تشریح عملکرد بانک ایران زمین
اجرای برنامه استراتژیک بانک، ابلاغ سیاست‌ها و اختیارات اعتباری در جهت اقتصاد مقاومتی، بهینه سازی دستورالعمل‌ها و روش‌های بانکی، اصلاح ساختار سازمانی و طبقه بندی مشاغل در بانک و تشکیل جلسات با هماهنگی مسئولین واحدهای بانک و ارائه چکیده مطالب به بانک مرکزی ج.ا.ا. در برنامه‌های بانک ایران زمین در بخش صنعت اقتصاد مقاومتی است. دکتر محمدرضا امیرحسنخانی، رییس هیات مدیره بانک ایران‌زمین آخرین عملکرد این بانک را تشریح کرد.
وی درباره نرخ سود افزود: نرخ‌های قبلی سپرده‌ها که یکی از مهمترین فاکتورهای تأثیرگذار بر روی قیمت تمام شده بالای پول در بانک‌ها محسوب می‌شد، باعث شده بود که بیشترین درصد اعطای تسهیلات به مشتریان در قالب عقود مشارکتی صورت پذیرد ، به طوری که نرخ بازده حاصل از سرمایه گذاری در این مشارکت‌ها بتواند حداقل قیمت تمام شده پول را پوشش دهد. وی اضافه کرد: نرخ سود تسهیلات کمتر از حداقل نرخ قیمت تمام شده بانک‌ها به علاوه حاشیه سود برای سهامداران می‌تواند در روند ادامه فعالیت بانک‌ها نیز اثر منفی داشته باشد. وی ادامه داد: نرخ جدید سپرده‌های اعلامی‌از سوی کانون و اعمال آن از سوی بانک‌ها به مرور و طی زمان قیمت تمام شده پول را کاهش خواهد داد، که به نظر می‌رسد به تناسب کاهش نرخ سود تسهیلات ضروری به نظر می‌آید و به طور قطع هم نظام بانکی آن را در دستور کار خودقرار خواهد داد. وی اظهار امیدواری کرد که عوامل اقتصادی جامعه به گونه ای پیش رود تا کاهش نرخ سود تسهیلات محسوس باشد و به یک یا چند درصد اکتفا نشود.
دکتر امیرحسنخانی شاخصه مهم بانک ایران زمین نسبت به بانک‌های دیگر را فراوانی شعب، نام ایران زمین، سطح تحصیلات کارکنان و استفاده از افراد متخصص، بروز بودن سیستم‌های انفورماتیکی و ارائه کامل و گسترده خدمات الکترونیکی و اعطاء انواع تسهیلات در قالب عقود مختلف جهت استفاده از اقشار مختلف جامعه دانست. وی همچنین برخورد مناسب و رعایت موازین طرح تکریم ارباب رجوع توسط همکاران بانک، ارائه و طراحی انواع محصولات بانکی، با توجه به نیاز مشتریان، انتخاب جوامع هدف جهت اثربخشی بیشتر از جمله طرح سلامت، فرهنگ و گردشگری و لحاظ نمودن اصل اقتصاد مقاومتی به عنوان هدف در تمام فعالیت‌های بانک در سال 1393را ازدیگر شاخصه‌های مهم بانک ایران زمین ذکر کرد.
رییس هیات مدیره بانک ایران زمین تعداد دستگاه‌های خودپرداز( ATM) بانک را در حال حاضر ۳۶۹ دستگاه، تعداد پایانه‌های شعبه‌ای (POS) را ۳۵۷ دستگاه و پایانه‌های فروشگاهی (POS) را تا تاریخ ۷ خردادماه امسال ۶۲۳ /۲۴ دستگاه ذکر کرد که با انعقاد قراردادهای جدید در حال افزایش سریع در تعداد و روند نصب هستند.
وی خدماتی از قبیل درگاه پرداخت اینترنتی (payment gateway)، سرویس USSD و همراه بانک را هم از جمله خدماتی دانست که راه‌اندازی شده و برای استفاده به مشتریان بانک ارائه خواهد شد.
به گفته وی بانک ایران زمین در حال حاضر تعداد ۱۰۸ فقره تفاهم نامه با شرکت‌های خدماتی (آب ، برق ، گاز و تلفن ثابت) داشته و در کلیه بسترهای الکترونیکی بانک فعال است.
دکتر امیرحسنخانی با اشاره به اینکه بانک ایران زمین در حال حاضر دارای 354 شعبه در سراسرکشور است، افزود: برای افزایش تعداد شعب، تابع سیاست‌های بانک مرکزی هستیم و هر بخشنامه ای که بانک مرکزی به سیستم بانکی کشور بدهد ما هم تابع آن بخشنامه خواهیم بود.
وی با تاکید بر اینکه بانک ایران زمین یک بانک جدید التاسیس است گفت: سهم این بانک را نمی‌توان بانک‌هایی که سال‌هاست فعالیت می‌کنند مقایسه کرد، ولی اگر این بانک را با سال‌های نخستین آن بانک‌ها مقایسه کنیم موفقیت‌های زیادی را کسب کرده‌ایم.