شماره روزنامه ۶۰۱۵
|

آرشیو اخبار : بازار دیجیتال

  • مسابقات جام جهانی فوتبال به پایان خود نزدیک می‌شود. از آنجا که این مسابقات هر چهار سال یک‌بار برگزار می‌شود، فرصت خوبی است که به تغییر و تحولات در نحوه پخش مسابقات پس از هر دوره چهار ساله نگاهی بیندازیم و ببینیم در مقایسه با دوره گذشته چه تکنولوژی‌های جدیدی در این مسابقات به‌کار گرفته شده‌اند.
  • فیس‌بوک به تازگی اعتراف کرده که اطلاعات جمع‌آوری شده کاربرانش را با بیش از ۶۱ شرکت تکنولوژی در جهان به اشتراک گذاشته است. پس از آنکه وب‌سایت‌ها و رسانه‌های خبری بسیاری گزارش کردند که شبکه اجتماعی فیس‌بوک در انتشار اطلاعات شخصی و خصوصی کاربرانش دست داشته است، مردم و منتقدان بسیاری فیس‌بوک را به خیانت در امانت و همکاری با نهادهای دولتی یا تحقیقاتی متهم کردند. بعد از آن فیس‌بوک به سرعت آماج حملات کاربران بسیاری در سراسر جهان قرار گرفت، به‌گونه‌ای که تعداد کثیری از شرکت‌ها و افراد معروف به بستن و غیرفعال کردن صفحات مجازی خود در فیس‌بوک اقدام کرده و استفاده از این شبکه اجتماعی را ننگی برای دنیای مجازی توصیف کرده‌اند.
  • موزیلا، شرکت توسعه‌دهنده مرورگر اینترنتی فایرفاکس به تازگی اعلام کرده است که قصد دارد قابلیت جدیدی بیفزاید تا بلافاصله بعد از روشن کردن رایانه، صفحات اینترنتی موردنظرشان هم باز شود. چند ماه پیش بود که موزیلا به منظور رقابت با سایر مرورگرهای اینترنتی محبوب نظیر گوگل کروم، نسخه پرسرعتی از مرورگر فایرفاکس کوانتوم را منتشر کرد و به این ترتیب دوباره به عرصه مرورگرهای اینترنتی محبوب جهان بازگشت. زمانی که مرورگر فایرفاکس در سال ۲۰۰۴ میلادی عرضه شد، توانست موقعیتی را که مرورگر اینترنت اکسپلورر برای خود دست و پا کرده بود به سختی به چالش بکشد اما پس از آنکه مروگر گوگل کروم عرضه و با موفقیت و استقبال زیادی از سوی کاربران مواجه شد، نقش پررنگ خود را در بازار مرورگرها از دست داد.
  • «آژانس فضایی اروپا»، طی قراردادی، طراحی سطح‌نورد روباتیک جدید خود را به شرکت «ایرباس» واگذار کرد. در ماه آوریل سال جاری، ناسا و «آژانس فضایی اروپا» (ESA) توافق کردند که امکان آوردن نمونه‌های خاک و سنگ مریخ را بررسی کنند. اکنون، آژانس فضایی اروپا در نظر دارد برای آوردن نمونه‌هایی از سنگ‌ و خاک مریخ، یک سطح‌نورد روباتیک جدید ابداع کند تا از فضاپیمای «مریخ 2020» (Mars 2020) ناسا پیشی بگیرد و به این منظور، برای طراحی سطح‌نورد روباتیک، یک قرارداد 2/ 5میلیون دلاری با شرکت «ایرباس» بسته است.
  • یک خانواده فرانسوی با اقامت در یک خانه «چاپ سه‌بعدی» اولین خانواده در جهان هستند که به این نوع خانه نقل مکان کرده‌اند. مهندسان فرانسوی نمونه اولیه یک خانه «چاپ سه‌بعدی» را در فرانسه ساختند که در شهر «نانت» واقع شده است. این خانه می‌تواند آغازی برای احداث پروژه‌های بزرگ‌تر، ارزان‌تر و سریع‌تر در ساختمان‌سازی باشد. این خانه با داشتن دیوارهای منحنی می‌تواند میزان رطوبت را کاهش دهد. ساخت این خانه می‌تواند گرایشی ارزشمند در معماری باشد.
  • یک تیم در دانشگاه توکیو یک ابزار هوش مصنوعی ابداع کرده است که می‌تواند به‌طور موثر، مسیر تشعشع رادیواکتیو در حوادث هسته‌ای را بیش از 30 ساعت جلوتر ردیابی کند. علم برای حفاظت از بشریت در مقابل بلایای طبیعی و انسانی راه‌های زیادی پیش گرفته است، اما امروزه درک پراکندگی آلاینده‌های هوا در جو، یکی از چالش‌برانگیزترین مسائل در علوم زمین‌شناسی به‌شمار می‌رود.
  • محققان موسسه فناوری ماساچوست(MIT) یک سیستم هوش مصنوعی موسوم به PixelPlayer را توسعه داده‌اند که می‌تواند صدای سازهای مختلف را در یک آهنگ، تفکیک کند.
  • روبات‌های پیشرفته امروزی معمولا به ابزاری برای مشاهده محیط اطراف مجهز هستند، اما ساخت یک روبات نابینا که می‌تواند به خوبی اطراف خود را ببیند دستاوردی قابل‌ملاحظه محسوب می‌شود. محققان دانشگاه ام‌ای تی از تولید روباتی به نام چیتا ۳ خبر داده‌اند که ظاهری شبیه به سگ‌ها دارد و می‌تواند از پله‌ها بالا برود، بر روی سطوح ناهموار حرکت کند و به خوبی مسیر پیش رو را ببیند. این در حالی است که روبات یادشده فاقد هرگونه ابزار برای مشاهده محیط اطراف است. این روبات ۴۱ کیلوگرمی برای مشاهده محیط اطراف از حسگرهای داخلی و الگوریتم‌هایی استفاده می‌کند که موقعیت‌یابی مکانی آن بدون امکان دیدن را تسهیل می‌کند. روبات یادشده ZX-80 نام دارد و با چهار دست و پای خود می‌تواند به‌طور کاملا استوار بایستد و حتی جهش کند. این روبات علاوه بر حرکت…
  • کمپانی HMD Global انتشار واتس‌اپ را در فیچرفون‌های مبتنی بر KaiOS و در صدر همه، نوکیا 8110 تایید کرد.