دارویی‌ها روی بورس!

گروه بورس - همایون دارابی: بازار دادوستد سهام روز گذشته نیز همچنان شاهد حاکمیت صف‌های خرید و قفل شدن روند معاملات سهام بود. در بــازار دیــروز معامله‌گران با توجه به ورود نقدینگی جدید و همچنین عدم‌تمایل سهامداران حقوقی برای عرضه سهام با قفل شدن روند دادوستد سهام مواجه شدند. در شرایط حاضر عدم‌عرضه سهام از سوی دولت، موجب شده است اکثر نمادهای تازه وارد به بورس با صف‌های خرید قابل‌ملاحظه‌ای مواجه باشند. در شرایط حاضر عدم عرضه سهام دولتی ضمن آنکه موجب تشکیل حباب در سهام تازه‌وارد می‌شود، فرصت فروش سهام دولتی را نیز از میان می‌برد. به نظر می‌رسد اصرار مسوولان خصوصی‌سازی به فروش‌های بلوکی سهام در شرایطی که بازار کشش جذب سهام به صورت خرد را دارد، عملا فرصت سوزی عمده‌ای را به همراه دارد، چرا که در حال حاضر توان نقدینگی وارد شده به بازار می‌تواند در جذب سهامی نظیر فولاد مبارکه، خوزستان، ملی مس و آلومینیوم ایران موثر باشد. در بازار دیروز به جز نماد آلومینیوم ایران که در انتهای بازار با صف خرید مواجه شد، بقیه نمادها به ویژه نمادهای فولادی صف‌های خرید فوق‌العاده‌ای را شاهد بودند. از سوی دیگر با توجه به رشد بازار، شرکت‌های سرمایه‌گذاری نیز به دلیل اصرار به فروش سهام در قیمت‌های بالاتر از بهای تمام‌شده خود از فروش خودداری کرده و با این شرایط بازار با کمبود شدید سهام مواجه شده است. این امر در نمادهایی نظیر چادرملو، باما، توسعه معادن روی، کالسیمین، ساختمان ایران و پتروشیمی‌های خارک، اراک و اصفهان باعث ایجاد صف‌های خرید بدون تحرک شده است. این امر ضمن آنکه بازار را از تحرک کافی تهی کرده است، مساله نقش شرکت‌های حقوقی در توازن‌بخشی به عرضه و تقاضاها را نیز با ابهام مواجه کرده است.

از سوی دیگر اکثر شرکت‌های سرمایه‌گذاری که در حال حاضر از فروش سهام نمادهای فوق خودداری می‌کنند، در ماه‌های گذشته در صف‌های فروش برای عرضه این سهام حضور داشته‌اند و عدم عرضه کنونی سهام از سوی آنها توجیه منطقی ندارد.

دیروز در کنار عدم تحرک کافی بازار که موجب رقم خوردن حجم معاملات در حد ۱/۱۱میلیارد تومان شد، بازار شاهد عدم بازگشایی برخی نمادهای آماده بازگشایی بود. در بازار دیروز تنها نماد زامیاد و سه حق تقدم افزایش سرمایه شرکت‌های داروسازی سبحان، سرمایه‌گذاری البرز و مس باهنر در تالار بازگشایی شدند.

در معاملات دیروز در گروه خودرویی معامله‌گران عمده، تلاش مضاعفی را برای جمع‌آوری صف فروش شرکت سایپا صورت دادند. سایپا اخیرا با تغییر وزیر صنایع و معادن و شایعه قدیمی در مورد احتمال تغییرات مدیریتی در این مجموعه با صف فروش مواجه است. در این گروه نماد زامیاد با توجه به عدم تغییر EPS (به‌رغم برخورداری شرکت از معافیت مالیاتی افزایش سرمایه) با دامنه ۲درصدی نوسان بازگشایی شد.

در گروه فلزی کالسیمین که در سه ماه نخست امسال به دلیل ابهام در مقررات صادرات شمش روی، صادرات قابل ملاحظه‌ای نداشته بود. براساس خبرهای تایید نشده در سه ماه دوم نیز با شرایط مشابهی مواجه بوده است. افت بهای جهانی روی نیز فرصت مناسب صادرات را در حال حاضر از شرکت‌های تولیدکننده این فلز گرفته است.

در گروه دارویی اکثر نمادهای این گروه روز گذشته فعالیت رو به افزایشی را شاهد بودند و فشار نقدینگی موجود در بازار در چند روز گذشته به سمت گروه دارویی معطوف شده است. شرکت‌های کیمیدارو، اسوه، عبیدی، ایران‌دارو، کوثر، زهراوی، البرز دارو و سبحان دیروز شرایط مناسبی را شاهد بودند. در گروه خدمات مهندسی، مپنا دیروز برای دومین روز پیاپی عرضه‌های ‌مناسبی را به‌رغم صف قابل ملاحظه ۳۵میلیونی شرکت شاهد بود. دیروز بیش از ۷میلیون سهم مپنا از سوی سهامداران شرکت عرضه شد.