نشست خبری سخنگوی دولت صبح روز سه‌شنبه ۲۶ تیر برگزار شد. محمدباقر نوبخت در ابتدای این نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: در آخرین جلسه هیأت دولت مقرر شد افراد حقیقی و حقوقی که از دولت طلبکار و به بانک‌ها بدهکارند، ۱۰۰ هزار میلیارد تومان از بدهی‌شان به بانک‌ها توسط دولت تسویه شود.

وی افزود: در صورت مالی ترازنامه بانک مرکزی مشخص شد که بدهی دولت به بانک مرکزی چیزی حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان بود که به ۸هزار و پانصد میلیارد تومان کاهش پیدا کرد. یعنی دولت در حال تقلیل بدهی خود به بانک مرکزی است و در این راه خود را مقیّد می داند. البته از ۸۵۰۰ میلیارد تومان بدهی نیز ۵۸۰۰ میلیارد تومان مربوط به سال ۸۹ یا سال ۹۰ است که دولت برای پرداخت یارانه نقدی از بانک مرکزی استقراض کرده بود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه همچنین بیان کرد: تصویب آیین نامه اجرایی تبصره ۱۸ بودجه نیز در آخرین جلسه دولت تصویب شد تا برای یک میلیون و ۳۳ هزار فرصت شغلی، ۶۵ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری شود که ۳۰۰ هزار فرصت شغلی در حوزه مسکن خواهد بود.

او در بخش دیگری از این نشست گفت: ما که نمی‌گوییم چقدر حال ما خوب است و چقدر خوشبختیم، بله مشکل داریم اما این طور هم نیست که یک آدم نادانی در خارج می‌گوید «دیدید من تصمیم گرفتم و اقتصاد ایران در حال فروپاشی است» برخی نیز همچون آدم کوچولوی سریال گالیور بیان می کنند «ما نمی‌توانیم». مشکل داریم اما اقتصاد ایران قوت‌هایی هم دارد.

سخنگوی دولت یادآور شد: از ابتدای سال تا ۱۴ تیرماه کل منابع درآمدی ما ۸۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بود که نسبت به رقم ۵۱ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومانی که سال گذشته دریافت کرده بودیم، ۶۱ درصد بیشتر است. وضع ما امروز هم به لحاظ ارزی و هم به لحاظ ریالی نسبت به سال گذشته بهتر است.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید بیان کرد: براساس گزارش خزانه اعتبارات هزینه جاری ۶ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیشتر شده که با همین پول پاداش‌های بازنشستگی، حقوق‌ها و یارانه‌ها پراخت شد. در حوزه عمرانی نیز ۲۳ هزار و ۲۶۰ میلیارد تومان است. سال قبل در این زمان کل پرداختی ۱۰۴۴ میلیارد تومان بود. یعنی از ابتدای سال تا ۱۴ تیرماه، ۲۲ برابر اعتبارات عمرانی بیشتر از مدت مشابه سال گذشته تخصیص یافت. اینها واقعیت های اقتصادی کشور است.

نوبخت در ادامه گفت: نهاد برنامه ریزی کشور دقیقا می داند کجا باید چه هزینه ای انجام دهد. بالاخره اعتبارات محدود است و باید در هزینه‌های عمرانی اولویت‌بندی کرد. مثلا آب به آبادان و خرمشهر رسید. آیا بر اثر اعتراض‌ها بود؟ خیر لوله کشی ها از قبل انجام شد. 

وی افزود: انتظار از منتقدان و مخالفان این نیست که ما را تمجید کنند. کار مخالف همین است که هو کنند و خوب ها را نشان ندهند. اما انتظارمان از دوستان مان نیز این است که واقعیت ها را به جامعه بیان و منتشر کنند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره انتقادها به خودش اظهار کرد: وجدان بیدار رسانه ها می توانند مرا رصد کنند تا مشخص شود آیا برای شرایط عادی و تحریمی برنامه داریم؟ به وقت بودجه ها را تخصیص دادیم؟ همواره تلاش کردم به آقای رئیس جمهور وفادار بمانم. این خط اعتدال که بر اثر ائتلاف با اصلاح طلبان پیش آمده جلو برود و جامعه خدمات دولت را ببیند. هیچ وقت آقای رئیس جمهور در جلسه ای نشنید که زار بزنم و بگویم پول نداریم. البته منابع محدود است و در پاره ای مواقع نمی توانم کار بیشتری برای دستگاه های اجرایی انجام دهم که شاید به خاطر این مسئله از من ناراحت باشند. من سعی کردم کلید دستگاه ها باشد البته این به آن معنا نیست که کلید ما همه درها را باز کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.