النشره گزارش داد، این اظهارات احمد الطیب، شیخ الازهر در واکنش به ادعاهای رژیم صهیونیستی در خصوص مسجدالاقصی ایراد شد. وی گفت که مسجدالاقصی تنها یک قبه کوچک نیست لذا آن را مکانی مقدس می‌نامند زیرا در آن مسجدالاقصی و مسجد قبه الصخره، و اماکن مقدس دیگری وجود دارد و مساحت آن ۱۴۴ هزار کیلومتر است و تنها شامل این مسجد نمی‌شود.

وی در ادامه افزود: نزاع با یهودیان صهیونیست بر سر این است که آن‌ها می‌خواهند  کنترل مسجدالاقصی را در دست بگیرند و قبة الصخره را به عنوان مسجد الاقصی نشان بدهند که این یک طرح صهیونیستی فریب دهنده است.  

این اظهارات الازهر پیش از برگزاری کنفرانس بین‌المللی الازهر درخصوص قدس که قرار است در دو روز ۱۷ و ۱۸ ژانویه در قاهره با مشارکت محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین برگزار شود، ایراد شد.

پیشتر قانون موسوم به "قدس یکپارچه" در کنست اسرائیل  تصویب شد که طبق آن، دست کشیدن رژیم صهیونیستی از هر بخشی از قدس در آینده و تحویل آن به فلسطینیان، باید با موافقت دو سوم اعضای کنست همراه باشد.

موافقت کنست پس از اعلام تصمیم آمریکا مبنی بر به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل و انتفال سفارت واشنگتن به این مکان صورت گرفت.

وضعیت قدس یکی از بزرگترین پرونده‌های مهم و سخت برای حل و فصل‌های درگیری میان اسرائیل و فلسطین را تشکیل می‌دهد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.