شهر و روستا پس از ویکند دو روزه

حسین گودرزی سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی به تازگی در گفت‌‌‌وگو با «دنیای اقتصاد» از همراهی قاطبه نمایندگان مجلس با تعطیلی دو روزه آخر هفته و کاهش ساعت کاری از ۴۴ ساعت به ۴۰ ساعت در هفته خبر داد و گفت: تعطیلی دو روزه آخر هفته یکی از شاخص‌‌‌های اصلی در توسعه گردشگری در ایران است. از این رو با توجه به اهمیت لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته در رونق سفر ایرانی‌‌‌ها به‌ویژه سفرهای درو‌‌‌ن‌‌‌استانی، با قول گرفته شده از رئیس مجلس، این لایحه در روزهای آتی خارج از نوبت در صحن علنی مجلس مطرح می‌شود.

او این لایحه را یکی از لوایح اولویت‌‌‌داری دانست که زندگی جمع بزرگی از ایرانیان را تحت‌تاثیر خود قرار می‌‌‌دهد و افزود: در ابتدا لایحه ساماندهی تعطیلات آخر هفته به شکل لایحه عادی تقدیم مجلس شد و باید در نوبت عادی مورد بررسی قرار می‌‌‌گرفت. با این حال ۱۱۱ نفر از نمایندگان با استفاده از ظرفیت تبصره ۲ ماده ۱۰۰ آیین‌نامه داخلی مجلس درخواست اولویت بررسی این لایحه را داشتند. پیرو این درخواست لایحه در سامانه قرار گرفت و نظرات و پیشنهادهای پیرامون آن اخذ شد. گودرزی ابراز امیدواری کرد که پیش از آغاز انتخابات مجلس، لایحه ساماندهی تعطیلات به سرانجام برسد. به این ترتیب ایرانی‌‌‌ها هم مشابه شهروندان سایر کشورها امکان سفرهای هفتگی را خواهند داشت.

توسعه متوازن ایران با سفرهای هفتگی

ابراهیم پورفرج رئیس هیات‌مدیره جامعه تورگردانان ایران به «دنیای اقتصاد» گفت: با افزوده شدن به تعطیلات آخر هفته شاهد رونق توریسم در ایران خواهیم بود. زمانی که از رونق صحبت می‌‌‌کنیم تنها به آژانس‌‌‌های گردشگری محدود نمی‌شود، بلکه شاهد افزایش سفرهای خانوادگی و به تبع آن افزایش ضریب اشغال هتل‌‌‌ها و اقامتگاه‌‌‌ها یا رونق صنعت حمل‌ونقل ریلی، جاده‌‌‌ای و هوایی هم خواهیم بود. در صنعت گردشگری مشاغل مختلف درگیرند، بنابراین هر زمان که این صنعت رونق یابد، شاهد رشد سایر صنایع هم خواهیم بود. او افزود: با تعطیلی هفتگی بسیاری از خانواده‌‌‌ها رفتن به سفرهای کوتاه یا طولانی را در برنامه‌‌‌شان می‌‌‌‌‌‌گنجانند و همین موضوع به لحاظ روحی نیز شرایط بهتری برای شهروندان رقم می‌‌‌زند.

پورفرج در عین حال خواستار درج تعطیلات دو روزه آخر هفته در تقویم رسمی کشور شد و گفت: با توسعه گردشگری داخلی شاهد جابه‌جایی و گردش پول در کشور خواهیم بود، به این ترتیب که توریست‌‌‌های به شهرهای مختلف رفته و در آنها فارغ از اقامت و حمل‌ونقل‌‌‌، خرید سوغات و صنایع‌دستی هم اتفاق می‌‌‌افتد. این موضوع در نهایت رونق در استان‌‌‌های مختلف و به‌ویژه استان‌‌‌های محروم که جاذبه‌‌‌های فراوانی به لحاظ گردشگری دارند را به دنبال خواهد داشت.

مهاجرت معکوس در سایه تعطیلات آخر هفته

محسن حاجی سعید، رئیس انجمن‌‌‌های راهنمایان گردشگری نیز درباره کارآمدی این لایحه و تاثیر آن بر توسعه سفر و گردشگری به «دنیای اقتصاد» گفت: مزایای این لایحه محدود به افزایش سفر و گردشگری نیست. بلکه فواید بسیار زیاد و حائز اهمیتی نظیر ترویج روابط انسان محور و خانواده محور، افزایش نشاط اجتماعی و سلامت روان، مهاجرت معکوس و رونق اقتصادی در روستاهای مقصد گردشگری، افزایش رضایت شغلی و بهره‌وری بیشتر، ‌‌‌ تعادل میان کار و زندگی کارکنان، فرصت برای سرگرمی و تفریح، ‌‌‌ زمان با کیفیت برای افزایش مهارت‌‌‌های فردی و شغلی، فرصت کافی جهت پرداختن به معنویات، به جا آوردن مستحبات، تزکیه نفس و ادای فرایض دینی از جمله زیارت اهل قبور و شرکت در نماز جمعه و صرفه‌جویی قابل‌توجه در مصرف انرژی و سوخت دارد.

او افزود: لازم است سفرهای درون استانی یا سفر به استان‌‌‌های مجاور به عنوان یکی از مشوق‌ها برای کارکنان و کارگران پیش‌بینی شود. به گونه‌‌‌ای که بن سفر خانواده توسط استانداری‌ها و با مشارکت بخش خصوصی برای همه اقشار تهیه شود. این یعنی تغییر نگرش دولت نسبت به سفر از کالای تجملی به کالای ضروری. باید بپذیریم که سفر در دنیای امروز یک ضرورت برای استحکام روابط عاطفی بین اعضای خانواده است و دولت باید سفر را برای همه مردم به‌خصوص کارمندان و کارگران میسر کند.

رئیس انجمن‌‌‌های راهنمایان گردشگری هم مانند رئیس هیات‌مدیره جامعه تورگردانان ایران معتقد است باید شاهد درج این تعطیلات در تقویم رسمی کشور باشد. او در این باره گفت: این لایحه باید برای تمامی کارمندان و کارگران دولتی و غیر‌دولتی بوده و تمام مردم کشور دو روز در هفته تعطیل باشند. به این ترتیب جامعه تحت پوشش این لایحه همه کارکنان و کارگران کشور خواهند بود و چنانچه کارفرما تمایل داشت کارمند یا کارگرش بیشتر کار کند، تحت عنوان اضافه‌کاری فعالیت کنند و تکلیفی نباشد.  این لایحه چقدر به توسعه سفرهای داخلی دو روزه درون استانی و استان‌‌‌های همجوار منجر خواهد شد؟ حاجی سعید پاسخ داد: این لایحه قطعا باعث افزایش سفرهای درون استانی و همچنین سفرهای کوتاه‌‌‌بُرد به استان‌های همجوار خواهد شد‌‌‌. اما نباید فکر کنیم که بلافاصله شاهد تغییر الگوی سفرهای داخلی خواهیم بود. این افزایش در دراز مدت اتفاق می‌‌‌افتد چراکه ایجاد زیرساخت‌ها، اقامتگاه‌‌‌ها و بوم‌‌‌گردی‌‌‌ها، و مهاجرت معکوس نیروی متخصص به عنوان جامعه میزبان در روستاهای هدف، بر اساس افزایش تقاضا به وجود می‌‌‌آید. شاید یک دهه طول بکشد تا سفرهای درون استانی و کوتاه برد در همه کشور ملموس شود.

دو روز تعطیل همراه با سایر کشورها

حرمت‌‌‌الله رفیعی رئیس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران نیز در این باره به «دنیای اقتصاد» گفت: با تعطیلی دو روزه آخر هفته خانواده‌ها در ایران امکان بیشتری برای سفرهای داخلی خواهند داشت. در واقع این تعطیلات به نظام‌‌‌مند شدن سفر در کشور منجر می‌شود. اغلب کشورهای دنیا شنبه و یکشنبه تعطیل هستند، بنابراین اگر ما در ایران پنج‌شنبه را روز کاری در نظر بگیریم و جمعه و شنبه تعطیل باشیم هم در ارتباط با سایر کشور‌‌‌ها مشکلی پیش نمی‌‌‌آید و هم توریسم در ایران رونق پیدا می‌‌‌کند. او هم خواستار درج این تعطیلی در تقویم رسمی است. رفیعی گفت: تا زمانی که این تعطیلی در تقویم کشورمان ثبت نشود، وجاهت لازم را نخواهد داشت و بسیاری می‌توانند آن را نادیده بگیرند.

توسعه‌‌‌ روستایی با رونق بوم‌‌‌گردی

یاور عبیری رئیس جامعه انجمن‌های حرفه‌ای اقامتگاه‌های بومگردی ایران نیز در گفت‌‌‌وگو با «دنیای اقتصاد» تعطیلی دو روزه آخر هفته را فرصتی عالی برای توسعه و رونق اقامتگاه‌‌‌های بوم‌‌‌گردی در ایران دانست و گفت: با این تعطیلات خانواده‌‌‌ها فرصت دارند به شهرها و روستاهای اطراف محل زندگی‌‌‌شان سفر کنند. به این ترتیب با افزایش سفرها، شاهد رونق بوم‌‌‌گردی‌‌‌ها خواهیم بود. او با درخواست از نمایندگان مجلس برای تصویب این لایحه، ‌‌‌ افزود: این لایحه باعث نشاط اجتماعی در کشور شده و اقتصاد روستایی را نیز دچار تحول می‌‌‌کند.

عبیری هم مانند دیگر فعالان کسب و کار گردشگری معتقد است باید این تعطیلات به تقویم رسمی کشور اضافه شود.  او گفت: زمانی که این موضوع در تقویم آورده نشود، ‌‌‌ ممکن است تنها به بخش دولتی محدود شود و بخش‌خصوصی که جمعیت بزرگ‌تری را تشکیل می‌‌‌دهد، ‌‌‌ از این مقوله جا بماند. از این رو اگر ما خواستار یک اتفاق مثبت در کشور و رونق توریسم هستیم، باید این مقوله را لحاظ کنیم.