لزوم استفاده از ظرفیت مرزی برای صادرات‏

توسعه زمین‌های مستعد کشاورزی در استان ایلام و از طرفی مرز مشترک با عراق و تولید انواع محصولات کشاورزی می‌تواند زمینه اشتغال جوانان را فراهم کند و این مستلزم تلاش مسوولان و برنامه‌ریزی آنها است.متاسفانه استان ایلام به خاطر نداشتن صنایع تبدیلی به خوبی نتوانسته در بازار رقابت و صادرات وارد شود، ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی در حوزه کشاورزی یکی از نیازهای استان ایلام است چرا که توسعه زیرمجموعه‌های کشاورزی می‌تواند نقش بسیار مهمی در صادرات و رقابت برای استان را فراهم کند.

در زمینه اقدامات انجام شده در حوزه کشاورزی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام اظهار کرد: تجهیز اراضی کشاورزی آبی استان به سیستم‌های نوین کشاورزی یکی از اقدامات بسیار مهم است که در دستور کار ما قرار دارد.سید محمد تراب میری افزود: اراضی آبی استان قبل از توسعه شبکه‌های نوین کشاورزی، ۸۰ هزار هکتار بوده که با افرایش شبکه‌های آبی به بیش از ۱۰۰ هزار هکتار رسیده است.وی گفت: سالانه یک میلیون تن محصولات کشاورزی در استان تولید می‌شود که با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در زیر بخش‌های کشاورزی تنوع تولید در حوزه زراعی، باغی و دامی در استان در حال افزایش است.رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام افزود: ارزش تولیدات کشاورزی در استان سالانه ۲۵۰۰ میلیارد تومان است.

لزوم ساماندهی تولیدات کشاورزی

وی ادامه داد: یکی از اهداف سازمان جهاد کشاورزی استان رفتن به سمت تکمیل زنجیره‌های زیر مجموعه بخش کشاورزی است. رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تصریح کرد: باید از مزارع کشاورزی حداقل بهره‌برداری را داشته باشیم و به ازای حداقل مصرف آب و منابع پایه، حداکثر استفاده و افزایش تولید را داشته باشیم. وی تصریح کرد: یکی از زنجیره‌های تولید ساماندهی و صادرات بوده که در این راستا اقدامات خوبی در حال انجام است.

میری گفت: طرح ۳۷ هزار هکتاری از زمین‌های نوسازی و تجهیز شده دشت‌های عباس، فکه و عین خوش در شهرستان مرزی دهلران یکی از اقدامات بسیارخوب در حوزه کشاورزی استان است چرا که مزیت این طرح اشتغال‌زایی برای ۱۲ هزار نفر و افزایش تولید محصولات کشاورزی در پی دارد. رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اعلام کرد: برای این طرح ۵۵۰ میلیارد تومان هزینه شده است. وی گفت: افزایش تولیدات کشاورزی باعث تولید ثروت می‌شود و ما باید به دنبال ساماندهی تولیدات کشاورزی باشیم تا زنجیره بازاریابی، فرآوری و صادرات را ایجاد کنیم تا علاوه‌بر اشتغال‌زایی امید به زندگی در استان بیشتر شود.

مهم ترین مشکلات حوزه کشاورزی

کارشناس کشاورزی نیز گفت: بخش کشاورزی در ایلام با مشکلاتی همچون کمبود سرمایه و سرمایه‌گذاری، پایین بودن سطح سواد کشاورزان، عدم بازار مناسب برای محصولات تولیدی مواجه است. روح‌الله کرمی اظهار کرد: در سال‌های گذشته اقدامات خوبی در خصوص توسعه کشاورزی استان در دستور کار دولت و مسوولان استانی قرارگرفته است ولی استفاده نکردن از مکانیزاسیون کشاورزی، بالا بودن میزان اراضی دیم و بیکاری فصلی کشاورزان موانعی را بر سر راه توسعه کشاورزی در این استان به وجود آورده است.   وی گفت: مسوولان باید به سمت تدوین برنامه مناسب برای حل مشکلات کشاورزی در استان بروندو اقدامات موثرتری در دستور کار خود داشته باشند تا زمینه رونق بخش کشاورزی، استفاده بهینه از ظرفیت‌های بخش کشاورزی، افزایش تولیدات، افزایش درآمد کشاورزان، تثبیت جمعیت روستایی، را درپی داشته باشد چرا که اجرایی کردن برنامه‌ها می‌تواند نقش بسزایی در توسعه استان هم داشته باشد.

لزوم ایجاد صنایع تبدیلی

این کارشناس کشاورزی ادامه داد: یکی دیگر از نیازهای بسیار مهم استان ایلام ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی در حوزه کشاورزی است که راه‌اندازی این گونه صنایع علاوه‌بر کشاورزی استان زیرمجموعه‌های مختلف کشاورزی را به‌صورت جدی متحول خواهد کرد. کرمی افزود: ظرفیت بازارچه‌های مرزی فرصت بسیار مهمی برای توسعه صادرات در بخش کشاورزی است و این زمانی محقق خواهد شد که الگوهای صادراتی رعایت شود. وی اظهار کرد: بدون شک توسعه صادرات کشاورزی به‌خصوص صیفی می‌تواند رونق اقتصادی در کشاورزی استان ایجاد کند.

ایجاد کارخانه تولید روغن در دهلران

کارشناس کشاورزی گفت: یکی از اقدامات بسیار خوبی که در سال های اخیر در استان در دستور کار قرار گرفته تنوع کشت و تغییر الگو کشت است چراکه کاشت دانه‌های روغنی کلزا در استان به‌خصوص شهرستان دهلران توانسته با مرغوبیت بالایی انجام شود.وی گفت: باتوجه به افزایش کشت دانه‌های روغنی کلزا که سودآوری و از طرفی نقش بسیار مهمی در تامین روغن مورد نیاز کشور دارد ایجاد کارخانه تولید روغن در شهرستان دهلران از ضروریات است و این مهم می‌تواند نقش بسزایی در ایجاد اشتغال و حمایت از کالاهای داخلی داشته باشد.مهار آب‌های مرزی، احیای اراضی گرمسیری، تبدیل اراضی دیم به آبی نقش بسیار مهمی در اشتغال جوانان استان دارد و با اجرا و تکمیل سامانه گرمسیری شاهد شکوفایی در حوزه کشاورزی استان خواهیم بود.