روز اعتصاب جهانی برای فلسطین

این اقدام در راستای فراخوان جهانی برای اعتصاب سراسری در حمایت از غزه و ملت فلسطین و ساکنان روستاهای مرزی لبنان است که هدف حملات اسرائیل قرار می‌گیرند. در این راستا سندیکای مهندسان در بیروت اعلام کرد که مرکز اصلی این سندیکا در بیروت و مراکز فرعی آن در مناطق دیگر در همبستگی با ملت فلسطین و نوار غزه که در معرض تجاوزات وحشیانه اسرائیل قرار دارند، تعطیل است. به گزارش الجزیره، فعالان اتحادیه‌های کارگری و تاثیرگذاران بین‌المللی به درخواست برای اعتصاب جهانی در ۱۱دسامبر پیوستند و به این طریق اعتراض خود را به حملات بی‌وقفه اسرائیل نشان دادند.

همچنین خبرها حکایت از این دارد که کسبه در استانبول به این حرکت پیوسته‌ و دست به اعتصاب زده‌اند. ائتلاف از مردم سراسر جهان خواست تا برای ارسال پیام همبستگی با زنان، کودکان و سالمندانی که تحت بمباران وحشیانه غزه توسط اسرائیل قرار گرفته‌اند، متحد شوند. تاکنون نزدیک به ۱۸۰۰۰نفر شهید شده‌اند. تنها در روز یکشنبه ۲۹۷نفر در باریکه غزه شهید شدند. همچنین بیش از ۴۹هزار و ۵۰۰نفر را اسرائیل در کمتر از دو ماه مجروح کرده است. همزمان با بالا گرفتن درگیری‌ها در نوار غزه، سازمان بهداشت جهانی طی یک قطعنامه خواستار دسترسی فوری به کمک‌های حیاتی و بشردوستانه شده و در انتهای این قطعنامه درخواست کرده است که جنگ در این منطقه هر چه زودتر پایان یابد.

این قطعنامه که خواستار «گذر فوری، مستمر و بدون مانع از کمک‌های بشردوستانه، از جمله دسترسی پرسنل پزشکی» است، در پایان جلسه ویژه هیات اجرایی سازمان جهانی بهداشت در روز یکشنبه با اجماع به تصویب رسید. این بیانیه همچنین از همه طرف‌ها خواست به تعهدات خود بر اساس قوانین بین‌المللی عمل کنند و مجددا تاکید کرد که «همه طرف‌های درگیر در درگیری‌های مسلحانه باید به‌طور کامل به تعهدات مربوط به قوانین بین‌المللی بشردوستانه، حمایت از غیرنظامیان در درگیری‌های مسلحانه و پرسنل پزشکی پایبند باشند.» جلسه فوق‌العاده هیات اجرایی سازمان بهداشت جهانی تنها هفتمین جلسه در تاریخ ۷۵ساله این نهاد بود.

ابهام در کمک مالی به فلسطینی‌ها

سازمان ملل متحد در تلاش برای کمک به میلیون‌ها نفری که از بحران‌های بشردوستانه در سراسر جهان آسیب دیده‌اند، ۴۶میلیارد دلار برای سال۲۰۲۴ اختصاص داده است. دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد در بررسی اجمالی بشردوستانه جهانی خود برای سال۲۰۲۴ با اشاره به وضعیت در سرزمین‌های اشغالی، سودان و اوکراین، اعلام کرد که کمبود بودجه به این معناست که تنها می‌تواند به نیمی از نزدیک به ۳۰۰میلیون نفر کمک کند. سازمان هماهنگی امور بشردوستانه چشم‌انداز بشردوستانه برای سال۲۰۲۴ را «تاریک» خواند و هشدار داد که درگیری‌ها، شرایط اضطراری آب و هوایی و اقتصادهای در حال فروپاشی آسیب پذیرترین افراد در سراسر جهان را ویران می‌کنند. سازمان هماهنگی امور بشردوستانه تصریح کرد: «با افزایش تعداد و مقیاس بحران‌ها، سیستم کمک‌های بشردوستانه با بحران مالی بزرگی مواجه است.» مارتین گریفیتث، رئیس سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای نوشت: «در سال۲۰۲۳، ما کمی بیش از یک‌سوم از ۵۷میلیارد دلار مورد نیاز را دریافت کردیم. این بدترین کمبود بودجه در سال‌های اخیر است. با این حال، ما باز هم توانستیم کمک‌های نجات جانی و حفاظتی را به ۱۲۸میلیون نفر در سراسر جهان ارائه کنیم.»