چی ببریم چی بیاریم

میترا یزدچی

در هر کشوری قوانین و مقررات ضامن امنیت و آسایش مردمان آن سرزمین است و عدم رعایت این قوانین جرم محسوب می‌شود. با گسترش صنعت گردشگری و تردد افراد در جوامع مختلف نیز قوانین و مقررات همچنان حاکم بر رفتار تمام مسافران است و در هر سفری آگاهی از مقررات و شرایط کشور مقصد برای تردد اتباع بیگانه ضروری‌ترین قسمت است.

در کشور ما، گمرک جمهوری اسلامی ایران، براساس قانون اساسی، قوانین و مقرراتی را برای ورود و خروج مسافران تنظیم‌ کرده و عمل به آ‌نها لازم‌الاجرا است.

نظر به ضرورت این قوانین در سفرهای خارجی برای کسانی‌که در ایام تعطیلات نوروز قصد عزیمت به خارج کشور را دارند یا میهمانانی برایشان از کشورهای دیگر می‌آید را مرور می‌کنم.

فهرست کالاهای مسافران ورودی

در هر سفر، مسافران یک‌سری بار و اسباب سفر دارند که مشمول قوانین کالاهای مسافران است. براساس قانون مقررات صادرات و واردات، مسافران ایرانی و غیرایرانی که از خارج کشور، مناطق آزاد تجاری و صنعتی به کشور وارد می‌شوند، علاوه بر اسباب سفر و اشیای شخصی مستعمل همراه خود به شرط غیرتجاری بودن از پرداخت حقوق گمرکی، سود بازرگانی و مازاد به ارزش مذکور را با پرداخت حقوق گمرکی و دو‌برابر سود بازرگانی می‌توانند وارد و ترخیص کنند.

البته این کالاها نباید ممنوعیت شرعی و قانونی داشته یا تجاری باشند و باید با فهرست کالاهای مسافری مورد تایید وزارت بازرگانی، مطابقت داشته و حداکثر به فاصله یک ماه به گمرک برسند.

اگر شما با توجه به آنچه که گفته شد به هنگام سفرهای خارجی قصد ورود کالایی به کشور را دارید خوب است بدانید:

دستگاه‌های مورد استفاده در خانه از نوع برقی، گازی یا نفتی، اعم از قابل یا غیرقابل حمل و اجزای قطعات یدکی و ملزومات آنها، اجزا قطعات یدکی و ملزومات اتومبیل سواری، موتور‌سیکلت و دوچرخه، لوازم سر میز و خانه‌داری لوازم شخصی و اجزا و قطعات کیف دستی و ملزومات آن، لوازم ورزشی، لوازم تحریر، دوچرخه و سه‌چرخه، گل مصنوعی، تفنگ بادی، فرش ماشینی، ابزار دستی، برقی و غیربرقی، روزنامه، مجله، کتاب، تقویم، آلبوم و سایر محصولات چاپی، اسباب‌بازی، زیورآلات بدلی، مودم و فکس را به عنوان کالای همراه می‌‌توانید وارد کشور نکنید.

مقررات گمرکی مربوط به سفرهای خروجی

همان‌طور که مسافران ورودی و کالاهای همراهشان مشمول قوانین و مقررات است، مسافران خروجی اعم از ایرانی و غیر‌ایرانی نیز در خروج کالا از کشور قوانین و مقررات خاص خود را باید رعایت کنند. این‌گونه افراد می‌توانند علاوه بر وسایل سفر و لوازم شخصی، کالاهای ایران را به هر میزان و کالاهای غیر‌ایرانی تا سقفی مقرر، به شرط اینکه جنبه تجاری پیدا نکنند را با خود از کشور خارج کنند.

خوب! تا اینجای کار تاحدودی با ورود و خروج برخی انواع کالاها آشنا شدید. خروج خشکبار و فرش نیز قوانین و مقرراتی دارد که آگاهی از آنها برای مسافران خارج از کشور مفید است:

خروج انواع خشکبار به مقداری که جنبه تجاری نداشته باشد بلامانع است. به این معنی که مثلا می‌توانید به ازای هر گذرنامه، ۱۰کیلوگرم پسته و ۱۰۰گرم زعفران با خود ببرید. این مقررات شامل اتباع خارجی هم می‌شود.

خروج فرش دستباف، تا سقف ۲۰متر‌مربع بدون در نظر گرفتن تعداد قطعات مجاز است، که می‌تواند از طریق سفرهای هوایی، زمینی و دریایی انجام شود.

اگرچه در سفرهای خارجی ترجیحا بهتر است زیورآلات قیمتی با خود همراه نداشته باشید، ولی در صورت لزوم می‌توانید حداکثر تا ۱۵۰گرم از مصنوعات طلایی را با خود ببرید. هنگام ورود به کشور نیز زیورآلات طلایی همراه مسافر(گردنبند، دستبند، النگو، ساعت و غیره) در حد متعارف و برای مصارف شخصی به صورت واحد مجاز بوده و ورود مازاد آن منوط به کسب اجازه از بانک مرکزی است. ارز، یکی از ضروریات هر سفر است که مانند سایر اقلام مسافران مشمول قوانینی است، از جمله اینکه ورود ارز به کشور کاملا آزاد است و البته مسافران ورودی باید ارز همراه خود را با تسلیم اظهارنامه ارزی به شعب بانک ملی مستقر در مبادی ورودی اظهار و گواهی دریافت کنند.

اما به موجب مقررات بانک مرکزی جمهوری اسلامی، خروج ارز تا ۵۰۰دلار یا معادل آن به ارزهای دیگر برای هر مسافر بلامانع است و خروج ارز بیش از سقف تعیین‌شده موکول به ارائه اظهار نامه ارزی یا اعلامیه بانکی مربوط (یا هر سند بانکی که مبین پرداخت وجه به صورت اسکناس از محل حساب ارزی یا فروش ارزی باشد).

در صورتی که شما بخواهید پول رایج کشور (ریال) را با خود به خارج از کشور ببرید می‌توانید حداکثر ۵۰۰هزار‌ریال با خود به همراه داشته باشید. علاوه بر خروج نقدی ارزها می‌توانید مبالغی چک ارزی و چک‌های مسافرتی بانکی نیز به همراه ببرید.

ممنوعیت کالاهای خروجی

اگر شما مسافر عتبات عالیات در عراق، سوریه و عربستان هستید، باید بدانید که خروج پسته، مغزپسته، خشکبار، زعفران و فرش به مقصد این کشورها ممنوع است.

در رابطه با سایر کالاهای ممنوع نیز باید یادآور شویم، خروج اشیا عتیقه، کتب خطی، آثار هنری اصیل، کتاب‌های خطی و چاپ سنگی، قطعات خوشنویسی، اوراق مینیاتور، انواع سکه‌های گران‌بها و درمجموع هر نوع اشیا تاریخی و میراث فرهنگی و اسلحه، مهمات و تجهیزات نظامی از کشور ممنوع است و پیگرد قانونی دارد.

چنانچه مسافری بخواهد آثار صوتی، آلات موسیقی و محصولات فرهنگی و هنری را از کشور خارج کند باید بداند، خروج قرآن مجید بدون مهر تایید شورای نظارت بر چاپ و نشر قرآن (وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی)، فیلم‌های سینمایی ۳۵میلی‌متری، آثار هنری و ادوات موسیقی که جزو میراث فرهنگی محسوب می‌شوند، ممنوع است.

همچنین جاسازی هرگونه کالا و اختفای آن از دید ماموران گمرک، تخلف و قاچاق محسوب می‌شود و مقررات قاچاق روی آن اعمال خواهد شد. عدم انطباق کالای همراه مسافر با اظهارنامه گمرکی نیز منزله اظهار خلاف تلقی شده و تخلف از مقررات گمرکی محسوب می‌شود. پس دقت داشته باشید که قبل از سفر به دقت با مقررات کالاها آشنا شده و به آنها عمل کنید.

چنانچه به اطلاعات بیشتری در زمینه تغییرات احتمالی در مقررات گمرکی نیاز داشتید، می‌توانید به پایگاه اینترنتی www.irica.gov.ir سر بزنید یا با شماره‌های ۵-۸۸۸۰۵۳۹۴ تماس بگیرید.

Yazdchymit@yahoo. Com