در دنیای رقابتی امروز، شرکت‌های معدنی برای بقا و پیشرفت باید به‌دنبال راه‌حل‌های نوآورانه باشند و تحول دیجیتال به‌عنوان انقلابی نوین، راه را برای غلبه بر این چالش‌ها و گامی به‌سوی آینده‌ای درخشان برای صنعت معدن هموار می‌کند؛ چراکه معدن‌کاری دیجیتال با استفاده از فناوری‌های پیشرفته به بهبود فرآیندها، افزایش کارایی، کاهش هزینه‌ها، ارتقای ایمنی و حفظ محیط‌زیست کمک می‌کند.

گفتنی است مطالعات مربوط به معدن‌کاری دیجیتال و پیاده‌سازی زیرساخت‌های مربوطه، بیش از نیم قرن است که در کشورهای پیشرفته و معادن بزرگ در حال توسعه است. خوشبختانه در ایران نیز این مقوله از یک دهه قبل و به‌تدریج جای خود را در معادن کشور باز کرده و در سال‌های اخیر به اهمیت آن افزوده شده است.

• راهکارهای سازمانی ایرانسل، همراه معدن‌کاران در عصر تحول دیجیتال

با راه یافتن تحول دیجیتال به صنعت معدن، یکی از مهم‌ترین چالش‌های معادن در این مسیر استفاده بهینه از تجهیزات، منابع انسانی و ماشین‌آلات در راستای استخراج و بهره‌برداری اصولی است. راهکارهای سازمانی ایرانسل به‌عنوان یکی از شرکت‌های پیشرو در ارائه ابزارهای سازمانی دیجیتال و بومی‌سازی شده، بستری مناسب برای رفع این چالش‌ها فراهم کرده و متعهد به یاری رساندن به شرکت‌های معدنی در مسیر هوشمندسازی است. این مجموعه با سابقه‌ی درخشان در ارائه خدمات نوآورانه و همکاری با صنایع مختلف، به‌عنوان متخصصی قابل اعتماد در زمینه تحول دیجیتال شناخته می‌شود و می‌تواند صنعت پرسود معدن را به‌سمت انقلاب چهارم صنعتی و هوشمندسازی سوق دهد. راهکارهای سازمانی ایرانسل طیف وسیعی از سرویس‌های دیجیتال را برای نیازمندی‌های مختلف شرکت‌های معدنی ارائه می‌دهد که برخی از این راهکارهای پرکاربرد به شرح زیر است:

• پوشش شبکه اختصاصی و امن

قابلیت ارتباطی پوشش شبکه‌ اختصاصی ایرانسل، با ایجاد بستری پرسرعت، به‌هم‌پیوسته، یکپارچه و کارآمد، زمینه‌های هوشمندسازی و ساده‌سازی عملیات پیچیده معدن‌کاری را فراهم می‌کند. همچنین پیاده‌سازی راهکارهای نوین دیجیتال بر مبنای یک پلتفرم واحد به‌منظور اشتراک‌گذاری داده‌ها و یکپارچه‌سازی معادن می‌تواند گامی موثر برای رسیدن به بهره‌وری بیشتر از معادن باشد.

• اینترنت اشیا (IoT)

فناوری(Internet of Things (IoT  به عنوان یکی از ظرفیت های اپراتور سلولی در حال ایجاد تحول اساسی در حوزه‌‌‌‌های مختلف اینترنت اشیا به خصوص در صنعت معدن است. این فناوری با قابلیت ایجاد ارتباط قوی و پایدار، امکان مدیریت بهتر و ایمن‌تر عملیات معدن را فرآهم می‌کند. با مشاهده و نظارت بر خط بر مناطق خطرناک، افزایش کارآیی در مدیریت دارایی‌ها، عملیات در معدن، اطمینان از تطابق با مقررات محیط زیست، IoT منجر به دستاوردهای بیشتر در صنعت معدن می شود. همچنین، با امکان ایجاد پوشش سفارشی‌سازی شده، این فناوری به دشواری‌های ارتباط در محیط‌های معدنی پاسخ می‌دهد و با تسهیل ادغام سیستم‌های موجود، راهی سریع‌تر برای افزایش بهره‌وری فراهم می آورد. از لحاظ اقتصادی نیز، انتخاب IoT نسبت به روش‌های ارتباط معمولی، به دلیل کاهش هزینه‌های زیرساختی و مصرف انرژی، بهبود در اقتصاد شرکت‌های معدنی به ارمغان می‌آورد. با انعکاس این فناوری نوین در معدن، بهبود‌های چشمگیری در عملکرد، ایمنی و پایداری عملیات معدنی ایجاد خواهد شد.

• سامانه مدیریت هوشمند ناوگان (FMS)

پیاده‌سازی سیستم‌های ناوگان سبز یکی از استراتژی‌هایی است که برای کاهش آلایندگی‌های کربنی بسیار کارآمد است. شرکت‌های معدنی می‌توانند با کمک سرویس مدیریت هوشمند ناوگان ایرانسل و بهره‌گیری از تکنولوژی اینترنت اشیا (IoT) از مزایایی نظیر کاهش زمان غیرفعال بودن خودروها، افزایش راندمان رانندگان، بهینه‌سازی خودکار مسیرهای رانندگی، تعمیر و نگه‌داری هوشمند خودروها، مدیریت هوشمند مصرف سوخت و زمان‌بندی مناسب پروژه و درنتیجه آن کاهش میزان آلایندگی کربنی بهره‌مند شوند و به استراتژی معدن‌کاری سبز و پایدار جانی دوباره ببخشند.

• سرویس پیامکی مبتنی‌بر موقعیت جغرافیایی (LBA)

استفاده از راهکار Location-Based SMS (پیامک مبتنی بر موقعیت جغرافیایی) در صنعت معدن می‌تواند بهبود قابل توجهی در مدیریت و بهره‌وری فعالیت‌های معدنی ایجاد کند. این راهکار برای شرکت‌های معدنی این امکان را فراهم می‌کند تا با استفاده از اطلاعات مکانی و مکان‌یابی دقیق، پیام‌های هدفمند را به مخاطبان خود در نزدیکی معدن ارسال کنند.

از جمله کاربردهای این راهکار می‌توان به اطلاع‌رسانی به تیم‌های میدانی برای بهبود شرایط ایمنی و تغییرات در فعالیت‌های معدنی، هماهنگی و افزایش اطلاعات کارکنان در میدان اشاره کرد. همچنین با ارسال پیام‌های مخصوص به مخاطبان محلی، می‌توان آن‌ها را از فعالیت‌ها و تغییرات در معدن آگاه کرد. این اطلاع‌رسانی می‌تواند به افزایش شفافیت و اعتماد جامعه محلی نسبت به فعالیت‌های معدن کمک شایسته‌ای کند.

اطلاع‌رسانی در مواقع اضطراری، یکی دیگر از کاربردهای مهم این راهکار است چراکه در صورت وقوع حوادث یا شرایط اضطراری در معدن، ارسال پیام‌های مبتنی بر مکان به کارکنان و تیم‌های میدانی می‌تواند به اطلاع‌رسانی سریع‌تر و موثرتر در مواجهه با مواقع اضطراری کمک کند.

استفاده از راهکار Location-Based SMS در صنعت معدن، به ذی‌نفعان صنعت معدن این امکان می‌دهد به طور موثر با مخاطبان در نزدیکی معدن ارتباط برقرار کنند و اطلاعات را بهبود دهند. این راهکار باعث افزایش هماهنگی، افزایش بهره‌وری و بهبود ارتباطات معدن با محیط اطراف می‌شود.

• سرویس بی‌سیم واکه (PoC)

واکه یکی از پلتفرم‌های ارتباطی سازمانی ایرانسل و یک راهکار چندرسانه‌ای و مقرون‌به‌صرفه است. این دستگاه سیستم‌های ارتباطی باند باریک و باند پهن را به یکدیگر متصل کرده و امکان ارسال آنی و امن داده‌هایی چون پیام‌های صوتی و ویدیویی را فراهم می‌کند. از قابلیت‌های این بی‌سیم‌ها می‌توان به پوشش سراسری، عدم نیاز به زیرساخت و راه‌اندازی شبکه جدید و اختصاصی، قابلیت ردیابی و نظارت بر کاربران از طریق GPS، امکان ذخیره‌سازی مکالمات، برخورداری از مرکز کنترل کاربران و امکان برقراری ارتباطات آنی و شفاف در مناطق پرسرو‌صدا و عمیق اشاره کرد.

• معدن‌کاری دیجیتال، گامی بلند به‌سوی آینده‌ای هوشمند!

گذشته از راهکارهای دیجیتالی‌سازی صنعت معدن، ایجاد زیرساخت‌های مناسب مورد نیاز و تغییر رویکرد مدیران کسب‌وکارها در راستای نیل به اهداف هوشمندسازی و آشنایی با آن‌ها را می‌توان امری ضروری در این مسیر دانست. در این راه نیاز است تا مدیران ارشد و میانی و همچنین بدنه شرکت‌های معدنی برای درک بهتر تحولات تکنولوژی در عرصه دیجیتال آموزش ببینند و با بررسی تجارب موفق بین‌المللی در پیاده‌سازی فرآیندهای مرتبط، با آگاهی و بینشی کامل در این راه قدم بردارند.

در همین راستا راهکارهای سازمانی ایرانسل با تجربه و تخصص خود در زمینه ارائه راهکارهای دیجیتال به صنایع مختلف، همراهی مطمئن برای شرکت‌های معدنی در مسیر هوشمندسازی است و به آن‌ها کمک می‌کند تا با فراهم شدن زیرساخت‌هایی مطمئن، معدن خود را به یک معدن متصل و هوشمند تبدیل کنند و گامی بلند به‌سوی آینده‌ای هوشمند و درخشان بردارند.