برای این منظور نیز بزرگ‌ترین تامین مالی نیروگاه‌های تجدیدپذیر از طریق صندوق توسعه‌ملی باهدف توسعه تامین مالی و سرمایه‌گذاری در کلان پروژه‌های حوزه انرژی تجدیدپذیر در کشور انجام شد. بر این اساس صندوق توسعه‌ملی پنج‌میلیارد دلار برای ساخت نیروگاه‌های تجدیدپذیر اختصاص داد. این تسهیلات برای ساخت ۱۰‌هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر اختصاص یافته و در گام نخست چهارهزار و ۵۰۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر با این تسهیلات ساخته خواهد شد. در حال‌حاضر ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر در کشور به یک‌هزار و ۱۰۱ مگاوات افزایش‌‌‌‌‌‌یافته که می‌تواند سالانه با تولید برق بالغ بر ۲۱۵۴‌میلیون کیلووات‌‌‌‌‌‌ساعت، نا تزاری برق را خصوصا در زمان‌‌‌‌‌‌های پیک کاهش دهد.

همچنین این ظرفیت تولید می‌تواند سالانه از مصرف بالغ بر ۶۸۵‌میلیون مترمکعب معادل گاز طبیعی و انتشار یک‌میلیون و ۶۶۴‌هزار و ۵۷۸‌تن آلاینده‌‌‌‌‌‌های زیست‌محیطی جلوگیری کرده و باعث صرفه‌‌‌‌‌‌جویی ۵۳۱‌هزار مترمکعب آب در فرآیند تولید برق می‌شود. عمده بررسی‌‌‌‌‌‌های انجام‌شده در حوزه وضعیت انرژی تجدیدپذیر در دنیا نمایانگر راهکارهایی است که کشورهای مطرح توسعه‌‌‌‌‌‌یافته و درحال توسعه جهان برای افزایش سهم تولید برق تجدیدپذیر در سبد برق خود ارائه کرده‌‌‌‌‌‌اند، اگرچه نمی‌توان بدون درنظر گرفتن شرایط کشور و مسائل جغرافیایی با قاطعیت درباره الگوبرداری از این سیاست‌ها صحبت کرد اما مطالعه اقدامات سایر کشورها، ایده‌های قابل‌‌‌‌‌‌تاملی را برای تولید برق تجدیدپذیر در ایران در اختیار ما می‌گذارد.

در سال‌‌‌‌‌‌۲۰۰۰ میلادی سهم انرژی تجدیدپذیر بادی و خورشیدی از کل انرژی اولیه در ایران و جهان به‌‌‌‌‌‌ترتیب‌برابر با ۰.۰۱ و ۰.۰۹‌‌‌‌‌‌درصد بوده‌‌‌‌‌‌، اما عدم‌‌‌‌‌‌توجه به توسعه انرژی تجدیدپذیر در ایران باعث‌‌‌‌‌‌شده تا این اختلاف بیشتر شود، به‌‌‌‌‌‌نحوی‌‌‌‌‌‌که در سال‌‌‌‌‌‌۲۰۲۲ سهم تجدیدپذیر بادی و خورشیدی از کل انرژی اولیه در دنیا به ۵.۳۳‌‌‌‌‌درصد رسیده‌ و این عدد در ایران کمتر از ۰.۱۶درصد است.

بررسی وضعیت تولید برق از منابع مختلف نیز نشان می‌دهد که بخش عمده‌ای از برق جهان توسط سوخت‌های فسیلی و به‌‌‌‌‌‌خصوص زغال‌سنگ تامین می‌شود. تازه‌‌‌‌‌‌ترین گزارش بازوی پژوهشی مجلس از سهم انرژی‌های تجدیدپذیر در دیگر کشورها نشان می‌دهد که از سال‌‌‌‌‌‌۲۰۰۹ به بعد میزان تولید برق خورشیدی و بادی در جهان سرعت یافته‌‌‌‌‌‌، به‌‌‌‌‌‌نحوی‌‌‌‌‌‌که در سال‌‌‌‌‌‌۲۰۲۱، تولید برق از منابع تجدیدپذیر ‌‌‌‌‌‌برابر با ۳۶۰۰ تراوات ساعت بوده که ‌‌‌‌‌‌برابر با ۱۶.۵درصد از کل برق تولیدی جهان است و از سهم انرژی هسته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای پیشی‌‌‌‌‌‌گرفته‌‌‌‌‌‌است. رشد برق تجدیدپذیر در سال‌های اخیر شدت گرفته و میزان تولید آن در سال‌‌‌‌‌‌۲۰۲۲ با ۱۴.۷درصد رشد، به ۴۲۰۰تراوات ساعت رسید‌که ‌‌‌‌‌‌عددی قابل‌‌‌‌‌‌توجه است. این به آن معنا است که در حال‌‌‌‌‌‌حاضر تولید برق تجدیدپذیر در جهان دو‌‌‌‌‌‌‌برابر انرژی هسته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای و حدودا‌‌‌‌‌‌‌ برابر با برق‌‌‌‌‌‌آبی است و با این روند به‌زودی با تولید برق از منابع گازی ‌‌‌‌‌‌برابر خواهد شد.

بر اساس پیش‌بینی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها، تا سال‌‌‌‌‌‌۲۰۵۰ میلادی، میزان تولید برق حدود ۱.۶برابر خواهد شد و تولید برق از منابع تجدیدپذیر بادی و خورشیدی با شیب زیادی به‌عنوان نخستین منبع تولید برق شناخته خواهند شد. منابع در دسترس، مهم‌ترین عامل در انتخاب سبد تولید برق کشورها است و برای مثال سبد تولید برق در کشورهای آمریکایی، تنوع بیشتری را نسبت به سایر کشورها دارد. برای مثال با اینکه بخش گازی سهم بزرگی در همه کشورهای قاره آمریکا دارد اما برخی از این کشورها با داشتن مقادیر آب فراوان، بخش برق‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌آبی خود را نیز گسترش داده‌اند. در کشورهای اروپایی، سبد تولید برق نیروگاه‌ها بیشترین تنوع و سهم را به خود اختصاص داده‌اند اما با این وجود به دلیل کمبود منابع گازی، سهم انرژی‌های تجدیدپذیر بیشتر شده و به بیش از ۲۰‌‌‌‌‌‌درصد نیز رسیده‌است.