبه در شرایطی برنامه‌ریزی شده است که روابط ایران و روسیه با توجه به پیشرفت‌های گسترده همکاری‌ها در سه سال گذشته، منتظر وقوع تحولات جدیدی است.

  • تسنیم: سلاح‌های جدید خریداری شده ایران از روسیه برای به‌کارگیری در نیروهای مسلح وارد کشور شد. این سلاح‌ها، شامل کلاشنیکف‌های 103 یا همان AK103 است که پس از ورود به کشور، در اختیار برخی یگان‌های نیروهای مسلح کشورمان نیز قرار گرفته است. AK103 یکی از مشهورترین و بهترین سلاح‌های خانواده کلاشنیکف است که از کالیبر 39* 62/ 7 mm بهره می‌برد. وزن خالی این سلاح، 3 کیلو و 400 گرم است. هم اکنون فقط 5 کشور، روسیه، هند، ونزوئلا، لیبی و نامیبیا جزو دارندگان رسمی این سلاح هستند. اخیرا نیز برخی تصاویر منتشره در فضای مجازی، نشان می‌دهد که تعدادی از نظامیان عربستان سعودی نیز این سلاح را در اختیار دارند.

  • فارس: امیر خلبان محسن دره‌باغی با حکم سردار سرلشکر محمدباقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، به سمت معاونت آماد، پشتیبانی و تحقیقات صنعتی ستادکل نیروهای مسلح منصوب شد. پیش از این سردار علی عبداللهی عهده‌دار این معاونت بود که با تغییر ریاست ستادکل به سمت معاونت هماهنگ‌کننده منصوب شد.

    سرلشکر علی آراسته معاون آماد و پشتیبانی ارتش شد

    ازسوی دیگر به گزارش خبرگزاری مهر، امیر سرلشکر عطاء‌الله صالحی، فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران، طی حکمی امیر علی آراسته را به معاونت آماد و پشتیبانی کل ارتش منصوب کرد.

  • گروه خبر: اندکی پس از آنکه باراک اوباما، رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده، در دفاع دوباره از توافق هسته‌ای مدعی شد ارزیابی اسرائیل نیز این است که ایران به تعهدات خود براساس این توافق پایبندی کامل نشان داده‌است، وزارت دفاع رژیم صهیونیستی برجام را به «توافق مونیخ» (توافق با هیتلر) تشبیه کرد. رژیم اشغالگر قدس یکی از مخالفان سر‌سخت توافق هسته‌ای با ایران بود و برنامه جامع اقدام مشترک یا همان برجام را نیز «اشتباه تاریخی» نامید.

    اما ارتش اسرائیل در چند گزارش در یک‌سال اخیر تایید کرده‌است که ایران همه تعهدات خود را براساس برجام عملی کرده‌است.

  • ایرنا: دبیر شورای‌عالی امنیت ملی گفت: «هیات نظارت بر برجام رصد مستمر نحوه اجرای تعهدات طرف‌های مقابل را دنبال می‌کند. » علی شمخانی روز شنبه در حاشیه دیدار با حنیف اتمر، همتای افغانستانی خود و در پاسخ به سوالی درباره روند فعالیت هیات نظارت بر برجام اظهار کرد: «این هیات در چارچوب ماموریت مصوب خود، اقدامات لازم، به‌ویژه رصد مستمر نحوه اجرای تعهدات طرف‌های مقابل و همچنین نظارت بر فعالیت‌هایی را که متناسب با تعهدات جمهوری اسلامی باید پیگیری شود، دنبال می‌کند. » او افزود: «مجموعه اقدامات و فعالیت‌های زمان‌بندی شده که باید متناسب با تحولات جاری در حوزه اجرای برجام صورت پذیرد، از سوی دستگاه‌های ذی‌ربط در حال انجام است.

  • گروه خبر: سخنگوی شورای نگهبان خرید و فروش آرا را آسیب جدی انتخابات دانست و گفت: «الکترونیکی شدن انتخابات یکی از راه‌های جلوگیری از این اقدام است. » به گزارش «ایرنا» عباسعلی کدخدایی در نشست خبری روزگذشته خود با خبرنگاران افزود: «در این راستا با کارشناسان وزارت کشور در حال بررسی موضوع هستیم. »

    او ادامه داد: «وزارت کشور درخواست برگزاری جلسات کارشناسی با شورای نگهبان داشته که این جلسات در حال برگزاری است که اگر مقدمات فراهم شود، قطعا ما استقبال می‌کنیم. » در ادامه کدخدایی در پاسخ به این سوال که آیا انتخابات ریاست‌جمهوری آینده به صورت الکترونیکی برگزار خواهد شد یا خیر، گفت: «شورای نگهبان مدعی انتخابات الکترونیکی بوده و هست و اگر موارد را بررسی کنید، شورای نگهبان در این زمینه…

  • گروه خبر: رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در کنگره آمریکا مسائلی مطرح می‌شود که سرمایه‌گذاری در ایران را پرریسک نشان دهد، از موضوع لزوم توجه به مسائل داخلی از جمله اقتصاد سخن گفت و تاکید کرد که مشکلات اقتصادی با تعجیل و کارهای فوری حل نمی‌شود. علی لاریجانی که روز گذشته و در آستانه روز خبرنگار، در جمع خبرنگاران پارلمانی رسانه‌ها حضور یافت، با مهم خواندن توجه به مسائل داخلی و اقتصادی از جنجال‌هایی در داخل کشور سخن گفت که مانع حل مسائل اقتصادی می‌شود.

    لاریجانی با تاکید بر اینکه گاهی جنجال‌ها در مسائل مختلف وجود دارد که حساسیت به مسائل اقتصادی را کمرنگ می‌کند و این ذهن‌ها را به سمت دیگر سوق می‌دهد، گفت: «حال امکان دارد اغراض سیاسی یا مسائل دیگر باشد، اما باید نگاه ملی به…

  • فارس: مجمع تشخیص مصلحت نظام روز گذشته، پس از بررسی و تدوین سیاست‌های کلی نظام قانون‌گذاری کشور چهار بند دیگر از این سیاست‌ها را تصویب کرد. در این جلسه که به ریاست آیت‌الله هاشمی رفسنجانی برگزارشد، تعیین اولویت‌های قانون‌گذاری با رعایت پیوستگی دوره‌های مختلف و با محوریت «گره‌گشایی از امور اجرایی کشور»، «اصول اجرا نشده قانون اساسی»، «سند چشم‌انداز»، «سیاست‌های کلی نظام»، «برنامه‌های پنج ساله توسعه»، «مطالبات و رهنمودهای رهبری در آغاز هر دوره» از طریق ارائه لایحه یا طرح تصویب شد.

  • ایرنا: محمد نهاوندیان، رئیس دفتر رئیس‌جمهور با اشاره به گفت‌و‌گوی زنده تلویزیونی رئیس‌جمهوری با مردم اظهار کرد: «در این گفت‌و‌گو، رئیس‌جمهوری به اصلی‌ترین مسائلی که در ذهن جامعه بود پرداخته، پاسخ و توضیح دادند. در عین حال برای برخی این تعجب آور بود که چرا ایشان به این تندترین مسائل، تا این حد آرام و متین پرداختند. »او تاکید کرد: «جامعه همین را می‌خواهد، رئیس‌جمهوری انتخاب کرده که بر آرامش جامعه بیفزاید، جامعه این برخورد متین را می‌پسندد. » نهاوندیان افزود: «در شرایطی که می‌بینیم در کشورهای اطراف ما افکار افراطی چگونه آتش و خون ایجاد می‌کند، در جامعه باید مرهم بگذاریم.

  • مهر: علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی در حاشیه جلسه تقدیر از خبرنگاران، انتشار برخی خبرها درخصوص بازداشت کاظم جلالی، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی را تکذیب کرد و گفت: «همه‌اش دروغ است و اینکه گفته‌اند من دخالت کرده‌ام، کلش خلاف اندر خلاف است. نه چیزی بوده و نه کسی به من مراجعه کرده است. » لاریجانی تاکید کرد: «متاسفم. این از کارهای زشت و قبیح بود که مطلبی را نسبت به شخصی عنوان کردند و بعد گفتند من پادرمیانی کردم. این هم خلاف بود و هم دروغ. »

    پیگیری عملکرد هیات نظارت بر مطبوعات

    لاریجانی همچنین درخصوص عملکرد هیات نظارت بر مطبوعات به‌خصوص در قضیه نشریه یالثارات توضیح داد: «در این خصوص اخبار را شنیده‌ام که البته اختیارات هیات نظارت بر…