فارس - مدیرعامل شرکت فرابورس با اعلام شرایط پذیرش شرکت‌‌ها در ۴ بازار فرا بورس، کلیه شرکت‌‌های مشمول ضوابط بازار فرابورس را دعوت به پذیرش کرد.

«مصطفی امیدقائمی» اظهار داشت: کلیه شرکت‌‌ها و اوراق مشارکت و واحدهای سرمایه‌گذاری که مشمول ضوابط فرابورس هستند، می‌توانند با به کارگیری مشاور پذیرش در این بازار پذیرش شوند.

چه شرکت‌‌هایی بازار اولی‌اند؟

مدیرعامل شرکت فرابورس با اشاره به تخصیص ۴ بازار در فرابورس ادامه داد: در بازار اول سهام شرکت‌‌های سهامی‌عام که نزد سازمان بورس ثبت شده و با نام بوده و همچنین محدودیت قانونی موثر برای نقل و انتقال وجود نداشته باشند و تمام بهای رسمی‌‌‌آن پرداخت شده باشد، مورد پذیرش قرار می‌گیرند.

امید قائمی‌‌‌با بیان اینکه در این بازار ویژگی‌هایی برای ناشر در نظر گرفته شده، خاطرنشان کرد: در بازار اول علاوه بر پذیرش سهام شرکت‌‌های سهامی‌عام، دو نوع از واحدهای سرمایه‌‌گذاری شامل صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله و واحدهای سرمایه‌گذاری زمین و ساختمان نیز پذیرش خواهند شد.

در بازار دوم چه خبر است؟

وی پذیرش شرکت‌‌های سهامی‌عام در بازار دوم را مشروط به استفاده از حداقل یک بازار گردان و مشمول نبودن ماده ۱۴۱ لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت و حداقل سرمایه ۱۰۰ میلیون تومان و همچنین رعایت دیگر شروط تعیین شده در ماده ۸ دستورالعمل پذیرش اعلام کرد.

امید قائمی‌‌‌در برابر این سوال که شرکت‌‌های سهامی‌‌‌خاص در کدام بازار پذیرش خواهند شد، پاسخ داد: بر اساس ماده ۹ دستورالعمل پذیرش، این دسته از شرکت‌‌ها باید با رعایت قوانین و ضوابط، همزمان با پذیرش از طریق افزایش سرمایه در حال تبدیل به سهامی‌عام باشند و همچنین به شرط عرضه سهام ناشی از این افزایش در فرابورس و رعایت شروط تعیین شده می‌توانند در بازار دوم پذیرش شوند.

۱۰ نوع اوراق بهادار در بازار چهارم

وی با بیان اینکه شرکت‌‌های سهامی‌‌‌خاص علاوه بر بازار دوم در بازار سوم نیز پذیرش می‌شوند، درباره بازار سوم توضیح داد: پذیرش اوراق بهادار در این بازار با رعایت ۴ شرط شامل اعلام قابل معامله بودن از سوی شورای عالی بورس، ثبت نزد سازمان بورس ، عدم محدودیت قانونی برای نقل و انتقال و عدم پذیرش قبلی در بورس یا خارج از بورس دارای مجوز است.

امید قائمی‌‌‌افزود: اوراق بهادار مورد پذیرش در بازار سوم شامل سهام شرکت‌‌های سهامی‌‌‌خاص، حق تقدم خرید سهام شرکت‌‌های سهامی‌عام، سهام بی‌نام شرکت‌‌های سهامی‌عام، سهام ناشی از افزایش سرمایه شرکت‌‌های سهامی‌عام، گواهی سپرده بانکی، اوراق مشارکت، اوراق مشارکت رهنی و اجاره، صکوک و همچنین آن دسته از صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله و صندوق‌های زمین و ساختمان که در سایر بازارهای فرابورس پذیرفته شده باشند در بازار چهام حضور خواهند داشت.

اوراق مشارکت فرابورسی!

مدیرعامل شرکت فرابورس درباره بازار اوراق مشارکت گفت: در این بازار، اوراق مشارکت باید با نام بوده در زمان پذیرش حداقل یک سال تا سر رسید آنها باقی مانده باشد . از طرف دیگر به استثنای اوراق مشارکت منتشره توسط دولت، شهرداری‌‌ها و بانک‌‌ها باید حداقل از یک بازارگردان استفاده شود و بعد از پذیرش نیز معاملات دست دوم این اوراق منحصرا از طریق فرابورس باید انجام شود.

بورس؛ جایی برای شرکت‌‌های آماده

از طرف دیگر رییس سازمان بورس هم در گفت‌و‌گوی دیگری با «فارس» گفت: سهام شرکت‌‌های دولتی که آمادگی لازم برای واگذاری را نداشته باشند، در فرابورس عرضه خواهد شد. «علی صالح‌آبادی» گفت: بر اساس برنامه‌های اعلام شده امسال باید بیش از ۳۵۰ شرکت دولتی واگذار شود، آیا امکان واگذاری این حجم از تصدی گریهای دولت در سال جاری وجود دارد، اظهار داشت: شرکت‌‌های دولتی قبل از واگذاری در بورس باید آماده ‌سازی و اصلاح ساختار شوند و شرایط واگذاری در بورس را احراز کنند.

وی تاکید کرد: این از الزامات قانونی و سیاست‌های بازار سرمایه و دولت است که شرکت‌‌هایی وارد بورس شوند که آمادگی لازم را دارند و شفافیت آنها احراز شده است.

صالح آبادی در عین حال خاطر نشان کرد: برخی شرکت‌‌ها از گذشته به صورت مزایده واگذار می‌شدند و لزوما وارد بورس نمی‌شدند، به عبارتی امکان واگذاری این شرکت‌‌ها از طریق مزایده و با شرایط سهل‌تر وجود داشت.