شرط ایران برای توقف غنی سازی 20 درصدی

دنیای اقتصاد- محمود احمدی نژاد، رییس‌جمهور در گفت‌وگو با روزنامه آمریکایی واشنگتن پست اعلام کرد: اگر همین الان به ما اورانیوم به غنای ۲۰ درصد بدهند، ما تولید این سوخت را متوقف خواهیم کرد. چون اورانیوم با غنای ۲۰ درصد فقط برای رآکتورهایی همچون رآکتور تحقیقاتی تهران مورد استفاده است نه چیز دیگر. به نظر می‌رسد این اظهارات احمدی‌نژاد معطوف به توافق میان ایران، ترکیه و برزیل در اردیبهشت ۱۳۸۸ باشد که به اسم «بیانیه تهران» شناخته می‌شود. براساس این بیانیه، ایران برای تامین سوخت مورد نیاز رآکتور تحقیقاتی تهران توافق کرد تا ۱۲۰۰ کیلوگرم از اورانیوم ۵/۳ درصدی خود را در کشور ترکیه به امانت بگذارد و در ازای آن ۱۲۰ کیلوگرم اورانیوم ۲۰ درصدی از طرف‌های غربی (روسیه، فرانسه و آمریکا) دریافت کند. اما این توافق با واکنش سرد طرف‌های غربی مواجه شد و به این ترتیب این توافق هیچ گاه تحقق نیافت. ایران اما خود از بهمن سال ۱۳۸۸ تولید اورانیوم ۲۰ درصد را در کشور آغاز کرد و در اردیبهشت ماه سال جاری از افزایش سه برابری تولید اورانیوم ۲۰ درصدی در کشور خبر داد. این خبر در روزهای نخست شهریور ماه سال جاری عینیت یافت. فریدون عباسی، رییس سازمان انرژی اتمی در همان روزهای نخست شهریور ماه در این‌باره گفت: تبلیغات و ادعاهای غرب مبنی بر قصد ایران برای غنی سازی بالای ۲۰ درصد نادرست است و چنین برنامه‌ای را در دستور کار نداریم. عباسی در عین حال اظهار کرد: قصد داریم میزان تولید اورانیوم ۲۰ درصدی را تا حدی بالاببریم که ذخیره مناسب از سوخت با این درصد غنا داشته باشیم تا اگر در خلال فعالیت‌ها به سیستم‌های ما آسیبی وارد یا تعمیراتی انجام شد، مواد مورد نیاز را در اختیار داشته باشیم.

احساس کردیم آنها سوخت نمی‌دهند

اما اینک احمدی‌نژاد در گفت‌وگو با روزنامه واشنگتن پست سخن متفاوتی به میان آورده است. متن کامل این گفت وگو از سوی خبرگزاری فارس ترجمه و منتشر شده است. احمدی‌نژاد در بخشی از این مصاحبه در پاسخ به اینکه «من درک می‌کنم، شما طرفدار تعاملی هستید که در سال ۲۰۰۹ (اردیبهشت ۱۳۸۸) با آمریکا به آن رسیدید که بر اساس آن،‌ آمریکا به شما اورانیوم ۲۰ درصد غنی شده می‌فروشد و در قبال آن، ایران اورانیوم با غنای کم خود را صادر می‌کند. اما شما توسط منتقدین خود، مورد حمله قرار گرفتید و این تعامل شکست خورد» گفت: در ایران، مردم آزاد هستند که دیدگاه‌های خود را بیان کنند. هر روز، برخی از مردم سیاست‌های دولت را مورد انتقاد قرار می‌دهند. این به آن معنا نیست که دولت قصد دارد سیاست‌های خود را تعطیل کند. ما احساس کردیم که آنها سوختی را که ما برای رآکتور خود نیاز داریم، تحویلمان نخواهند داد. وی افزود: برخی از رهبران سیاسی و مصاحبه‌گران در آمریکا و اروپا گفتند که آنها می‌خواهند که ایران را از دسترسی به چنین سوختی دور نگه دارند، بنابراین درک کردیم که آنها نمی‌خواهند که آن سوخت را به ما بدهند و ما باید این کار را خودمان انجام دهیم. حتی اگر آنها همین الان به ما اورانیوم به غنای ۲۰ درصد بدهند، ما تولید این سوخت را ادامه نخواهیم داد.

نمی‌خواهیم اورانیوم ۲۰درصد تولید کنیم

رییس جمهور در پاسخ به اینکه «بنابراین اگر آمریکا به شما اورانیوم غنی شده بفروشد، شما غنی‌سازی را متوقف خواهید کرد؟» اظهارکرد: بله، ما نمی‌خواهیم که اورانیوم ۲۰ درصد تولید کنیم؛ چون آنها این اورانیوم را به ما ندادند، ما باید سرمایه‌گذاری خودمان را انجام می‌دادیم. اگر آنها امروز دادن اورانیوم را آغاز کنند، ما تولید را متوقف خواهیم کرد. احمدی‌نژاد تاکید کرد:اگر آنها به ما اورانیوم با غنای ۲۰ درصد بدهند، ما تولید را متوقف می‌کنیم؛ مذاکرات در وین انجام شد، ظاهرا آنها همه چیز را می‌دانند. من تکرار می‌کنم. اگر شما به ما اورانیوم با غنای ۲۰ درصد بدهید ما تولید را متوقف می‌کنیم چون اورانیوم با غنای ۲۰ درصد فقط برای چنین رآکتورهایی مورد استفاده است نه چیز دیگر. وی در پاسخ به اینکه «آیا شما می‌توانید یک توافق ایجاد کنید؟ این درک در واشنگتن وجود دارد که اینجا اختلافات زیادی در میان رهبران وجود دارد که شما نتوانستید بر آن فائق آیید؟» نیز گفت: آنهایی که این سخنان را می‌گویند، سیاستمداران هستند، نه کارشناسان. چون ۵/۳ درصد تفاوت زیادی با اورانیوم در ۹۰ درصد ندارد. چیز مهم درباره فناوری غنی‌سازی اورانیوم است. اگر شما اورانیوم را تا ۵/۳ درصد غنی کنید، قطعا می‌توانید به پیش بروید و (اورانیوم با غنای) ۹۰ درصد تولید کنید. تاسیسات هسته‌ای ما تحت نظارت دوربین‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار دارد. هر گرم از مواد تحت کنترل و پلمب قرار دارد.

نگران تحریم‌ها نیستیم

رییس جمهور در بخش دیگری از این مصاحبه در پاسخ به اینکه «آیا پیشنهاد اخیر شما درباره نظارت کامل برنامه هسته‌ای برای پنج سال در قبال برداشته شدن کامل تحریم‌ها شامل امضا کردن پروتکل الحاقی می‌شود؟» گفت: ما از تحریم‌ها نگران نیستیم. ما همکاری می‌کنیم؛ چون معتقد هستیم که تمام کشورها باید به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای دسترسی داشته باشند. همکاری ما با هدف دفاع از حقوق ملت است. در غیر این صورت، این تحریم‌ها باعث تبدیل شدن به یک انرژی مثبت در کشورمان است. وی افزود: کسانی که علیه ما تحریم اعمال کردند با رکود اقتصادی مواجه هستند. آنها واقعا خود را از منابع ما محروم کردند. در دوران تجارت آزاد، تحریم‌ها چه معنایی دارد. واقعا آنها برای خودشان مشکل ایجاد کردند؛ چون ما اقتصاد بزرگی داریم. کشورهایی که همکاری اقتصادی با ایران ایجاد کرده‌اند، از چنین رابطه‌ای بهره برده‌اند؛ اما کسانی که با ایران همکاری نکردند با شکست مواجه شدند.

تسلیحات اتمی، امری شیطانی است

خبرنگار روزنامه واشنگتن پست اظهار کرد: در ایالات متحده و غرب، هیچ کس اعتقاد ندارد که شما در حال تولید اورانیوم غنی سازی شده زیادی بدون داشتن تاسیساتی برای تبدیل آنها به میله‌های سوخت و بدون داشتن برنامه تسلیحاتی هستید. هیچ کس معتقد نیست که این برای انرژی صلح‌آمیز است. احمدی‌نژاد به این اظهارات چنین پاسخ گفت: من گفتم ما پیش‌تر سه تن تولید کردیم؛ اما برای بوشهر به ۳۰ تن نیاز داریم. اگر بخواهیم که سلاح هسته‌ای داشته باشیم، از دیگران نمی‌ترسیم. ما آشکارا آن را اعلام می‌کنیم. چرا باید از دیگران بترسیم؟ زمانی که می‌گوییم قصدی برای ساخت تسلیحات اتمی نداریم، منظورمان همین است. چون ما آن را یک چیز شیطانی می‌دانیم و ما نیازی به این چیزها نداریم. خبرنگار واشنگتن پست دوباره گفت: شما در حال ساخت تاسیسات غنی‌سازی هستید. احمدی‌نژاد در پاسخ گفت: نیروگاه‌ها برای تولید برق است و نه برای بمب اتمی.خبرنگار واشنگتن پست اما ادامه داد: اراک برای تولید برق نیست، آیا هست؟ رییس جمهور پاسخ داد: موشک‌ها برای پرتاب ماهواره‌ها استفاده می‌شوند.

می‌توانیم با آمریکا همکاری کنیم

رییس جمهور همچنین در پاسخ به این که «آیا شما زمینه‌هایی برای همکاری ایران و آمریکا در موضوع طالبان و افغانستان می‌بینید؟ آیا شما زمینه‌ای در جهان می‌بینید که دو کشور (ایران و آمریکا) بتوانند با هم کار بکنند؟»گفت: بله، ما می‌توانیم در بسیاری از زمینه‌ها با آمریکا همکاری کنیم.می‌توانیم در زمینه امنیت و ثبات افغانستان همکاری داشته باشیم.می‌توانیم علیه قاچاق مواد مخدر و مبارزه با تروریسم همکاری داشته باشیم. در زمینه‌های زیادی می‌توانیم همکاری داشته باشیم؛ اما آمریکا همچنان سیاست مشابهی را علیه ما اتخاذ می‌کند.