نمایش روی دیوار - ۵ بهمن ۹۱
از وضوح تصویر تا شدت
ویدئو پروژکتور دستگاهی است که تصاویر و اطلاعات کامپیوتری یا ویدئویی را از کامپیوتر، ویدئو، پخش DVD، دوربین فیلمبرداری، دوربین دیجیتال، تلویزیون و... دریافت کرده و توسط یک منبع نوری کوچک سیگنال‌ها را با بزرگ‌نمایی روی صفحه به نمایش در می‌آورد. با توجه به قابلیت بزرگ‌نمایی تصاویر این دستگاه کاربردهای گوناگونی در عرصه آموزشی، تجاری و حتی خانگی دارد و کارخانه‌های تولیدکننده نمونه‌های گوناگون با کاربردهای گوناگونی دارند. به همین دلیل باید هنگام خرید نهایت دقت را کرد تا یک دستگاه ویدئو پروژکتور مناسب خریداری کنیم. نکاتی که در این بخش ما به برخی از آنها اشاره‌ای داریم. ۱. بودجه و هدف خود را از خرید مشخص کنید: قبل از خرید دستگاه ویدئو پروژکتور، بودجه خود را برای خرید مشخص کنید، چرا که برندهای گوناگون نمونه‌هایی در انواع مختلف به بازار عرضه کرده‌اند که هرکدام قیمت مشخصی دارند. به همین دلیل بهتر است قبل از خرید، حتما بودجه خود را برای خرید یک دستگاه ویدئو پروژکتور مشخص کنید. از طرفی باید هدفتان از خرید هم مشخص شود و بگویید که هدف شما استفاده خانگی از این دستگاه است یا استفاده اداری یا حتی آموزشی، چرا که امروزه با رشد عرضه این کالا به بازار برای هر یک از این اهداف مدلی منطبق با کاربران نیز به بازار عرضه شده است.
2. تکنولوژی را در نظر بگیرید: امروزه در تکنولوژی پروژکتورها، دو تکنولوژی مهم و برتر در سطح جهان ارائه شده است. یکی از این تکنولوژی‌ها به نام DLP و دیگری به نام LCD است که معمولا بیشتر کمپانی‌ها از هر دو تکنولوژی در ساخت دستگاه‌ها استفاده می‌کنند. به طور کلی اکثر پروژکتورها با تکنولوژی LCD کار می‌کنند، LCD مخفف نمایشگر کریستال مایع است، این سیستم نمایش جداگانه‌ای از هر یک از نقاط تصویر بر روی یک نمایشگر را امکان‌پذیر می‌سازد و هر یک از این نقاط به‌وسیله یک سیستم هوشمند کنترل می‌شود. این نقاط می‌توانند به صورت دلخواه تغییر داده شوند تا بدین‌وسیله تصویر شفاف و واضحی ایجاد شود. کاربرد اصلی این تکنولوژی جهت نمایش تصویر در پروژکتورها و مانیتورهای مسطح است. پروژکتورهای LCD نور را به رنگ‌های اصلی (قرمز- سبز- آبی) تفکیک کرده و سپس با هدایت آن به نمایشگر‌های LCD مجددا با هم ترکیب می‌کند. در این سیستم برای هر یک از نقاط تصویری و رنگ‌های اصلی یک نمایشگر LCD وجود دارد.تکنولوژی دیگر هم که Digital Light Processing ) DLP )است به معنی پردازش دیجیتالی نور است. یکی از حرفه‌ای‌ترین شرکت‌های بین‌المللی با ساخت تکنولوژی DLP راه‌حلی کاملا دیجیتالی برای نمایش تصاویر ارائه داده است، به‌طوری که از این طریق سیستم‌های پروژکتور توانایی نمایش تصاویر ویدئویی و گرافیکی برای مقاصد تجاری،
رسانه ای آموزشی و سرگرمی با کیفیت فوق‌العاده به‌دست آورده‌اند. تکنولوژی DLP با استفاده از انحراف آینه‌های میکروسکوپی دیجیتالی کار می‌کند. در این تکنولوژی رنگ‌ها توسط چرخه رنگی که متشکل از سه رنگ اصلی (قرمز- سبز- آبی) است ایجاد می‌شوند.
3. به وضوح تصویر و شدت روشنایی توجه کنید: قدرت تفکیک یا وضوح تصویر در دیتا پروژکتورها بیانگر سازگاری دستگاه با حالت نمایش کامپیوتر کاربر است. به این معنی که هرچه رزولوشن یا قدرت تفکیک دستگاه بالاتر باشد، امکان پخش تصاویر با وضوح بالاتر (که مربوط به تنظیمات کارت گرافیک متصل شده به دستگاه است). میسر است. قدرت تفکیک در هر دیتا پروژکتور با دو نماد حداقل (رزولوشن واقعی) و حداکثر (رزولوشن قابل نمایش) بیان می‌شود. نکته قابل توجه این است که در حالت حداکثر تصویر ویدئو پروژکتور به صورت فشرده پخش می‌شود. بدیهی است که رزولوشن‌های بالاتر از حداکثر، توسط دستگاه قابل نمایش نیستند. در حال حاضر حداکثر روزلوشن یک دستگاه ویدئو پروژکتور 1200*1600 نقطه در اینچ و حداقل آن 600*800 است. شدت روشنایی هم اصلی‌ترین مشخصه دیتا پروژکتور است. واحد شدت روشنایی انسی لومنز بوده و هر چه این واحد بیشتر باشد، قدرت تابش نور و انعکاس آن بر روی پرده نمایش بیشتر بوده و در نتیجه می‌توان از آن در محیط‌های پرنورتر و بزرگتر استفاده کرد و تصویر مطلوب دریافت کرد. لازم به ذکر است قیمت ویدئو پروژکتور با شدت روشنایی نسبت مستقیم دارد، به این معنی که هر چه عدد شدت روشنایی بالاتر باشد، قیمت دستگاه دیتا پروژکتور نیز گران‌تر خواهد بود. بنابراین هنگام خرید ویدئو پروژکتور، در نظر داشتن نیاز واقعی (با توجه به ابعاد و روشنایی محیط) و البته پیش‌بینی کاربری آینده امری اجتناب‌ناپذیر است. در حال حاضر حداکثر میزان روشنایی برای این دستگاه‌ها 7500 به بالا و حداقل آن 2000 انسی لومنز است.
۴- کنتراست را فراموش نکنید: کنتراست که با نماد n:۱ نمایش داده می‌شود بیانگر درجه تضاد بین رنگ سیاه و رنگ سفید در تصاویر پخش‌شده توسط دیتا پروژکتور است. کنتراست پارامتریست که واحد ندارد و تنها به شکل عددی نظیر ۶۰۰:۱ نمایش داده می‌شود. هرچه این نسبت بزرگتر باشد، به این معنااست که فاصله بین سیاه‌ترین نقطه و سفیدترین نقطه تصویر بیشتر بوده که موجب تفکیک بهتر رنگ‌ها در فاصله مرزی بین دو رنگ مجاور شده و نتیجتا وضوح تصویر بیشتر می‌شود. در دیتا پروژکتور‌های با تکنولوژی ساخت DLP معمولا کنتراست دستگاه‌ها از عدد ۲۰۰۰:۱ شروع می‌شود و این عدد در دستگاه‌های LCD غالبا ۳۰۰:۱ الی ۶۰۰:۱ است. توصیه می‌شود در هنگام انتخاب ویدئو پروژکتور نسبت کنتراست بین دو دستگاه با تکنولوژی‌های ساخت متفاوت، قیاس نشود.
5- سایر نکات قابل توجه: علاوه بر موارد مذکور توجه به وزن دستگاه، میزان بزرگ‌نمایی تصویر (ZOOM)، تعداد و نوع ورودی و خروجی‌ها، ویژگی‌های خاص دستگاه مانند بی‌سیم و با سیم بودن، طول عمر لامپ دستگاه و... هم باید توجه ویژه‌ای شود.