جزئیات کاربری سامانه جدید معاملات بورس تهران
گروه بورس- بورس تهران در آستانه یک انقلاب ارتباطی دیگر قرار دارد.
در آینده نه چندان دور «اتوس» می‌آید. اتوس سیستم جدید معاملاتی بورس تهران است که قرار است جایگزین «توکن» سیستم فعلی معاملاتی بازار شود. عمده مزایایی که سیستم جدید معاملاتی از خود در اختیار فعالان بازار قرار می‌دهد، شامل موارد زیر است:

«تعریف شدن کد ملی برای سهامداران حقیقی»، «تعیین محدودیت انجام معاملات برای کارگزاری‌های بانکی تا سقف 100میلیارد ریال و غیربانکی تا سقف 10میلیارد ریال»، «ممنوع‌المعامله‌ها با کد مخصوص درج می‌شوند»، «صدور کد کارگزاری تنها برای شرکت‌های اصلی کارگزاری»، «امکان مشاهده دارایی سهامداران از سوی کارگزاران»، «درج کد مخصوص برای سهامداران خارجی»، «الزام انتخاب کارگزار مخصوص از سوی سهامداران»، «درج نام شرکت‌های بورسی به شکل فارسی تا 18 حرف و لاتین تا 4حرف» و...
در کنار مزایای زیاد سیستم جدید معاملاتی، سیستم فعلی ضعف‌ها و محدودیت‌های عدیده‌ای دارد. «محدودیت در تعداد معاملات»، «محدودیت کنترلی»، «کنترل پایین‌ ناظر بر بازگشایی نماد شرکت‌ها»، «پذیرش محدود دستور خرید و فروش»، «ماندگاری پایین اطلاعات در سیستم معاملاتی» و... از جمله ایرادهای اصلی سیستم فعلی است که به اعتقاد کارشناسان بازار کارآیی و روان بودن بازار را تحت‌تاثیر قرار داده است.
گزارش اختصاصی «دنیای‌اقتصاد» را درباره سیستم جدید معاملاتی بورس که شرکت مدیریت فناوری بورس تهران آن را منتشر کرده است، در ادامه بخوانید:
بومی‌سازی محدود
در این گزارش در خصوص استانداردها و اصول رعایت‌شده در سامانه جدید معاملات آمده است:
هر سامانه و نرم‌افزاری، ساختارها و قوانین خاص خود را در ساخت داده‌ها می‌طلبد، علاوه‌بر این تغییرات و توسعه ساختار بازار و دانسته‌های ما نیز اصلاحاتی در نحوه نگهداری اطلاعات به‌وجود می‌آورد. به این ترتیب بدیهی است که بسیاری از کدها و داده‌ها در سامانه جدید از تفاوت‌هایی نسبت به سامانه قدیمی برخوردار خواهند بود.
در پیاده‌سازی ساختار جدید و نیز در تهیه فایل‌‌ها و انتقال داده از سامانه قدیم به جدید، اصولی فرض شده است. در این اصول با توجه به لاتین بودن بیشتر فیلدها در سامانه آتی، سعی شده است بیشتر از ارقام استفاده شود تا به راحت‌ترین شکل، کاربرد دوگانه فارسی - لاتین مهیا شود. همچنین در برخی کاربردها و برای ایجاد کمترین تغییرات در سامانه، جداولی که در سامانه جدید موجود بودند، مبنای کار قرار گرفته‌اند (بومی‌سازی نشدند).
مرحله گذر چیست؟
منظور از مرحله گذر در این گزارش، مدت‌زمان بین عملیاتی شدن بخش معاملات تا راه‌‌اندازی بخش «پس از معاملات» از سامانه‌ جدید است. در این فاصله زمانی، بخش معاملات از سامانه جدید به بخش CDS از سامانه کنونی متصل شده و با آن کار خواهد کرد. در این فاصله زمانی، ناگزیر از پذیرفتن پاره‌ای از کاستی‌ها خواهیم بود.
این کدگذاری‌های پردردسر!
در زمینه نحوه کدگذاری شرکت بورس ضمن اشاره به وجود مشکلات عدیده برای عملیاتی شدن این امر، فعالان بازار را در سه گروه سهامداران، کارگزاران و بازارها و نمادها دسته‌بندی کرده‌ است.
کد حقیقی‌ها چگونه تعیین می‌شود؟
برای کدگذاری دسته اول که شامل سهامداران چه حقیقی و چه حقوقی هستند، شرکت بورس از شماره ملی برای حقیقی‌ها استفاده کرده است، ولی کدگذاری برای حقوقی‌ها، مرحله پیچیده‌تری دارد.
همواره نحوه کدگذاری و یکتاسازی سهامداران از دغدغه‌های اصلی سامانه معاملات بوده است. در سامانه قبلی ترکیبی از سه حرف نام‌‌خانوادگی و یک شمارنده پنج رقمی، این کد را می‌ساخته است.
نحوه یکتاسازی آن نیز براساس ترکیبی از نام و نام‌خانوادگی، شماره شناسنامه، محل صدور شناسنامه و از یک مقطع زمانی به بعد، نام پدر بوده است اما با این وجود توجه به نقص اطلاعاتی و یا یکسان نبودن این اطلاعات، تعدادی از سهامداران، کد یکتا نداشته‌اند.
در سامانه جدید از شماره ملی که باید بتواند مشتریان حقیقی را یکتا نشان دهد، استفاده شده است. این شماره، نه تنها جهت یکتاسازی بلکه در متن خود کد معاملاتی نیز به کار رفته است.
سهامداران حقوقی به صف
شرکت بورس به تمهید اختصاص دادن یک «شمارنده» که برای سهامداران حقوقی در نظر گرفته، اشاره می‌کند. در ادامه این گزارش آمده است: اما برای سهامداران حقوقی همچنان معضل یکتاسازی باقی می‌ماند. ابتدا قصد بر آن بود تا ترکیبی از شماره ثبت شرکت و کد محل ثبت به صورت یک عدد ۱۰رقمی استفاده شود و کد محل ثبت براساس کدگذاری مرکز آمار ایران استخراج شود، متاسفانه مشخص شد محل ثبت در محل‌های بسیار کوچک نیز می‌تواند صورت گیرد. با توجه به استفاده ۶رقم در شماره ثبت، امکان اختصاص یک کد ۴ رقمی استاندارد به محل‌های ثبت وجود ندارد. همچنین شماره ثبت یک شرکت در مدارک مختلف، شکل‌های متفاوتی داشته است. به همین دلیل برای سهامداران حقوقی نهایتا از یک شمارنده استفاده شده است و برای یکتاسازی آنها، ترکیب نام شرکت، شماره ثبت و محل ثبت پیشنهاد می‌شود.
تیم بورسی‌ها 11 رقمی می‌شوند
در نهایت شرکت بورس برای تمام عوامل بازار کدهای ۱۱ رقمی تعریف کرده است. این کدها برای سهامداران حقیقی، حقوقی، شرکت‌‌های کارگزاری، بازارگردانان و... به شکل زیر طراحی شده است:
* - کد سهامدار برای اشخاص حقیقی، ترکیب عدد 9 و شماره ملی است. رقم 9 در ابتدای این کد به نشانه حقیقی بودن اضافه شده است.
* - کد سهامدار برای اشخاص حقوقی و نیز شرکت‌های کارگزاری، ترکیب عدد ۸۰ و یک شمارنده خواهد بود. این شمارنده برای هر ترکیب نام شرکت، شماره ثبت و محل ثبت یکتا خواهد بود. رقم ۸ در ابتدای این کد، نشانه حقوقی‌بودن سهامدار است. اما با پیش‌شماره ۸۱ تعداد ارقام شمارنده با توجه به حداکثر تعداد محتمل شرکت‌ها می‌تواند، ۶رقم باشد تا با به حداقل رساندن تعداد کاراکترهای کد سهامداری، راحتی بیشتری برای کاربران به وجود آید. به این ترتیب طول کدهای حقوقی به جای ۱۱رقم ۸رقم خواهد شد. در صورتی که شرکت CDS بخواهد کنترل‌های خاصی روی کدها صورت دهد و نیاز به اطمینان از پرشدن همه ۱۱ کاراکتر داشته باشد، می‌توان براساس درخواست آن شرکت، شمارنده را ۹رقمی طراحی کرد.
برای خارجی‌ها هم کد ساختیم
کد ۷ برای سهامداران حقیقی خارجی تعیین شده است و کد سهامداران حقیقی خارجی نیز، عدد ۸ برگزیده شده است.
سه بند اشاره شده در ادامه می‌آید:
* -کد سهامدار برای افراد حقیقی خارجی مشابه بند یک با پیش‌شماره ۷ تولید خواهد شد.
* - شرکت‌های خارجی به صورت موردی شناسایی و کدگذاری خواهند شد. سعی خواهد شد برای سهامداران خارجی، محل ثبت شامل نام کشور و سپس نام شهر باشد. برای شماره‌ثبت نیز از کد ثبت شده شرکت در کشور متبوع استفاده می‌شود.
مالکیت خارجی‌ها فقط ۱۰درصد
* - محدودیت مالکیت برای خارجی‌ها وجود دارد. بنابراین می‌توان تا 100درصد مالکیت یک شرکت در اختیار ایرانی‌ها و یا نهایتا 10درصد آن در مالکیت خارجی‌ها قرار گیرد.
* - نحوه ایجاد کد سهامدار برای بازارگردان، مشابه کد سهامداری معمولی و تنها پیشوند عددی آن ۵ خواهد بود. این کد ذاتا حقوقی محسوب می‌شود.
* -کد سهامدار برای معاملات گروهی یک شرکت کارگزاری، با پیشوند 4آغاز خواهد شد و پس از آن کد سه کاراکتری معاملاتی شرکت کارگزاری قرار خواهد گرفت. به دنبال آن رقم یک برای خرید و رقم دو برای فروش جای می‌گیرد. بنابراین شرکت کارگزاری با کد 320 دارای کد معاملات گروهی خرید «43201» و کد معاملات گروهی فروش «43202» خواهد بود.
* - در سامانه فعلی، کلیه سهامداران سامانه که دارای شماره ملی و یا شماره ثبت شرکت‌ها هستند، ایرانی محسوب می‌شوند.
* - سهامداران ایرانی کد ملیت 0001 و سهامداران خارجی 0002 خواهند گرفت.
* - انواع سهامداران برای واحد کنترل به دسته‌بندی کلی، حقیقی با کد I و حقوقی با کد N مشخص می‌شوند. محدودیت مالکیت هر دو گروه I و ،Nا ۱۰۰درصد است.
ممنوع‌المعامله‌های تابلو!
در مورد نماد ممنوع‌المعامله شرکت بورس، ضوابط زیر را تعریف کرده است:
* - ممنوع‌المعامله‌های مربوط به مراجع قضایی که بر روی کلیه نمادها ممنوع‌المعامله هستند، از نوع 00 به عنوان Suspended تعریف می‌شوند. کدهای ممنوع‌المعامله روی یک نماد که درواقع ممنوع از فروش روی آن نماد هستند، به عنوان آزاد برای معامله (01) تعریف خواهند شد و محدودیت آنها روی نماد ذکر شده، از سوی کسر دارایی قابل معامله روی آن نماد از سوی CDS اعمال خواهد شد. در صورت وجود کاربرد، کد 02 برای فعال شدن تنها در طرف خرید و کد 03 برای فعال شدن تنها در طرف فروش ایجاد خواهد شد. کدهای 02 و 03 برای کدهای معاملات گروهی خرید و گروهی فروش کارگزار نیز می‌توانند استفاده شوند.
ورودی سیستم با بلیت شماره ملی
همان‌طور که قبلا هم شرکت بورس در اطلاعیه‌های مختلف اعلام کرده بود، سیستم کدگذاری بورس تنها با داشتن کدملی امکان‌پذیر است. این امر در سامانه جدید هم به شکل زیر آمده است:
* - تمامی سهامداران حقیقی که اطلاعات کامل و شماره ملی فعال در سامانه ندارند، به سامانه جدید منتقل نخواهند شد.
* - کلیه سهامداران حقوقی باید بازبینی شوند و شماره ثبت و محل ثبت آنها در صورت لزوم تصحیح شود. فرآیند یکتاسازی در سامانه فعلی روی این دسته از سهامداران باید هرچه سریع‌تر توسط شرکت سپرده‌گذاری مرکزی تکمیل شود.
دارایی سهامداران رو می‌شود
سیستم جدید معاملاتی بعد از عملیاتی شدن امکان تازه‌ای به کارگزاران، می‌دهد. مشاهده کردن دارایی مشتریان از سوی کارگزاران امکان جدید سیستم معاملاتی تازه‌وارد است. این مساله در بند بعد به تفصیل بیان شده است:
* - کارگزاران درحال حاضرتنها می‌توانند مشخصات شناسنامه مشتریان خود را مشاهده و برای آنان معامله کنند. آنها در سامانه معاملات قادر به مشاهده دارایی مشتریان خود نخواهند بود. بنابراین در مرحله گذر (و همانند وضعیت کنونی) هیچ کارگزاری قادر به مشاهده دارایی مشتری خود نخواهد بود اما این امر پس از پیاده‌سازی سامانه جدید post-trade و هیبرید شدن کامل مشتریان امکان‌پذیر خواهد بود.
* - کد مشتری برای هر کارگزار به شکل اضافه شدن کد سه رقمی کارگزار به ابتدای شماره سهامداری مشتری در سامانه CDS به وجود می‌آید. بنابراین برای کارگزار 110 و سهامداری حقیقی با شماره ملی 1234567890، کد مشتری برابر 11091234567890 خواهد بود. عدد 9 میان کد کارگزار و شماره ملی سهامدار، به منظور نشان دادن شخص حقیقی ایرانی قرار داده شده است.
* - در مرحله اول که مرحله گذر با سامانه فعلی CDS است، اطلاعات سهامداران برای کلیه کارگزارانی که تاکنون برای آنها معامله کرده‌اند، ارسال می‌شود و کد مشتری با آن کارگزار ساخته می‌شود. این امر برای خرید توسط آن کارگزار کارساز خواهد بود.
* - جهت فروش دارایی سهام سهامدار در مرحله گذر، دارایی هر سهامدار در هر نماد به کد مشتری آن سهامدار با کارگزاری منتقل خواهد شد که آخرین معامله را در سامانه برای وی انجام داده است. در مورد نمادهای
حق تقدم، کارگزاری که آخرین معامله را بین هر دو نماد حق تقدم و سهم عادی انجام داده است، به عنوان کارگزار فروشنده انتخاب خواهد شد.
چگونه کارگزار خود را انتخاب کنیم
در سه بند بعدی، مواردی که سهامداران می‌توانند نسبت به تعیین یا تغییر کارگزار خود اقدام کنند، آمده است: *- سهامداران از مدت زمانی قبل از عملیاتی شدن سامانه جدید، باید در جریان نحوه انتساب به کارگزار قرار گیرند تا در صورت نیاز به یکی از روش‌های زیر نسبت به تغییر کارگزار فروشنده اقدام کنند:
الف) اقدام به انجام یک معامله از سوی کارگزار دلخواه کنند،
ب) به طور رسمی درخواست تغییر کارگزار خود را به شرکت‌ سپرده‌گذاری مرکزی اعلام کنند.
ج) سهام خود را زیر پوشش CDS (کد کارگزاری خاص 999 در سامانه به عنوان کارگزار مجازی) قرار دهند که در این صورت قابل معامله نخواهد بود، مگر آن که دوباره (و احتمالا با صرف هزینه‌ای) آن را زیر پوشش یک کارگزاری دلخواه درآورند.
* - در هنگام ورود یک شرکت جدید، می‌توان با توجه به نظر سازمان بورس، کارگزار را یا کارگزار معرفی کننده برای کلیه سهامداران آن شرکت انتخاب کرد یا مثلا آخرین کارگزاری که برای هر سهامدار در نمادهای دیگر، معامله انجام داده است. اگر سهامدار جدید باشد، از همان کارگزار معرفی‌کننده شرکت، استفاده خواهد شد. این مورد باید سریع‌تر مشخص شود تا برنامه‌سازی‌های لازم در سامانه CDS فعلی انجام شود.
* - باید توجه داشت در مرحله گذر، کلیه سهام یک سهامدار در یک شرکت زیر پوشش تنها یک کارگزار درخواهد آمد. در این مرحله امکان چند بخش کردن دارایی و تقسیم آن بین کارگزاران مختلف یا یک کارگزار و CDS وجود نخواهد داشت.
فقط شرکت‌های اصلی کارگزاری کد می‌گیرند
در ادامه گزارش، صدور کد کارگزاری تنها برای شرکت‌های اصلی در نظر گرفته شده است و برای دیگر شعب و کارگزاران استانی نیز شرایط در سه بند بعدی به شکل زیر تعریف می‌شود.
* - کد کارگزاری فقط برای شرکت‌های اصلی کارگزاری به وجود می‌آید. برای شعب و از جمله معامله‌گران در تالارهای تهران، کد دیگری به نام معامله‌گر به وجود خواهد آمد که زیرمجموعه‌ای از شرکت کارگزاری وابسته خواهد بود.
* - کد کارگزاری به شکل یک کد سه‌رقمی ایجاد خواهد شد. با توجه به اینکه این زمینه در اصل 8 کاراکتری و لاتین است، 5 کاراکتر سمت راست آن با Blanks پر می‌شود.
نحوه اختصاص کد به کارگزاری‌ها به شکل زیر است:
الف) برای شرکت‌های کارگزاری با مرکزیت تهران که کد آنها در سامانه فعلی یک کد دو رقمی است، کد جدید با اضافه کردن رقم 1 در سمت چپ کد فعلی تولید می‌شود.
برای مثال کارگزاری ۱۰ فعلی تبدیل به ۱۱۰ خواهد شد. به این ترتیب بیشتر کدهای جدید بسیار شبیه کد فعلی شرکت‌هایی کارگزاری خواهند بود. همچنین برای کارگزاری‌هایی که در تهران تاسیس خواهند شد تا عدد ۲۹۹ رزرو نگهداشته شده است.
برای کارگزاری‌های تاسیس‌شده در شهرستان‌ها، با توجه به آنکه بیشتر مرکز استان هستند، از کد استان مربوطه استفاده شده است. براساس کد مرکز آمار برای هر استان، جدول، تهیه و به آن چند شهر دیگر که مرکز استان نیستند، ولی دارای کارگزاری یا شعبه هستند، اضافه شده است.
کد کارگزاری= ۳۰۰+ (کد شهر* ۱۵)+ شمارنده
به این ترتیب در هر شهر می‌تواند به راحتی تا 15 کارگزاری اصلی تاسیس شود. با استفاده از این فرمول و جدول مربوط به کد شهرها که در سامانه RCE نگهداری می‌شود، می‌توان از هر کد کارگزاری، محل تاسیس آن را یافت. برای مثال یک کارگزاری تاسیس شده در مشهد با توجه به کد 09
برای خراسان رضوی، می‌تواند کد ۴۳۵ و کارگزاری بعدی در همین شهر کد ۴۳۶ را اخذ کند.
* - معامله‌گران هر شرکت کارگزاری یک کد 8 رقمی خواهند داشت. برای معامله‌گران ازترکیب کد سه‌رقمی شرکت کارگزاری مربوطه، کد دو رقمی شهر (محل تالار) و یک شمارنده سه‌رقمی استفاده خواهد شد. سعی شده است، برای تالارهای اصلی انتهای کد معامله‌گر 001، برای تالار فرعی 002 و تالار اختصاصی از 003 استفاده شود. برای مثال برای یک شرکت کارگزاری تاسیس شده در مشهد (مثال قبلی با کد 435)، کد معامله‌گری (یا شعبه) در تالار اصلی مشهد 43509001 و کد معامله‌گری تالار اختصاصی در مشهد برابر 43509003 خواهد بود. همین شرکت اگر در تهران شعبه‌ای داشته باشد، مثلا در تالار فرعی سعدی دارای معامله‌گری باشد، معامله‌گر مربوطه دارای کد 43523002 خواهد بود که در آن 23کد شهر تهران است.
محدودیت معامله: کارگزاران بانکی ۱۰۰میلیارد ریال و غیربانکی ۱۰میلیارد ریال
در بند بعد به محدودیتی برای خرید و فروش کارگزاران بانکی و غیر بانکی اشاره شده است. در این بند آمده است: *- برای کارگزاری‌ها محدودیت جمع ارزش خرید یا دستورهای خرید در یک روز تعیین شده و برای واحد کنترل ارسال خواهد شد. این عدد تا اعلام سازمان بورس برابر 10میلیارد ریال برای شرکت‌های کارگزاری غیر بانکی و صدمیلیارد ریال در روز برای شرکت‌های کارگزاری بانکی قرار داده می‌شود. در سامانه جدید «عملیات پس از معاملات» این رقم برای هر کارگزار متفاوت خواهد بود. در صورتی که سازمان بورس یا شرکت سپرده‌گذاری مرکزی بخواهند این سیاست را در دوران گذر نیز اتخاذ کند، باید از قبل اعلام شود تا صفحات و برنامه‌های لازم در سامانه فعلی CDS ساخته شود.
سفارش‌های کددار!
اولویت‌گذاری سفارش‌های مشتریان در سامانه جدید معاملاتی در بند بعد به ترتیب زیر آمده است:
*- منشا مشتری جهت اولویت‌گذاری سفارش‌ها در صف (Origin) نام دارد. این منشا به شکل زیر مشخص شده است:
1 - خالی (blanks) به جای CL با کد رقمی 1 برای مشتری(client).
۲ا-اHO با کد ۲ برای شرکت کارگزاری (House).
3ا- MM با کد 6 برای
بازارگردان (Market Maker). ا
4ا-اGR با کد 4 برای مشتری گروهی (Group) و 5- OT با کد 5 و اولویت بالاتر از سفارش مشتری جهت کاربردهای احتمالی آتی.
اولویت اجرای سفارش مشتری معادل اولویت سفارش گروهی و بالاتر از اولویت سفارش خود شرکت کارگزاری است. همچنین اولویت اجرای سفارش بازارگردان، معادل سفارش شرکت کارگزاری است.
همچنین نشانه‌گذاری بازارهای مختلف شامل بازارهای نرمال، خرده‌فروشی، بلوک یا عمده و... به شکل زیر تعریف شده است:
* - بازارهای مختلف به شکل زیر کدگذاری شده‌اند: ۱- با علامت NO و کد یک برای بازار نرمال، ۲- با علامت OM و کد ۲ برای بازار خرده‌فروشی (Odd Lot)، ا۳ - با علامت BY و کد ۳ برای خرید جبرانی، ۴- با علامت BK و کد ۴ برای بازار بلوک یا عمده و ۵- با علامت UI و کد ۵ برای بازار شرکت‌های پذیرفته نشده.
نمادهای 4 و 12 حرفی لاتین و فارسی شرکت‌ها
برای تعریف نماد معاملاتی شرکت‌ها به دو شکل فارسی و لاتین ضوابط خاصی در نظر گرفته است.
نماد شرکت‌ها به شکل لاتین حداکثر 4 کاراکتر و به شکل فارسی نیز حداکثر 18 کاراکتر تعیین شده است.
بند بعد به توضیح کامل این ضوابط به شکل زیر می‌پردازد:
* - نماد معاملاتی شرکت‌ها به دو شکل در سامانه تعیین خواهد شد:
۱ - Mnemonic نماد چهار کاراکتری ولاتین است. هر شرکت یک نماد سهام عادی خواهد داشت (مثال برای شرکت ایران‌خودرو: IKCO). سعی خواهد شد کد ۴رقمی شرکت با نام شرکت نزدیکی داشته باشد. در این نماد، با توجه به محدویت ۴حرفی، نمادهای حق‌تقدم، جایزه و اوراق مشارکت مشابه نماد سهام عادی بوده به جز آن که حرف چهارم تبدیل به کاراکتر دیگری خواهد شد. این کاراکتر به شکل زیر انتخاب شده است:
الف) X برای نماد حق‌تقدم (حق‌تقدم ایران‌خودرو: IKCX)،
ب) Y برای نماد جایزه (جایزه ایران‌‌خودرو: IKCY) و
ج) Q برای اوراق مشارکت (اوراق مشارکت ایران‌خودرو: IKCQ)
حروف U و W به عنوان رزرو برای اوراق احتمالی آتی، نگهداری شده است. به همین دلیل نمادهای شرکت‌های مختلف در سه کاراکتر اول نباید مشترک باشند (به عبارت دیگر باید بر اساس ۳ کاراکتر یکتا باشند). به دنبال ۴کاراکتر اصلی در Mnemonic به عنوان حرف پنجم، حرف رقمی مربوط به نوع بازار بر اساس بند قبل قرار می‌گیرد. به عنوان مثال نماد سهام عادی شرکت ایران‌خودرو در بازار نرمال یا عادی، نماد IKCO۱ خواهد داشت.
2 - Short Instrument name یا نماد 18کاراکتری فارسی که در آن نماد فعلی را قرار می‌دهیم و کاراکترهای اضافه در سمت چپ را Blanks قرار می‌دهیم. در این نماد نیز به عنوان یک حرف اضافه، حرف رقمی مربوط به نوع بازار براساس بند 25 به دنبال نماد قرار می‌گیرد. برای مثال نماد ایران‌خودرو در بازار عادی، «خودرو 1» خواهد بود.
شرکت‌ها با ISIN کدگذاری می‌شوند
برای کذگذاری شرکت‌ها، از کد ISIN استفاده شده است. مشروح کامل این نحوه کدگذاری در بند بعد آمده است:
* - برای کدگذاری شرکت‌ها، از کد ISIN استفاده شده است. گرچه این نوع کد در سامانه فعلی نیز موجود است. ولی بازبینی شده و با ساختار جدیدی معرفی شده است. در این کد به‌جای ۴ کاراکتر اصلی میانی تعیین‌کننده شرکت، از ۴ کاراکتر انگلیسی مشابه Mnemonic سهم عادی شرکت استفاده شده و دو کاراکتر بعد برای انواع اوراق به شکل زیر تعیین می‌شود:
الف) 00 برای سهام عادی،
ب) ۰۱ برای حق‌تقدم سهام،
ج) 02 برای سهام جایزه و
د) سال سررسید برای اوراق مشارکت.
این ترکیب 6کاراکتری در سامانه Stock code نام دارد.
شاخص‌های مختلف نیز توسط نمادهایی در سامانه نام‌گذاری و به کار می‌روند که استاندارد نام و نمادگذاری آنها در چارچوب‌های فوق، لیکن به طور متفاوت، صورت گرفته است.