شماره روزنامه ۶۰۳۸
|

آرشیو اخبار : سرمقاله

  • اشکان رسولیان
    بانک مرکزی روز گذشته بیانیه‌ای خاص منتشر کرد؛ بیانیه‌ای که نه تنها با ادبیات جدیدی با فعالان اقتصادی سخن می‌گوید، بلکه افق زمانی متفاوتی را ترسیم می‌کند. این بیانیه رویکرد گذشته‌نگر سیاست‌گذار پولی را که محدود به تحلیل تحولات قبل‌تر می‌شد، کنار گذاشته است و در رویکردی آینده‌نگر از سیاست‌گذاری برای دستیابی به تورم هدف 22 درصدی می‌گوید.
  • دکتر علی فرحبخش
    خاطرات خرداد 57 را که تیم ملی فوتبال ایران برای اولین بار به جام جهانی آرژانتین صعود کرده بود و من مشغول انجام امتحانات پایان سال دوران ابتداِیی بودم، هیچ‌گاه فراموش نمی‌کنم. ایران در آخرین بازی خود در برابر پرو قرار گرفت که اگر با اختلاف 4 گل از این بازی پیروز بیرون می‌آمد، به دور بعد صعود می‌کرد. ولی ورق برگشت و تیم ایران 4 گل در تور دروازه خود دید.
  • دکتر روح‌اله اسلامی
    شهروندان مطالبات زیادی از سیستم سیاسی دارند و در قالب افکار عمومی با ابزارهای صنفی، حزبی، گروه‌های فشار و رسانه‌ها سعی می‌کنند اعلام کنند که اولویت مطالبات آنها چیست. به عنوان مثال بر اساس پژوهش‌های دانشگاهی و نهادهای سیاست‌پژوه در ایران بیکاری، کم‌آبی، کاهش توان اقتصادی، محیط‌زیست، وضعیت دیپلماسی، شاخص‌های دولت الکترونیک و وضعیت حکمرانی خوب در ایران مطالبات در اولویت است.
  • دکتر موسی غنی‌نژاد
    معاون اول محترم رئیس‌جمهور در روزهای اخیر برای چندمین بار از تخصیص ارز دستوری 4200 تومانی برای تامین کالاهای اساسی دفاع کرده و فرموده‌اند هدف از این کار این بود که کالاهای اصلی مورد نیاز جامعه با قیمت مناسب و به وفور در اختیار مردم قرار گیرد. و در ادامه تصریح کرده‌اند: «البته این تصمیم یک تصمیم صرفا اقتصادی نیست.
  • دکتر مهدی عسلی
    در ادبیات اقتصادی پذیرفته شده در شرایط بحرانی (مانند جنگ‌ها، محاصره‌های شدید اقتصادی، شیوع بیماری‌های همه‌گیر و...) که خطر اختلال در عملکرد بازارهای اقتصادی (مخصوصا بازار کالا و خدمات) وجود دارد دولت‌ها برای حفظ امنیت و ثبات جامعه و اطمینان از دسترسی همه شهروندان به حداقل‌های ضروری از کالاها و خدمات اساسی و پایه (مانند مواد غذایی و دارویی و بهداشتی و...) نقش خود در اقتصاد را افزایش می‌دهند.
  • امیر کرمانی - مهدی حیدری
    تامین مالی همواره یکی از مهم‌ترین چالش‌ها بر سر راه سرمایه‌گذاری‌های جدید و توسعه کسب و کار شرکت‌های ایرانی بوده و صاحبان کسب و کار، عدم دسترسی به منابع مالی مورد نیاز یا هزینه بالای تامین مالی را مانع اصلی رشد و توسعه شرکت‌هایشان دانسته‌اند. در این یادداشت به تبیین این نکته می‌پردازیم که بخشی از این مشکل متاثر از سیاست تقسیم سود شرکت‌ها بوده است.
  • دکتر مهدی نصرتی
    روز گذشته در خبرها آمده بود که جناب آقای جهانگیری بعد از گذشت دو سال همچنان از سیاست ارز ۴۲۰۰ تومانی دفاع کرده و اظهار کرده‌اند: « ممکن است علم اقتصاد اتخاذ این‌گونه تصمیمات را نفی کند، اما باید به طبقات ضعیف و متوسط جامعه هم توجه داشته باشیم.» به‌نظر می‌رسد ریشه این طرز تفکر به سوءتفاهم «قیمت تمام‌شده» بازمی‌گردد.
  • دکتر عباس خندان
    هفته گذشته دومین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات اکبر طبری، معاون اجرایی حوزه ریاست سابق قوه قضائیه برگزار شد. او که به فساد مالی و دریافت رشوه متهم است، در دفاع از خود و رد اتهامات جملاتی را می‌گوید که واکنش‌های منفی قابل توجهی را در سطح جامعه و فضای مجازی به همراه داشته است. «من و مشایخ و نجفی مثل سه برادر بودیم و اگر می‌خواستم کل لواسان را به نام من می‌کردند.
  • نیما نامداری
    تقریبا هر پرونده فساد اقتصادی که در دادگستری بررسی می‌شود یک پای آن در بانک‌ها است. یک دلیل این موضوع اشکالات و ضعف‌های نظام بانکی است؛ اما دلیل دیگر آن بزرگی پولی است که در این صنعت جریان دارد. هر جا پول بیشتری باشد، انگیزه برای فساد هم بالاتر می‌رود. این اتفاقی است که اگر مراقب نباشیم در بازار سرمایه هم به زودی رخ خواهد داد.
  • دکتر موسی غنی‌نژاد
    مبارزه با فساد از زمان روی کار آمدن رئیس جدید قوه قضائیه به لحاظ کمی و کیفی ابعاد گسترده‌تری یافته که البته امر مبارکی است. خصوصا در مورد اخیر که به محاکمه یکی از چهره‌های متنفذ منجر شده است.