وزیر راه و شهرسازی با اشاره به واگذاری قطعی قطعات ۲ و ۳ آزادراه‌‌ تهران-شمال به قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص)، از افزایش هزینه‌های اجرا در این دو قطعه خبر داد و گفت: این مسیر تا ۳ سال آینده ساخته شده و به بهره‌برداری می‌رسد. به گزارش خبرگزاری فارس، علی نیکزاد درباره سرنوشت واگذاری قطعات دو و سه آزادراه تهران ـ شمال به قرارگاه خاتم‌الانبیا و تکمیل این دو قطعه کوهستانی آزادراه اظهار کرد: هر سازنده‌ای که وارد این پروژه می‌شد، به دلیل آنکه جابه‌جایی در مولفه‌های اقتصادی ‌نظیر نوسانات نرخ ارز رخ داده است، قیمت‌ها برایش متفاوت می‌بود.

وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: معاونت نظارت راهبردی نیز، مابه‌التفاوت هزینه اجرا در این دو قطعه را پرداخت می‌کند و قطعا هزینه اجرا ۳ هزار میلیارد تومان نخواهد بود.

نیکزاد تصریح کرد: هم‌اکنون در قطعات یک و چهار، هزینه اجرایی که از گذشته در قراردادها منعقد شده بود، به دلیل نوسانات ارزی و تغییر مولفه‌های اقتصادی، با قیمت موجود بسیار تفاوت دارد.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: چندین بار برای قطعه یک آزادراه مجوز شورای اقتصاد را اخذ کردیم؛ اما مهم این است که این پروژه به سرانجام برسد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر قطعه چهار آزادراه به اتمام رسیده و قطعه یک پروژه نیز در حال اجرا است و به دنبال آن هستیم که مجوزها را اخذ ‌و فاینانس را جذب کرده و ساخت قطعات دو و سه را با قرارگاه خاتم‌الانبیا نهایی کنیم.

براساس این گزارش، پیش از این، احمد صادقی، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل نیز از باز‌پس‌گیری قطعات ۲ و ۳ آزادراه تهران-شمال از بنیاد و واگذاری آن به قرارگاه‌خاتم‌الانبیا خبر داده بود.

وزیر راه و شهرسازی همچنین با اشاره به پروژه راه‌آهن گرگان - اینچه‌برون که با اتصال ایران به ترکمنستان، قزاقستان و چین راه شرق به خاورمیانه خواهد بود، گفت: این راه‌آهن ۱۱۰ کیلومتری توسط قرارگاه خاتم‌الانبیا ساخته شده و برای افتتاح آن منتظر حضور رییس‌جمهور هستیم.

نیکزاد با بیان اینکه ۱۵۰ کیلومتر از این مسیر که در کشور ترکمنستان است هنوز آماده نشده است، افزود: نیمه اول خرداد ماه با حضور رییس‌جمهور بخش ساخته شده در ایران افتتاح می‌شود. ضمن آنکه رییس‌جمهور به ترکمنستان سفر می‌کند تا این افتتاح در مرز دو کشور صورت گیرد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به خط آهن شیراز - بندرعباس که قرار بود به صورت فاینانس و توسط یک شرکت خصوصی انجام شود نیز گفت: معمولا برای پیشبرد کار در بخش راه‌آهن از مشارکت و فاینانس استفاده نمی‌کنیم؛ اما با توجه به استقبالی که شده بود تصمیم به این امر گرفته شد.

وی ادامه داد: در حال حاضر قرار بر این شده که انجام کار مشارکتی در خط آهن شیراز - بندرعباس به صورت پیمانکاری صورت گیرد و برای تامین بخشی از منابع آن نیز از اوراق مشارکت و اعتبار بودجه سال ۹۲ استفاده خواهیم کرد.