گروه صنعت و معدن- در حالی که دولت تلاش می‌کند با از کار انداختن گوشی‌های تلفن‌همراه قاچاق، مسیر ورود غیررسمی این وسیله ارتباطی را مسدود کند، روز گذشته یک خبرگزاری داخلی، از اقدام مقابل دبی برای فعال کردن گوشی‌های قاچاق به ایران خبر داد. روزنامه دنیای اقتصاد نیز روز گذشته با انتشار گزارشی خبر داد که حجم واردات رسمی گوشی تلفن‌همراه بسیار کمتر از ارقامی بوده که پیش‌بینی شده است.

خبرگزاری فارس نیز در این باره گزارش داد: در‌حال‌حاضر یک میلیون گوشی تلفن‌همراه قاچاق در کشور زنگ می‌خورد که جملگی از مناطق آزاد واقع در امارات متحده عربی به کشورمان وارد می‌شوند.

آمارها نشان می‌دهد، واردات رسمی گوشی موبایل نسبت به سال گذشته ۶۵درصد کاهش یافته است، در حالی که واگذاری سیم‌کارت نسبت به سال ۸۴ سه برابر افزایش پیدا کرده است.

ثبت شماره سریال

یک مقام آگاه درباره چگونگی حمل گوشی قاچاق به ایران به خبرگزاری فارس گفت: گوشی‌های قاچاق پس از حمل از دبی در ایران قابلیت فعال شدن دارند، طوری که شماره سریال آنها در مخابرات ایران ثبت می‌شود.

به گفته وی، این امر سبب شده هم‌اکنون قاچاقچیان گوشی تلفن‌همراه به راحتی اقدام به وارد کردن گوشی از مبادی غیررسمی کنند.

فقط با هزار تومان

هم‌اکنون و طبق نظر برخی از کارشناسان امر، تغییر شماره سریال گوشی و یا ثبت آن در برخی از مدل‌ها و مارک‌ها به راحتی و تنها با ۱۰هزار ریال انجام می شود. مارک‌های سونی اریکسون و موتورولا تنها با این میزان هزینه شماره سریال آنها تغییر می‌کند و قابلیت ثبت و رجیستر در مخابرات را پیدا می‌کنند. اما گوشی‌های نوکیا که هم‌اکنون پرفروش‌ترین مارک در ایران و جهان به شمار می‌رود برای قاچاقچیان تا حدودی هزینه‌زا است.قاچاقچیان گوشی در مناطق آزاد دبی با صرف هزینه ۱۳۰هزار ریالی اقدام به بازکردن و تغییر شماره سریال این گوشی‌ها می‌کنند. در این صورت هر شخصی می‌تواند از یک‌هزار تا ۵۰هزار دستگاه گوشی نوکیا در دبی خریداری و با تغییر شماره سریال آنها اقدام به واردات غیررسمی کند. البته صرف این میزان هزینه برای قاچاقچیان به ویژه در مدل‌های گران قیمت نوکیا بسیار دلپذیر و شیرین است و بازگشت سرمایه بسیار بالایی دارد.

یک مقام آگاه در این باره به خبرگزاری فارس گفت: گوشی‌های قاچاق پس از حمل از دبی در ایران قابلیت کار دارند یعنی شماره سریال آنها در مخابرات ثبت می‌شود!

وی گفت: هم اکنون قیمت فروش گوشی نوکیا مدل N۷۰ با تعیین هزینه گمرکی و عوارض و مالیات ۴۱۲هزار تومان است، ولی همین گوشی با همین مدل در بازار بدون گارانتی اصلی ۳۳۰هزار تومان به فروش می‌رسد. هزینه تمام شده گمرکی برخی از گوشی‌ها برای واردات ۱۸۰هزار تومان است.

وی افزود: اگر مخابرات بخواهد گوشی‌های غیرمجاز را غیر فعال کند باید جلوی فعالیت یک میلیون گوشی را بگیرد و آنها را از شبکه خارج کند.

این مقام آگاه اظهار داشت: امسال وزارت صنایع با هدف تولید داخلی اقدام به وضع تعرفه ۶۰درصدی برای واردات گوشی تلفن‌همراه کرد. اکنون حدود ۵ماه از زمان این تصمیم می‌گذرد و قرار بود که سه شرکت داخلی ۶میلیون دستگاه برای سال اول تولید کنند. اما اکنون خبری از گوشی ملی نیست و پیش‌بینی می‌شود که امسال تولیدی با تعرفه ۲۵درصدی SKD صورت نگیرد.