کوچ به ییلاق در ارتفاعات تهران - ۵ مرداد ۹۱
مسعود میر: خیلی از ما هنوز هم در رویاهای خود قید حضور در پایتخت را می‌زنیم و برای داشتن لحظه‌هایی پر از آرامش و سلامت به زندگی در یک روستای دور افتاده اما سر سبز و زیبا فکر می‌کنیم. برای ما که به زندگی در تهران عادت کرده‌ایم یا مجبوریم که تهران را تحمل کنیم گاهی یک سفر کوتاه هم به چنین بهشت‌های خوش آب و هوایی که نشان از طبیعت و زندگی به شیوه نیاکان را دارد می‌تواند حالمان را خوب کند. با این پیش فرض و پذیرفتن اینکه گذراندن اولین پنج‌شنبه ماه رمضان با یک برنامه با قواعد سنتی خالی از لطف نخواهد بود این صفحه را بخوانید.
اقوام برای همه
بر اساس آنچه که روی تابلوهای راهنما و بنرهای تبلیغاتی نوشته شده ماجرا از این قرار است: دومین جشنواره ییلاق اقوام و عشایر ایران. اما این همه ماجرا نیست چون باید به این موضوع چند نکته دیگر را هم ضمیمه کرد. اول اینکه برای دیدن این جشنواره و البته رسیدن به محل برگزاری‌اش باید سراغ ارتفاعات تهران را گرفت و دیگر اینکه قرار است با رسیدن به محل برگزاری این جشنواره به حال و هوایی مهمان شوید که در روزمره‌گی‌های شهری گم شده است.خب پس با این پیش فرض‌ها و دانستن اینکه اقوام مختلف و ایلیاتی‌های مهربان برای مهمان کردن ما به یک بعد از ظهر دلچسب، مسیر همیشگی کوچ شان را به تهران تغییر داده‌اند برای رفتن به این مراسم آماده شوید.
چه خبر و کجا
در دومین جشنواره ییلاق اقوام و عشایر ایرانی بیش از 8 گروه از ایلات خوزستان، کرمانشاه، قشقایی، سیستان و بلوچستان، آذربایجان، کردستان، خراسان و بختیاری حضور دارند و به نمایش فرهنگ و رسوم خود می‌پردازند، البته نمایش سبک زندگی در قالب آیین‌ها، نحوه زندگی‌، ارائه محصولات غذایی و صنایع دستی از اهداف اصلی این گروه‌ها است. از حالا که شما این مطلب را می‌خوانید تا پایان شهریور ماه فرصت دارید تا از این جشنواره بازدید کنید هر چند ما همین روزهای ابتدایی جشنواره را برای رفتن به شما پیشنهاد می‌کنیم. جشنواره در زمینی به وسعت 3 کیلومتر مربع در ابتدای گردنه قوچک در ارتفاعات سوهانک برقرار است و برای رفاه بازدیدکنندگان محل نمایش برای اجرای آداب و رسوم ایلات به ظرفیت یک هزار و 200 نفر آماده‌سازی شده.البته نگران ماندن پشت درهای بسته نباشید چون برگزارکنندگان اعلام کرده‌اند که تا 5 هزار نفر نیز می‌توانند در محل برگزاری جشنواره جمع شوند و مراسم‌های مختلف را از نزدیک ببینند.
چه خبر از جشنواره
برنامه‌های متنوعی نظیر اجرای موسیقی سنتی، اجرای مراسم مختلف ایلاتی به صورت نمادین مانند اجرای مراسم ازدواج سنتی از مراسم خواستگاری تا ازدواج، اجرای بازی‌های سنتی، پخت غذاهای محلی، ارائه صنایع دستی و البته برگزاری مسابقات جانبی همه آن چیزهایی است که قرار است به اصطلاح روز شما را بسازد و بازدیدکنندگان را به وجد بیاورد، البته بد نیست بدانید که یکی از بخش‌های اصلی این جشنواره «کمپ زندگی بدون تکنولوژی» است که در آن علاقه‌مندان می‌توانند زندگی متفاوتی را تجربه کنند. ماجرا به زبان ساده از این قراراست که شما می‌توانید بروید و در یکی از 24 خیمه تدارک دیده شده در محوطه برگزاری جشنواره، یک روز را بدون هیچ گونه نشانی از زندگی مدرن سپری کنید. قبول کنید که تجربه متفاوتی است به ویژه اینکه قرار است در این ساعت‌های دور از زندگی شهری با سنت‌های جالب اقوام و عشایر آشنا شوید و البته غذای محلی نوش جان کنید.
کی برویم
به گفته مسوولان برگزاری جشنواره، در ماه مبارک رمضان برنامه‌های نمایشی بعد از اذان مغرب اجرا می‌شود ولی علاقه‌مندان می‌توانند از ساعت 17 از غرفه‌ها بازدید کنند. البته شهرداری منطقه یک هم برای راحتی بیشتر بازدیدکنندگان مسیر رسیدن به محل برگزاری جشنواره را حسابی سر و سامان داده و از همه مهم‌تر اینکه به غیر از چراغانی و آذین بندی مسیر، با نصب چند آنتن بی تی اس ماجرای عدم آنتن‌دهی موبایل در این محدوده را فیصله داده است.