ریخته‌گری تراکتورسازی 400 ریال سود تقسیم کرد
مجمع عمومی عادی سالانه شرکت ریخته‌گری تراکتورسازی ایران، با تقسیم مبلغ 400 ریال سود به ازای هر سهم این شرکت در پایان سال مالی منتهی به اسفند 85 موافقت کرد.
مجمع سالانه این شرکت روز شنبه با حضور بیش از ۹۰درصد سهامداران ریخته‌گری تراکتورسازی برگزار شد.

مهندس محسن خادم عرب باغی به نمایندگی از شرکت تراکتورسازی ایران که سهامدار عمده است، ریاست مجمع را بر عهده داشت.
همچنین وحید رجبیان به نمایندگی از سرمایه‌گذاری بوعلی و مهندس ابراهیمی، ناظرین مجمع بودند. سعید مویدفر نیز منشی مجمع بود.
در این مجمع مهندس زمانلو، مدیرعامل شرکت ریخته‌گری تراکتورسازی ایران، به ارائه گزارش هیات‌مدیره شرکت در سال مالی 85 پرداخت. وی که به تفصیل در خصوص عملکرد شرکت و صورت‌های مالی ریخته‌گری در سال 85 سخن می‌گفت، تاکید کرد: میزان تولیدات شرکت در سال 1385 برابر 44هزار و 184 تن قطعات ریخته‌ تراکتور و انواع خودرو (اکثرا سواری) بود که نسبت به سال گذشته معادل 8درصد افزایش نشان می‌دهد. این در حالی است که این مبلغ در مقایسه با نسبت سال پایه نیز معادل 579درصد افزایش داشته است. مهندس زمانلو ادامه داد: میزان فروش مقداری شرکت ریخته‌گری، در سال 85 برابر با 49هزار و 418 تن بود که نسبت به سال گذشته تقریبا 3/15درصد افزایش دارد.
مدیرعامل ریخته‌گری تراکتورسازی ایران گفت: میزان فروش ریالی شرکت در سال ۱۳۸۵ برابر ۵۷۹میلیارد و ۱۲۸میلیون ریال بود که نسبت به سال گذشته ۴/۲۷درصد افزایش نشان می‌دهد.
مهندس زمانلو با اشاره به صورت‌های مالی ریخته‌گری در سال مالی 85 برسودآوری قابل توجه شرکت طی این سال تاکید کرد و افزود: روند سودآوری شرکت در سال 85 با افزایش چشمگیرتری در مقایسه با سال‌های قبل مواجه شده است.
وی گفت: کل سود قبل از کسر مالیات «خریخت» در این سال مبلغ ۷۲میلیارد و ۳۲۴میلیون ریال بود که در مقایسه با سال مالی قبل معادل ۲/۳۹درصد افزایش داشته است.
همچنین در ادامه روند افزایش سود خالص ریخته‌گری تراکتورسازی در سال مالی 85، این شرکت بالغ بر 61میلیارد و 626میلیون ریال سود پس از کسر مالیات محقق کرده است که در مقایسه با سال مالی قبل 7/25درصد افزایش داشته است.
مدیرعامل ریخته‌گری تراکتورسازی ایران تاکید کرد: پیش‌بینی اولیه از سود هر سهم ریخته‌گری برای سال مالی ۸۵، برابر ۳۵۳ ریال بود و سود تحقق یافته واقعی هر سهم ۴۳۴ ریال است که ۲۳درصد بیشتر از پیش‌بینی اولیه تحقق یافته است.
مهندس زمانلو به برنامه پیش‌بینی تولید ریخته‌گری تراکتورسازی در سال مالی 86 اشاره کرد و افزود: طبق پیش‌بینی انجام شده شرکت، تولید 11هزار و 140 تن در سه ماه اول، 12هزار و 230 تن در سه ماه دوم، 12هزار و 600 تن در سه ماه سوم و 10هزار و 530 تن را در سه ماه چهارم امسال پیش‌بینی کرده است. به این ترتیب پیش‌بینی جمع کل تولیدات شرکت در سال 86 برابر با 46هزار و 500تن خواهد بود که در مقایسه با سال مالی 85 معادل 5درصد افزایش خواهد داشت.
در ادامه این جلسه مهندس زمانلو به پروژه‌های توسعه‌ای مهم انجام شده و در دست اجرای شرکت پرداخت و گفت: توسعه کارگاه تمیزکار و کارگاه ماهیچه‌سازی، اجرای پروژه توسعه‌مدار ماسه به منظور رفع گلوگاه در فرآوری ماسه، قالبگیری و تامین نیاز آن برای افزایش ظرفیت ریخته‌گری و تولید قطعات پیچیده و گران‌قیمت از قبیل بدنه‌های موتور و قطعات با ارزش افزوده صادراتی، توسعه کارگاه ذوب برای افزایش ظرفیت تهیه ذوب، پروژه تولید آلومینیوم
(قطعات آلومینیومی) به روش لاست فوم و توسعه کارگاه قطعات چدنی با روش مزبور، تبدیل قسمت‌های طراحی و مدل‌سازی و ساخت ماشین‌آلات ریخته‌گری به شرکت مستقل ازجمله مهم‌ترین پروژه‌های شرکت است.
چشم‌انداز شرکت
رهبری و توسعه صنعت ریخته‌گری چدن در سطح ملی و فعالیت در کلاس جهانی.
ماموریت شرکت
شرکت ریخته‌گری تراکتورسازی ایران، قطعات ریخته پیچیده و ارزشمند چدنی تراکتور، خودرو، قطعات صنعتی ابراز و ماشین‌آلات ریخته‌گری را با بهره‌گیری از منابع انسانی توسعه یافته و استفاده از آخرین دستاوردهای علمی و فناوری پیشرفته همراه با بهبود مستمر محصولات، فرآیندها و سیستم‌ها برای بازارهای داخلی و خارجی تولید می‌نماید. در این راستا تامین رضایت مشتریان، کارکنان، سهامداران و سایر ذی‌نفعان و رعایت الزامات زیست محیطی و مسوولیت‌های اجتماعی از جمله باورها و ارزش‌های دائمی سازمان است.
تاریخچه شرکت
طرح تاسیس کارخانه تراکتورسازی ایران در سال 1345 برابر توافق دولت‌های ایران و رومانی به اجرا درآمد.
در همین راستا تاسیس کارخانه ریخته‌گری به منظور تامین و تولید قطعات چدنی تراکتور در حلقه کارخانجات تراکتورسازی قرار گرفت و از سال ۱۳۶۶ این شرکت به صورت مستقل از مجموعه تراکتورسازی فعالیت جداگانه خود را آغاز کرد. در سال ۱۳۷۷ شرکت ریخته‌گری در بورس پذیرفته شد.
شرکت ریخته‌گری تراکتورسازی ایران در زمینی به مساحت 566843 متر مربع و همچنین فضای سرپوشیده به مساحت 57230 متر مربع با برخورداری از کارگاه‌های ریخته‌گری،
مدل سازی، تعمیرات، نوسازی، تمیز کاری و انبارهای مختلف قادر به تولید ۳۸۱۰۰ تن انواع قطعات پیچیده چدنی است. در این شرکت انواع قطعات چدنی از قبیل قطعات تراکتور، خودرو (پیکان - پژو - نیسان - رنو و پراید) و صادراتی و سایر قطعات قابل ریخته‌گری از جنس چدن خاکستری و چدن نشکن تولید می‌شود.
شرکت ریخته‌گری اینک به عنوان یکی از پیشرفته‌ترین شرکت‌ها در صنعت ریخته‌گری در سطح کشور بوده و از قابلیت رقابت با سایر شرکت‌های ریخته‌گری مهم جهان برخوردار است.
ریخته‌گری لاست‌فوم در شرکت ریخته‌گری تراکتورسازی ایران
شرکت ریخته‌گری تراکتورسازی از سال 1377 در راستای تبیین برنامه توسعه پنج ساله خود و در کنار برنامه افزایش میزان تولید تا دستیابی به ظرفیت اسمی شرکت، اقدام به پیش‌بینی لزوم افزایش ظرفیت اسمی شرکت به میزان
۱۴۰۰۰ تن در سال کرد. با توجه به زمانبر بودن این افزایش ظرفیت برنامه پنج ساله با چند محور اساسی تبیین گردید که یکی از آنها خرید یک خط ریخته‌گری جدید بود.
شرکت ریخته‌گری با توجه به اعتقاد به لزوم توجه دائم به سیر تحولات تکنولوژیکی در این صنعت مطالعات خود را بر روی روش‌های مدرن به‌جای روش‌های سنتی معطوف کرد. مهمترین پارامترها در بررسی و انتخاب تکنولوژی‌های جدید عبارت بودند از:
۱ - با توجه به هزینه‌های بالای انرژی در تولید محصولات ریخته‌گری و احتمال حذف سوبسید انرژی در آینده لزوم انتخاب روش‌های تولید با مصرف انرژی کم ضروری بود.
2 - لزوم انتخاب یک روش ریخته‌گری با امکان ایجاد قابلیت رقابت در عرصه قیمت در مقابل سایر رقبا.
۳ - لزوم انتخاب روشی با میزان کمتر آلودگی محیط‌زیست نسبت به روش‌های موجود تولید در ماسه‌تر. این امر به‌دلیل قرارگیری شرکت در جوار شهر تبریز از اهمیت بالایی برخوردار بود.
4 - با توجه به استراتژی شرکت ریخته‌گری در حرکت به سمت تولید قطعات پیچیده به دلیل دارا بودن مزیت نسبی در این زمینه.
۵ - امکان تولید قطعاتی با کیفیت بالاتر نسبت به روش‌های تولید در ماسه‌تر.
تعیین روش اجرای پروژه و اهداف:
با توجه به اهداف شرکت ریخته‌گری از افزایش ظرفیت اسمی و تصمیم اتخاذ شده جهت خرید تکنولوژی ریخته‌گری به روش لاست‌فوم و جدید بودن این تکنولوژی انتخاب مسیر صحیح اجرای پروژه بسیار حیاتی می‌نمود. در این راستا اهداف و سرفصل‌های ذیل در اجرای موفقیت‌آمیز این پروژه به شرح ذیل تعریف شدند:
1 - تشکیل یک تیم تخصصی جهت اجرای پروژه جهت کسب تخصص در شناسایی تجهیزات مناسب.
۲ - شناسایی روش‌های موفق اجرای پروژه‌های لاست‌فوم در جهان و مکاتبه با این مراکز.
3 - احداث یک واحد پایلوت پلنت جهت بومی‌سازی تکنولوژی.
۴ - شناسایی شرکت‌های سازنده تجهیزات و انتقال‌دهنده تکنولوژی.
فازهای کوتاه‌مدت و درازمدت اجرای این پروژه
۱ - احداث یک واحد تحقیقاتی لاست‌فوم، احداث خط شماره ۱ به ظرفیت ۵۰۰۰-۷۰۰۰ تن چدن ریخته در سال
2 - احداث خط شماره 2 به ظرفیت 14000 تن چدن ریخته در سال.
اجرای پروژه تحقیقاتی احداث پایلوت پلنت لاست فوم:
در اسفند ماه 1378، طرح تحقیقاتی لاست‌فوم با مبلغ 3000میلیون ریال از محل ماده 8 معاونت پژوهشی سازمان گسترش و نوسازی جهت تحقیق بر روی ریخته‌گری به روش لاست‌فوم و احداث یک واحد پایلوت پلنت به تصویب رسید.
با تصویب این طرح تیمی متشکل از مهندسین خبره شرکت در این زمینه به‌صورت متمرکز فعالیت خود را آغاز نمودند. در سایه تلاش‌های انجام شده شرکت ریخته‌گری، تراکتورسازی توانست پایلوت پلنت ریخته‌گری به روش لاست‌فوم با ظرفیت یک درجه را ظرف مدت یکسال راه‌اندازی کند.
پروژه اصلی:
پس از اجرای موفقیت‌آمیز طرح تحقیقاتی، طرح اصلی (فاز اول توسعه) جهت تصویب به هیات مدیره و سپس کمیته سرمایه‌گذاری سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران ارسال شد. با تصویب طرح اصلی پیشنهادی شرکت ریخته‌گری تراکتورسازی در کمیته سرمایه‌گذاری سازمان گسترش مبنی بر احداث یک مجموعه کامل با ظرفیت تولید ۷۰۰۰-۵۰۰۰ تن در سال، در شهریور ۱۳۸۰ عملیات اجرایی طرح اصلی آغاز شد.
همزمان با اجرای مراحل فوق جمع‌آوری اطلاعات پیرامون سازندگان تجهیزات در حال اجرا بود که از بین شرکت‌های دارنده تکنولوژی شرکت‌های آمریکایی و انگلیسی از فروش تجهیزات امتناع و نهایتا با بررسی‌های انجام شده و مقایسه‌های فنی و اقتصادی از بین دو شرکت اروپایی باقیمانده شرکت Gemco هلند به‌عنوان شرکت فروشنده تجهیزات و انتقال‌دهنده دانش فنی انتخاب شد.
مراحل اجرای ابنیه و تاسیسات این طرح پس از مطالعات اولیه، تهیه نقشه‌های اجرایی و مناقصه از اوایل سال ۱۳۸۱ توسط شرکت خدمات صنعتی تراکتورسازی ایران آغاز شد.
سالن‌های تولیدی این طرح با زیر بنایی بالغ بر 9500 متر مربع دارای سالن‌های تولید مدل فومی، سالن خط ریخته‌گری و سالن تمیزکاری است. این طرح با دارا بودن موتورخانه و کمپرسورخانه جداگانه به‌طور کاملا مستقل از مجموعه اصلی قادر به فعالیت است. با اتمام مراحل اجرایی ابنیه و تاسیسات، از تیر ماه 1383 عملیات نصب و راه‌اندازی تجهیزات نیز آغاز شد.
در اوایل سال ۸۴ با توجه به توافقات به‌عمل آمده با پیمانکار، خط و تجهیزات جهت تولید آزمایشی سایر قطعات در اختیار کارشناسان ریخته‌گری قرار گرفت تا در کنار تست‌های شرکت Gemco جهت حل مشکلات تولیدی گیربکس ام.اف بتوان تولید آزمایشی سایر قطعات را نیز آغاز کرد.
تولید نیمه انبوه طرح از اواخر تابستان 84 با تولید و تایید گیربکس میانی تراکتور و ارسال آن به مشتری آغاز شد.
در حال حاضر قطعات کارتر کشاورزی و گیربکس ام.اف در حال آزمایش‌های سری صفر بوده و به‌تدریج وارد مدار تولید خواهند شد.