ناقوس بحران گاز اروپا

وی گفت: ما در واقعیت انتظار داریم که بازار گاز در زمستان پیش‌رو  پرنوسان باشد.اوپدال تاکید کرد؛ ما هر کاری که بتوانیم برای به حداکثر رساندن جریان گاز در خطوط لوله انجام خواهیم داد اما اروپا همچنان به واردات ال‌ان‌جی وابسته می‌ماند. اکو اینور بزرگ‌ترین تولیدکننده گاز در نروژ و دومین شرکت تامین‌کننده انرژی در غرب اروپا به‌شمار می‌رود.طی سال‌گذشته و زمانی‌که اتحادیه اروپا تصمیم گرفت واردات گاز از روسیه را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کاهش دهد، قیمت گاز در بازار جهانی به بالاترین میزان در تاریخ معاملات رسید‌و در همین مدت واردات ال‌ان‌جی به اصلی‌ترین منبع تامین انرژی در اروپا تبدیل شد. اکواینور گفته که با وجود پر‌شدن انبارهای گازی در اروپا، واردات گاز به اروپا کافی نیست.

بحران افزایش قیمت گاز

در حال‌حاضر نگرانی‌ها نسبت به شکل‌گیری بحران افزایش قیمت گاز در اروپا به‌خاطر درگیری‌ها در سرزمین‌های اشغالی و حمله به خط لوله انتقال گاز در بستر دریای بالتیک در حال گسترش است. به گزارش فایننشال‌تایمز، ممکن است این اتحادیه طرح اضطراری اعمال سقف قیمت برای گاز را که سال‌گذشته برای جلوگیری از بالا رفتن قیمت‌ها در دستور کار قرارگرفته بود، برای سال‌جاری هم تمدید کند. در همین ارتباط فارس نوشت؛ به‌رغم کاهش قیمت گاز طی هفته‌های گذشته و پر‌شدن ذخیره‌گاه‌های اروپا، بروکسل هنوز نگران کمبود عرضه گاز در فصل زمستان پیش‌رو به‌خاطر درگیری‌های بین رژیم صهیونیستی و نیروهای مقاومت فلسطینی است. یک دیپلمات اروپایی می‌گوید؛ ما نمی‌دانیم امسال چه اتفاقی می‌افتد. یک بحران در رژیم صهیونیستی داریم و نمی‌دانیم این مساله چگونه قرار است واردات از خاورمیانه را تحت‌الشعاع قرار دهد. 

بسیاری از کارشناسان هشدار داده‌اند که هرگونه تشدید تنش در سرزمین‌های اشغالی می‌تواند به افزایش قیمت گاز در بازار جهانی منجر شود.گفته می‌شود ۱۰ کشور عضو اتحادیه اروپا از جمله آلمان و اتریش از کمیسیون اروپا خواسته‌اند تا طرح اعمال سقف قیمت بر گاز که زمستان سال‌گذشته اجرایی شده‌بود را برای سال‌جاری هم اجرا کنند. یکی از کشورهای اروپایی خواستار آن شده که یک مکانیزم اصلاح بازار در دستور کار اتحادیه اروپا قرار گیرد و در صورتی‌که قیمت گاز برای سه روز متوالی از ۱۸۰یورو به ازای هر مگاوات ساعت عبور کند، سقف روی همین قیمت اعمال شود. اگرچه اعمال سقف گازی در اروپا مخالفان بسیاری دارد و آنها می‌گویند این مساله بازار را دچار مشکل می‌کند اما کمیسیون اروپایی می‌گوید اجرای این طرح تبعات منفی نداشته‌است. طرح مذکور در ژانویه سال‌۲۰۲۴ منقضی خواهد شد و برخی کشورهای اروپایی به‌دنبال تمدید آن هستند.

نیاز آلمان به خط لوله گاز روسیه

اولاف شولتز، صدراعظم آلمان، چندی پیش گفته بود این کشور توانسته برای واردات گاز از روسیه جایگزین پیدا کند و باید به آن افتخار کند. استفان کوتره، یکی از اعضای حزب آلترناتیو آلمان و از نمایندگان مجلس این کشور   می‌گوید؛ چیزی که برای صدراعظم خوشحال‌کننده است، ‌برای شرکت‌ها و مردم بسیار فاجعه‌بار و ویران‌کننده است. وی تاکید کرد که دو برابر‌شدن قیمت گاز، به غیرصنعتی‌شدن آلمان منجر خواهد شد و برای حفظ رقابت‌پذیری، کشور باید از لوله‌های موجود خط لوله نورداستریم۲ برای واردات گاز از روسیه استفاده کند.

خط لوله نورداستریم۲ توسط روسیه برای افزایش ظرفیت صادرات گاز به آلمان و اروپا ساخته شد، اما دولت آلمان هرگز مجوز عملیاتی‌شدن آن را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ صادر نکرد. به گزارش بلومبرگ، آلمان با وجود تعهد خود به قطع روابط انرژی با روسیه به انتقال گاز طبیعی مایع روسیه ادامه می‌دهد. نقض قرارداد با مسکو ‌میلیاردها یورو برای شرکتی که توسط مالیات دهندگان آلمانی تامین می‌شود، هزینه خواهد داشت. واحد پیشین گازپروم در برلین به‌نام گازپروم جرمانیا، ال‌ان‌جی تولیدی روسیه راکه در تاسیسات یامال تولید شده‌است به‌عنوان بخشی از قرارداد قبلی، ارسال می‌کند. این قرارداد قبل از اینکه مقامات آلمانی شرکت تابعه گازپروم را در سال‌گذشته به‌عنوان بخشی از تحریم‌های ضد‌روسیه در اختیار بگیرند و ملی کنند، منعقد شد.

براساس این گزارش، هرچند این محموله به‌سوی هند می‌رود و شامل تحریم‌های غرب نمی‌شود و حتی با وجود اینکه برلین متعهد شده‌است استفاده از گاز روسیه را متوقف کند، این شرکت دولتی آلمان برای حفظ روابط انرژی با روسیه با انتقادات شدیدی روبه‌روست. کریستین لی، یکی از نمایندگان پارلمان از حزب چپ مخالف در اوایل ماه‌جاری گفت: «این اقدام تقریبا با تمام آنچه که دولت آلمان در گذشته در مورد این موضوع گفته در تضاد است. درهم‌تنیدگی اقتصادی با روسیه ظاهرا آنطور که سیاستمداران می‌خواهند ما باور کنیم، حل شدنی نیست.»

این شرکت آلمانی یک قرارداد بلندمدت با یامال ال‌ان‌جی دارد. این شرکت همچنین یک قرارداد بلندمدت جداگانه برای ارسال گاز با شرکت هندی «گیل» دارد. بر اساس توافق ۲۰۱۸ با روسیه، حتی اگر محموله‌های ال‌ان‌جی به هند انتقال داده نشود، باید پول آنها را به روسیه بپردازد. تصاحب گازپروم‌جرمانیا سابق در سال‌گذشته بین ۶.۳ تا ۷.۷‌میلیارد یورو برای مالیات دهندگان آلمانی هزینه داشت. لغو قرارداد موجود با روسیه می‌تواند به میزان قابل‌توجهی برای مالیات‌دهندگان این کشور هزینه دربر داشته‌باشد.  بلومبرگ به نقل از منابع آگاه نوشت: طبق برآوردهای تقریبی، هزینه خسارت و جریمه‌ها می‌تواند حداقل ۱۰‌میلیارد یورو باشد.

تا پیش از درگیری نظامی با اوکراین، آلمان ۴۰‌درصد از گاز مورد‌نیاز خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از روسیه وارد می‌کرد، اما در پی بالاگرفتن تنش‌های نظامی بین مسکو و کی‌یف، برلین تصمیم گرفت تا با افزایش واردات ال‌ان‌جی، وابستگی خود به گاز روسیه را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کاهش دهد. چند روز پیش نیز مارکوس کربر، مدیرعامل شرکتی که بزرگ‌ترین تولیدکننده برق در این کشور به‌شمار می‌رود، هشدار داد، به‌خاطر ادامه‌یافتن بحران انرژی در آلمان ممکن است این کشور در زمستان پیش‌رو با کمبود انرژی مواجه شود.