زنان 42 درصد افراد جویای کار کشور را تشکیل می‌دهند
دنیای اقتصاد، زهرا صفدری- مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بانوان گفت: بانوان با تلاش و شایستگی که در راستای کسب دانش داشته‌اند 64 درصد فارغ‌التحصیلان دانشگاهی کشور را تشکیل می‌دهند اما درصد اشتغال آن‌ها بسیار پایین و نرخ بیکاری آن‌ها 42 درصد است. سهیلا جلودارزاده در همایش عفاف و حجاب که با حضور مشاوران امور بانوان سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها در مشهد برگزار شد، افزود: وزارت صنعت، معدن و تجارت توجه ویژه‌ای به استفاده از زنان در پست‌های مختلف داشته که از جمله مهمترین پست‌ها می‌توان به مدیریت صنعت مهم نساجی، صنایع غیرفلزی و مدیرکلی طرح‌ها و برنامه‌های این وزارت اشاره کرد.
جلودارزاده گفت: علاوه بر این روسای بسیاری از ادارات صنعت، معدن و تجارت ما از میان بانوان بوده و در بانک صنعت و معدن هم زنان بخش قابل‌توجهی از مسئولیت‌ها را برعهده دارند.
مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور زنان یادآور شد: در واقع می‌توان گفت در این وزارت‌خانه حرکتی شروع شده که خانم‌ها را براساس شایستگی در جایگاه‌های مناسب قرار می‌دهد و این موضوع به دلیل توجه و دقت بانوان در انجام امور و وظایف محول شده به آن‌هاست که رونق بخش فعالیت‌های صنعتی، معدنی و تجاری هستند.
جلودارزاده تاکید کرد: ما باید تلاش زیادی در جهت ایجاد فرصت‌های شغلی برای بانوان انجام دهیم، در این راستا هفت حوزه مهم صنعتی، معدنی و تجاری را درنظر گرفتیم و در حال تلاش برای ایجاد زمینه‌های حضور پررنگ بانوان در این حوزه‌ها هستیم. این زمینه‌ها عبارتند از صنعت نساجی که از صنعت فرش تا پوشاک را شامل می‌شود، در حال حاضر تعداد زیادی از زنان در صنعت فرش اشتغال دارند و ۸۵ درصد بافندگان فرش را تشکیل می‌دهند.
مشاور وزیر صنعت از صنعت چرم و زیورآلات به عنوان دیگر زمینه‌ها برای اشتغال بانوان یاد کرد و گفت: امروز ما یکی از بزرگترین واردکنندگان بدلیجات هستیم که راه‌اندازی تکنیک ساخت، دانش فنی، دانشگاه و آموزش فنی و حرفه‌ای آن در کشور ما امکان‌پذیر است و بانوان می‌توانند در منزل با کمترین سرمایه‌گذاری تولیدکننده باشند. در صنایع آرایشی و بهداشتی یکی از بزرگترین واردکنندگان به صورت قاچاق و یا از طریق مرزها هستیم که این مواد در بسیاری موارد اسلامی و بهداشتی نیست و می‌توان آن را در داخل کشور تولید کرد زیرا بسیاری از فارغ‌التخصیلان ما در رشته‌های شیمی و صنایع غذایی تحصیل کرده‌اند و می‌توانند با اندک حمایتی تولید صنعتی داشته باشند.
جلودارزاده ادامه داد: بانوان می‌توانند در صنایع غذایی، صنایع الکترونیک، آی تی و آی سی تی که بسیاری از فارغ التحصیلان دانشگاهی ما در این رشته‌ها تحصیل کرده‌اند و صنایع دارویی و داروهای گیاهی که امروز صادرکننده هم داریم، اشتغال داشته باشند.
مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بانوان درباره مشکلات مرخصی زایمان بانوان شاغل نیز اظهار کرد: یکی از مشکلات بانوان شاغل، مرخصی زایمان است که در این زمینه بحث تعادل خانوادگی مطرح است. نهادهای تصمیم‌گیر باید بدانند خانواده یک سرمایه بزرگ اجتماعی است و بسیاری از وظایف دولت‌ها و هزینه‌های آن را کاهش می‌دهد. براساس قانون کار کسی که از مرخصی زایمان استفاده می‌کند، در زمان پایان مرخصی باید در سمتی که داشته به اشتغال ادامه دهد اما ممکن است به دلیل شرایط، قوانین به خوبی اجرا نشده باشد.
جلودارزاده ادامه داد: برای بازگشت رونق اقتصادی و فعالیت مستمر صنایع تعطیل، نیمه تعطیل و جدید تلاش می‌کنیم تا بتوانیم قوانین را اجرا کنیم زیرا برای اجرای قانون باید آرامش و تعادل ایجاد شود. امروز مهمترین وظیفه بخش دولتی اعم از حاکمان سیاست‌گذاران، برنامه‌ریزان و مجریان، رونق صنعت و شکل‌گیری تولید و به دست آمدن ثروت است تا رفاهیات را در نظر بگیریم.
مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بانوان درباره حمایت‌های وزارت از بانوانی که قصد فعالیت و راه‌اندازی صنایع کوچک و متوسط را دارند، گفت: این وزارت در شرایط فعلی به دنبال ایجاد آرامش و امنیت برای فعالیت بانوان و سرمایه‌گذاری توسط آن‌ها است. نخستین گام در این زمینه احیای صنایعی است که بانوان ایجاد کرده‌اند تا با راه‌اندازی دوباره کار آن‌ها، سایرین هم جرات فعالیت را پیدا کنند.
جلودارزاده در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به پرهیز از فردگرایی به عنوان یکی از رموز موفقیت زنان، اظهار کرد: رازی که حضرت زهرا(س) در خطبه فدکیه به ما آموخته این است که بندگی کنیم تا همه چیز داشته باشیم و گذشتن از خود و توجه به معبود مقدمه رشد و تعالی است. وی ادامه داد: رشد فردی، تعامل خانوادگی و ارتقاء اجتماعی جز با تلاش و قرار داشتن در مسیر بندگی به دست نمی‌آید.

تک‌روی مردان در جامعه ایرانی
به یک فرهنگ تبدیل شده استpic1
مشاور رسانه‌ای وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در این برنامه گفت: ما در جامعه‌ای با حاکمیت فرهنگ مردمدارانه زندگی می‌کنیم و این تک‌روی در جامعه ما به یک فرهنگ تبدیل شده است اما برای پیدا کردن ارتقای اجتماعی در این برهه نیازمند همکاری و پشتیبانی همه بانوان از یکدیگر هستیم.سونیا پوریامین افزود: ضعف خودباوری و تجربه مدیریتی کم در میان بانوان یکی از مشکلات ما در اشتغال است، ممکن است در جمع زنان ایرانی افراد کاردان زیادی وجود داشته باشد اما کسی آن‌ها را نمی‌شناسد و رسانه‌ها کمتر از حضور بانوان استفاده می‌کنند. امروز ۸۴ درصد زنان ایرانی خانه‌دار و تنها ۱۴ تا ۱۶ درصد آن‌ها شاغلند، اما همان افراد خانه‌دار هم می‌توانند با تاثیرگذاری بر روی خانواده خود ایجاد تحول کنند.پوریامین تاکید کرد: برای توسعه بیشتر و ایجاد تحول در حوزه بانوان باید فراملی اندیشیده و با زنان استان و منطقه خود و رسانه‌ها تعامل بیشتری داشته باشیم.

رفع گرفتاری‌های جامعه را دغدغه خود بدانیمpic۲
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در این همایش گفت: هر کار اجرایی و مالی که به بانوان سپرده می‌شود با کمترین تنش صورت می‌گیرد و دلیل آن پایین بودن میزان رفتار حذفی در میان بانوان است. اگر در سازمان‌ها از این روش استفاده کنیم و توانمندی‌های بانوان تقویت شود، در بسیاری از زمینه‌ها موفق خواهیم بود.راضیه علیرضایی با اشاره به نقش مشاوران زن سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت کشور اظهار کرد: با ابزار مدیریت مدرن و اطلاعات نوین می‌توان به فرآیند رشد و ارتقای جایگاه سازمانی زنان کمک کرد و مشاوران می‌توانند با روان و نرم کردن چرخ دنده‌های سازمان، به مدیریت کمک کنند.
علیرضایی تاکید کرد: همه ما در سمت‌هایی که برعهده داریم باید گرفتاری‌های جامعه را به عنوان گرفتاری‌های ملی و به دغدغه‌ای برای خود تبدیل کنیم و با انجام کارهای تیمی و جمعی به شکل‌گیری سرمایه‌های درون سازمان کمک کنیم. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی از صادرات، توسعه و گسترش تولید به سوی تولیدات دانش‌بنیان با ارزش افزوده و رفع موانع تولید و اشتغال به عنوان محورهای اصلی فعالیت این سازمان نام برد.