رسانه های مصری توافق «عمر البشیر» رئیس جمهوری سودان با رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه در خصوص واگذاری جزیره مهم «سواکن» واقع در کرانه دریای سرخ را به هدف خشمگین کردن مصر دانستند.رسانه ها ی مصری همچنین به عمر البشیر و دولتش حمله سختی کرده و سودان را عامل آموزش تروریست هایی دانستند که کلیساهای مصر را هدف قرار می دهند.

از سوی دیگر« عبد المحمود عبد الحلیم» سفیر سودان در قاهره و نماینده این کشور در اتحادیه عرب ،در واکنش به انتقاد رسانه های مصری، به تندی پاسخ آن ها را داد و اهالی رسانه مصری منتقد سودان را کودن توصیف کرد.

وی گفت:برخی از جنجال برانگیزان و کودن ها در میان رسانه های مصری، دیدار رئیس جمهوری ترکیه از سودان را دستمایه ای برای حمله به سودان و تصمیم گیری هایش و همچنین تحقیر رهبران و تاریخ آن قرار داده اند، هر وقت کشوری بخواهد روابط خود را بر اساس اصل منافع مشترک و احترام متقابل گسترش دهد، این احمق ها سعی در آلوده کردن جو و تخریب تلاش ها دارند،آن ها هر اتفاقی و هرگونه اقدام حاکمیتی یا هرگونه تحرک سودان را ضد خود می پندارند و به مخالفت با آن می پردازند.

وی در ادامه گفت: رسانه های مصری باید این نکته را دریابند که سودان روابط منطقه ای و بین المللی خود را بر اساس منافع ملتش تنظیم می کند و این روابط الزاما به معنای دشمنی با طرف های دیگر نیست.

«ابراهیم غندور » وزیر خارجه سودان نیز انتقاد سختی از رسانه های مصری کرد و در خصوص دیدار رئیس جمهوری ترکیه از خارطوم گفت:&#۳۹;تا کور شود هرآنکه نتواند دید&#۳۹;

«الطیب مصطفی» رئیس اداره اطلاع رسانی مجلس سودان نیز گفت زبانی که رسانه های مصری با آن سخن می گویند، برای مردم سودان تحریک آمیز است، این گونه تحرکات موانع زیادی در مسیر روابط مردم دو کشور ایجاد می کند و روابط آن ها را بر هم می زند و مانع هرگونه نزدیکی سیاسی در آینده میان سودان و مصر می شود.

وی در ادامه گفت: سودان در تصمیم گیری هایش از کسی اجازه نمی گیرد.رسانه های مصر هم باید دست از اینگونه رفتارها بردارند و بدانند سودان کشوری مستقل است و حق دارد کاری را انجام دهد که به نفعش است.

مقام های مصری و همچنین رسانه های این کشور ، ترکیه و رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری این کشور را به حمایت از اخوان المسلمین متهم می کنند و نگاه خصمانه ای به این کشور و رهبران آن دارند. 

مصر گروه اخوان المسلمین را گروهی تروریستی می داند و فعالیت آن را ممنوع اعلام کرده است و پس از برکناری «محمد مرسی» رئیس جمهوری اخوانی مصر، همه رهبران آن را در مصر بازداشت کرد.

رئیس جمهوری ترکیه و هیات همراه یکشنبه گذشته در دیداری سه روزه وارد سودان شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.