شماره روزنامه ۶۰۲۳
|

آرشیو اخبار : بورس جهانی

  • گروه بورس جهانی- کتایون دارابی: محصولات پتروشیمی در روزهای اخیر با افت روبه رو شدند؛ به طوری که قیمت بنزن روز گذشته در اروپا اندکی افزایش داشت، رشد قیمت نفت خام در روزهای اخیر و همچنین حمایت صنایع پایین دست از رشد قیمت بنزن، بیشترین تاثیر را در افزایش قیمت این کالا داشت. از سوی دیگر بازارهای ایالات متحده آمریکا نیز از صعود قیمت بنزن حمایت کرد. به این ترتیب قیمت بنزن در آمریکا در محدوده 1395 دلار در هر تن فوب رقم خورد که نسبت به روز جمعه 5 دلار افزایش داشت. در همین حال قیمت تولوئن هم در آسیا با توجه به تقاضای پایین با افت همراه شد، به این ترتیب نرخ این کالا در سطح 1135 دلار در هر تن فوب ثبت شد که نسبت به روز جمعه افتی معادل 5 دلار را تجربه کرد.

  • شانا- تازه ترین نظرسنجی رویترز از افزایش روزانه ٢٨٠ هزار بشکه‌ای تولید نفت خام اوپک در ماه آوریل نسبت به ماه پیش از آن حکایت دارد. به گزارش خبرگزاری رویترز از لندن، بر پایه نظرسنجی این خبرگزاری که از منابع فعال در شرکت‌ها، مقام‌های اوپک و تحلیلگران بازار نفت به دست می‌آید، به دنبال پایان اختلال در صادرات نفت لیبی و عراق و افزایش فروش نفت‌خام ایران مجموع عرضه نفت اعضای اوپک در ماه آوریل افزایش یافت. مجموع عرضه نفت خام ١٢ عضو این سازمان در ماه آوریل به میانگین روزانه ٣٠ میلیون و ٤٦٠ هزار بشکه رسیده است، در حالی که این رقم در ماه مارس٣٠ میلیون و ١٨٠ هزار بشکه در روز بود.

  • احتیاط سرمایه‌گذاران در آستانه نشست مقامات بانک مرکزی آمریکا درخصوص اجرای طرح محرکه اقتصادی و عدم خرید فیزیکی طلا دیروز قیمت این فلز را کاهش داد. به گزارش رویترز، بیانیه بانک مرکزی آمریکا در خصوص ادامه اجرای طرح محرکه اقتصادی که تا لحظه تنظیم این خبر اعلام نشده، عامل مهمی در تصمیمات جدید معامله‌گران طلا به شمار می‌رود. پیش‌بینی می‌شود مقامات این بانک با توجه به اطلاعات ضعیف اخیر اقتصادی از ادامه اجرای این طرح خبر دهند. بر اساس این گزارش، سرمایه‌گذاران همچنین در انتظار انتشار نرخ بخش‌های غیر‌کشاورزی آمریکا هستند که اکتبر ماه گذشته میزان نرخ بیکاری به بالاترین حد طی 11 ماه اخیر رسیده بود.

  • گروه بورس جهانی - حمزه بهادیوند چگینی: گزارش‌ها حکایت از آن دارند که افزایش هزینه‌های حمل و نقل و فعالیت‌های سفته بازی در بازار مس قادر خواهد بود در ماه‌های پیش‌رو قیمت این فلز اساسی را افزایش دهد؛ به طوری که روند کاهشی کنونی تحت تاثیر این موضوعات قرار گرفته و به زودی شاهد بازگشت مس به دوران رونق خود در مرزهای بالای 8 هزار دلار خواهیم بود. تحلیلگران معتقدند افزایش قیمت در بازار این فلز به دو دلیل امکان‌پذیر است، اول آنکه در شرایط کاهش قیمت این محصول و همزمان با برخی پیش‌بینی‌ها از بهبود اوضاع اقتصاد جهانی در ماه‌های پیش رو تقاضا برای مس در بازار افزایش خواهد یافت و ثانیا، با تقاضا به منظور سفته بازی در معاملات قیمت دوباره افزایش می‌یابد.

  • گروه بورس جهانی - حمزه بهادیوند چگینی: قیمت فلزات پایه در بازار لندن دیروز در شرایطی در مقایسه با 29 آوریل روند کاهشی به خود گرفت که اخبار رسیده از اقتصاد کشورهای صنعتی جهان حکایت از ثبات نسبی اوضاع اقتصادی کشورهایی از قبیل ایتالیا و اسپانیا دارد، به طوری که آمار بیکاری ایتالیا برای ماه مارس که دیروز منتشر شد، نشان داد این کشور توانسته نرخ بیکاری را در حد 5/11 درصد ثابت نگه دارد، حتی این نرخ در مقایسه با نرخ مدت مشابه سال گذشته 1/0 واحد درصد کاهش یافته است. اما تحلیلگران معتقدند نرخ بیکاری در سه ماهه اول سال به 7/11درصد خواهد رسید.

  • گروه بورس جهانی-حدیث موسوی: وزارت بازرگانی آمریکا در آخرین گزارش خود که در ماه آوریل منتشر شده اعلام کرده است: از ژانویه تا فوریه 2013 حجم واردات محصولات فولادی در ایالات متحده کاهش 2/4 درصدی را تجربه کرده است. این افت واردات به دنبال روند کاهشی واردات محصولات این چنینی که از ماه مه 2013 آغاز شده بود پیش آمده؛ به گونه‌ای که در فوریه سال جاری واردات فولاد 9/7 درصد پایین‌تر از مدت مشابه سال قبل بود. به علاوه واردات ماه فوریه 2013 آمریکا 1/10 درصد کمتر از متوسط ماهانه سال گذشته نیز اعلام شده است.

  • گروه بورس جهانی- بهای طلا روز گذشته در آستانه نشست مقامات ارشد فدرال رزرو آمریکا و بانک مرکزی اروپا با اندکی کاهش روبه‌رو شد. به گفته تحلیلگران، کاهش اعتماد سرمایه‌گذاران و افت ذخایر بزرگ‌ترین صندوق بین‌المللی طلا از دلایلی بوده که بهای طلا را در این روز با افت روبه‌رو کرد. از سوی دیگر نوسانات شدید قیمت طلا در ماه‌های اخیر سبب شده تا بسیاری از سرمایه‌گذاران نسبت به امن بودن طلا برای سرمایه‌گذاری دچار تردید شوند. به این ترتیب روز گذشته قیمت طلا به سطح 1470 دلار در هر اونس رسید که نسبت به روز قبل آن 4 دلار و 84 سنت افت را تجربه کرد.

  • گروه بورس جهانی- قیمت نفت روز گذشته با اندکی افزایش متاثر از رشد تقاضا روبه رو بود. از این رو قیمت نفت سبک آمریکا در سطح 94 دلار و 34 سنت در هر بشکه قرار گرفت، همچنین نفت برنت هم با افزایش، نسبت به روز قبل در محدوده 103 دلار و 81 سنت در هر بشکه دادوستد شد. امیدواری نسبت به افزایش تقاضا برای خرید محرکی بود که در این روز نفت را با رشد قیمت روبه‌رو کرد. از سوی دیگر انتشار گزارش‌هایی در خصوص افزایش فعالیت کارخانه‌ها در چین که دومین مصرف‌کننده بزرگ جهان است و سریع‌ترین سرعت خود را در ماه آوریل نسبت به 12 ماه گذشته نشان می‌دهد و این موضوع توانسته بر بازار نفت اثر بگذارد.