اگری‏‏‌شر؛ پلی ارتباطی  میان کشاورزان و منابع

او به واسطه فداکاری خستگی‌‌‌ناپذیر و درک عمیق جامعه کشاورزی محلی توانسته برنامه‌‌‌ای طراحی کند که اجاره و استخدام منابع کشاورزی مثل تراکتورها، تجهیزات برداشت، کارگران و سایر منابع را تسهیل می‌کند. این پلتفرم تحول‌‌‌آفرین، دردسرهای این فرآیند را به حداقل رسانده و به این ترتیب کشاورزان می‌توانند به راحتی با سازندگان تجهیزات و منابع باکیفیت ارتباط برقرار کنند.  در نتیجه، عملیات‌‌‌ کشاورزی ارتقا می‌‌‌یابد، بدون آنکه کشاورزان مجبور باشند فشار هزینه خرید تجهیزات را متحمل شوند. پل در یک دهکده بزرگ شد و همین کمک کرد عمیقا قدردان و علاقه‌‌‌مند به کشاورزی باشد. او لذت برداشت و استفاده از محصولی که خودت پرورش داده باشی و بالا رفتن از درخت برای به دست آوردن میوه‌‌‌های خوشمزه را از یاد نمی‌‌‌برد. اما همین تجربه، او را در معرض مشکلات متعدد نیز قرار داد، از جمله غذای محدود، مشکلات در پرداخت هزینه تحصیل، فقدان دسترسی به خدمات درمانی و محدودیت‌های مالی. آمارها تکان‌‌‌دهنده‌‌‌اند. از هر سه خانوار در آن منطقه، یک خانوار به دلیل کمبود شدید دسترسی به مواد غذایی با ناامنی غذایی مواجه است.

پل می‌‌‌خواست زندگی کشاورزان را بهبود و ارتقا بخشد. این نیروی محرکه و انگیزه به قدری قدرتمند بود که او را به سمت تحصیل در رشته کشاورزی سوق داد. او پس از دریافت مدرک لیسانس کشاورزی و فوق لیسانس «سازگاری با تغییرات آب و هوایی»، برنامه‌‌‌ای تحت عنوان «گفت‌‌‌وگوهای زیست‌‌‌محیطی راکای» را راه‌‌‌اندازی کرد که هدفش، آموزش کشاورزان، افزایش ارزش به محصولات و ترویج گفت‌‌‌وگوها حول محور محیط‌زیست بود. او طی فعالیتش در مرکز بین‌المللی کشاورزی گرمسیری، فعالانه در توسعه دستورالعمل‌های آموزشی برای کشاورزان و تدوین سیاست‌‌‌هایی با هدف بهبود متدهای کشاورزی، نقش ایفا می‌‌‌کرد. این تنها بخشی از فعالیت‌‌‌های او در راستای بهبود کشاورزی است. او در طول سفرش، به این نتیجه رسید که کشاورزان کوچک همگی با یک مانع مشترک مواجهند: دسترسی محدود به منابع مهم کشاورزی مثل سیستم‌های آبیاری و تراکتورها. آمارها خود گویای این حقیقتند. در سال ۲۰۲۲، تنها ۱.۲‌درصد کشاورزان آن منطقه، این شانس را داشتند که از تراکتور استفاده کنند. و تنها ۱.۳‌درصد از زمین‌‌‌های زیر کشت، امکان آبیاری داشتند. بیش از ۴۰‌درصد از زمین‌‌‌های قابل کشت نیز، بلااستفاده باقی مانده بودند.

او برای رفع این شکاف، در ژانویه ۲۰۲۲ استارت‌آپش با نام کامل «اگری‌‌‌شر اوگاندا» را راه‌‌‌اندازی کرد؛ پلی ارتباطی میان کشاورزان و منابع کشاورزی. تاثیرات این اپلیکیشن همین حالا محسوس است. به عنوان مثال، یکی از زنان بازنشسته پزشکی، مالک زمین کشاورزی بزرگی بود که بلااستفاده مانده بود. او باید مخارج تحصیل فرزندانش را نیز تامین می‌‌‌کرد اما امکان فروش زمین را نداشت.  او از طریق اگری‌‌‌شر توانست زمینش را به ۷ کشاورز اجاره دهد. داستان او تنها یکی از ۱۶۳۹ موردی است که تا تابستان سال گذشته در اپلیکیشن ثبت شده‌‌‌اند. به لطف اگری‌‌‌شر، دارایی‌‌‌هایی که سابقا بلااستفاده بودند یا استفاده بهینه نداشتند، حالا امکان درآمدزایی دارند.  بعضی کشاورزان، تجهیزاتی دارند که تنها چند بار در سال به کارشان می‌‌‌آید. آنها با اجاره دادن تجهیزات خود می‌توانند درآمد کسب کنند. از سوی دیگر، کشاورزی که توان مالی خرید تجهیزات ندارد می‌تواند آن را برای بازه زمانی کوتاهی اجاره کند. «لوبگا» کشاورزی است که با اجاره پمپ آب از طریق اپلیکیشن، توانست در زمین کوچک خود، گوجه‌فرنگی کشت کند. پمپ آب به او کمک کرد محصولاتش از بحران خشکسالی سال ۲۰۲۲ جان سالم به در ببرند.  این در او انگیزه ایجاد کرده که ظرفیت تولیدش را افزایش دهد.

لوبگا عضوی از جامعه تقریبا ۴۵‌هزار نفری کشاورزان است که به واسطه اگری‌‌‌شر به منابع مقرون به صرفه‌‌‌ای دسترسی پیدا کرده‌‌‌اند که پیش‌تر امکانش وجود نداشت. اگری‌‌‌شر از طریق یک فرآیند جامع اعتبارسنجی، معتبر بودن منابع و کاربران خود را تضمین می‌کند. منابع در اپلیکیشن دسته‌‌‌بندی شده‌‌‌اند. کاربران همچنین می‌توانند به خدماتی که استفاده کرده‌‌‌اند امتیاز دهند و نظر خود را نیز ثبت کنند.

دسترسی به اگری‌‌‌شر از چند کانال امکان‌‌‌پذیر است. اپلیکیشن آن به شکل‌‌‌های مختلف از جمله نسخه وب و به ۱۰ زبان محلی در دسترس است. قابلیت آفلاین آن نیز به کشاورزان این امکان را می‌دهد که از بعضی امکانات بدون نیاز به اتصال آنی به اینترنت استفاده کنند.  حتی کسانی که روش غیردیجیتالی را ترجیح می‌دهند نیز امکان استفاده از خدمات اگری‌‌‌شر را دارند. این شرکت، مرکزی دایر کرده که در آن، عملیات‌‌‌ رزرو به جای کشاورزها انجام می‌شود. اپراتورهای متخصص نیز مسوول راه‌‌‌اندازی تجهیزات هستند. به این ترتیب، لازم نیست کشاورزان، صفر تا صد فرآیند راه‌‌‌اندازی تجهیزات را از قبل بلد باشند.

منبع: Medium.com