امنیت شغلی، بیمه و تعرفه؛ سه حلقه مفقوده رانندگان  اسنپ

 طرح‌های تشویقی شامل حال رانندگان تهرانی می‌شود

به گفته تعدادی از رانندگان شرکت اسنپ، ازجمله طرح‌های تشویقی که این شرکت برای راننده‌ها در نظر گرفته افزایش تعداد سفرهای آنها در طول شبانه‌روز است. به عبارت بهتر اگر راننده‌ای تعداد مشخصی سفر که شرکت برای او در نظر گرفته باشد را انجام دهد علاوه بر اینکه به عنوان مثال پنج سفر تشویقی برای راننده در نظر می‌گیرد همچنین به ازای هر سفر مبلغی را به حساب وی واریز می‌کند.

شرایط کار برای راننده‌های مشغول در شهر تهران با شهرستان‌ها اندکی متفاوت است و به عبارت بهتر، نوع طرح‌های تشویقی برای راننده‌های خارج از تهران به دلیل مسافت‌های طولانی و ترافیک‌های سنگین به گونه دیگر محاسبه می‌شود، اما در رابطه با میزان مبلغ تخصیص یافته برای بنزین راننده‌های تهرانی و شهرستانی شرایط برابر حاکم است.

طرح‌های تشویقی را اغلب در زمان‌های اوج ترافیک به راننده‌ها اختصاص می‌دهند، چراکه در این ساعات بیشتر راننده‌ها سفری را قبول نمی‌کنند و در این زمان‌ها به عنوان مثال به ازای هر پنج سفری که راننده می‌پذیرد ۱۰ سفر تشویقی به آنها تعلق می‌گیرد و با این طرح‌ها خدمات شرکت به مردم همچنان در جریان نگه داشته می‌شود.

 اسنپ تامین سوخت خودروها را بر عهده دارد

همچنین در تماس تلفنی که خبرنگار «دنیای‌اقتصاد» با راننده‌های اسنپ برقرار کرد به حمایت‌های تامین سوخت به عنوان یکی دیگر از امتیازهای این شرکت اشاره شد. راننده‌ها اظهار می‌کردند که به ازای هر ۱۰۰ کیلومتری که خودرو برای شرکت اسنپ حرکت می‌کند ۲۵/ ۸ لیتر بنزین به راننده‌های شاغل در این شرکت تعلق می‌گیرد و به عبارتی مبلغی معادل ۴۵۰ هزار تومان در ماه برای تامین سوخت خودرو به حساب راننده واریز می‌شود. قابل ذکراست که این میزان بنزین برای خودروهای دوگانه سوز به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر چیزی حدود هفت لیتر برآورد شده و مبلغ آن در اختیار راننده‌ها قرار می‌گیرد.

 موضوع بیمه به یک معضل تبدیل شده است

یکی از معضلاتی که رانندگان اسنپ با آن مواجه هستند موضوع بیمه است، چراکه اغلب راننده‌ها می‌گویند این شرکت آنها را بیمه نمی‌کند و این مساله برای افرادی که فقط راننده هستند و شغل دیگری ندارند معضل جدی محسوب می‌شود و تا کنون برای این موضوع راه‌حلی پیدا نشده، به عبارت بهتر راننده‌های معترض هیچ حمایت درمانی و پشتوانه‌ای برای دوران کهنسالی خود ندارند.

 رانندگان از نرخ‌ تعرفه‌ها گلایه دارند

راننده‌های اسنپ در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» از میزان تعرفه‌ها می‌گویند و آن را شامل دو بخش می‌دانند. به گفته آنها ۱۵درصد تعرفه و ۵/ ۱درصد نیز برای عوارض شهرداری در نظر گرفته شده است. پیش‌تر که آژانس‌های محلی برای مردم شناخته شده بودند و تاکسی‌های اینترنتی هنوز قدرت غالب بازار نبودند، میزان تعرفه آژانس‌ها چیزی حدود ۲۰درصد بود. شرکت اسنپ در بدو شروع کار خود تعرفه‌هایی با میزان ۱۲درصد تعریف کرده بود، اما در دو سال اخیر آن را ۵/ ۱درصد به‌علاوه عوارض شهرداری که در مجموع چیزی حدود ۱۷درصد می‌شود افزایش داده است.

مدیران شرکت اسنپ مطرح می‌کردند که عوارض شهرداری را از مبلغ پرداختی مسافر محاسبه می‌کنند و از حق و حقوق راننده میزانی کسر نمی‌شود، اما راننده‌ها نظر دیگری دارند و معتقد هستند که ۵/ ۱۶درصد تعرفه به ازای هر سفر برای آنها محاسبه و کسر می‌شود که این موضوع به بررسی بیشتری از جانب مدیران شرکت اسنپ نیاز دارد.

 تغییر نرخ کرایه‌ها تقصیر راننده نیست

طبق ادعای شرکت اسنپ نرخ کرایه‌ها در سال‌جاری افزایش نیافته و هرگونه تغییر در میزان کرایه‌ها بستگی به ساعت سفر در شبانه‌روز، نوع روز تعطیل و روز کاری و همچنین سطح ترافیک دارد و به گفته راننده‌های شاغل در این شرکت هرگونه تغییر در نرخ کرایه‌ها با آنها هماهنگ می‌شود، اما اظهارات مردم چیز دیگری را بیان می‌کند و با پرس‌وجو از آنها موضوع افزایش نرخ کرایه‌ها در مسیرهای مختلف و در ساعات گوناگون از شبانه‌روز به میان آمد، اما خبری از درصدهای افزایش یافته کرایه‌ها در رسانه‌ها منتشر نشده است.

 اظهارات مصرف‌کنندگان اولویت اسنپ است

یکی دیگر از خدماتی که شرکت اسنپ برای مشتریان و راننده‌ها در نظر گرفته نحوه امتیازدهی دو طرف به یکدیگر است، اما نکته‌ای که راننده‌ها در تماس تلفنی به خبرنگار «دنیای اقتصاد» گفتند این است که شرکت، مسیر مشتری مداری را در پیش گرفته و در وهله اول به اعتراض‌ها و شکایت‌های مسافران توجه می‌کند و خیلی سریع درصدد رفع آن مشکل برمی‌آید و در این بین ممکن است به دلیل یک امتیاز منفی راننده‌ای توبیخ و تنبیه شود و حتی مشاهده شده که در برخی موارد حاد راننده نیز اخراج شده است.

این در صورتی است که راننده‌های فعال در این شرکت بر این باور هستند که امتیازهای مثبت مردم تاثیری در نحوه عملکرد شرکت با راننده‌ها ندارد و در قبال حجم زیادی از امتیازهای مثبت شاید با یک پیامک از راننده مذکور تشکر به عمل آید. به گفته راننده‌ها، شرکت اسنپ رضایت مردم را در اولویت خود قرار داده و در واقع حق و حقوق راننده‌ها بعد از مسافر بررسی می‌شود که این موضوع به شدت مورد اعتراض راننده‌های این شرکت بوده و به گفته آنها باید از طرف شرکت مورد بازنگری قرار گیرد.

با توجه به اهمیت رعایت اصل بی‌طرفی در گزارش‌نویسی، «دنیای‌اقتصاد» آمادگی دارد تا پاسخ مدیران اسنپ را نیز منعکس کند.