بورس بدشانس تهران
همایون دارابی
عضو گروه بورس
بورس تهران این روزها به سختی تلاش می‌کند تا اندکی بیش از ۲ درصد بازدهی خود در سال جاری را حفظ کند امری که البته امید چندانی به آن نیست و احتمالا کارنامه سال ۹۴ بورس نظیر سال ۹۳ به زیان کامل سهامداران خواهد بود.

در شرایطی که کمتر کسی انتظار آن را داشت بورس از دی ماه سال ۹۲ با اتخاذ سیاست‌های سخت اقتصادی در قالب لایحه بودجه سال ۹۳ و افزایش بی‌سابقه سود بانکی رو به ضعف نهاد ضعفی که اگرچه کارشناسان بازار انتظار داشتند با توافق هسته‌ای و پایان تحریم‌ها متوقف شود اما این امر امسال نیز رخ نداده و هفته‌ها پس از توافق بزرگ اتمی همچنان بورس در حال تجربه افت قیمت‌ها است. در شرایط کنونی بازار سهام از معضل همچنان در رنج است:

نخست پدیده‌ای قدیمی به نام سیاست انقباضی و سود بالای بانکی که موجب شده است سرمایه‌گذاران با دریافت سود بیش از ۲۰ درصد و گاهی تا ۳۰ درصد از تمامی بازارهای ریسکی خارج شوند و رکودی بی‌سابقه بر اقتصاد کشور در تمامی بخش‌ها حاکم شود. این رکود در بازارهای سرمایه‌پذیر نظیر بورس، ارز، طلا و املاک کاملا قابل مشاهد است.

در همین حال بورس تهران از یک مساله تازه نیز در رنج است و آن احتمال رخ داد بحرانی نظیر بحران سال ۲۰۰۸در اقتصاد جهانی است. کاهش بهای چشمگیر نفت موجب شده است تا گروه پتروشیمی و پالایشگاهی که سهم نزدیک به ۶۰درصدی بورس تهران را دارند با کاهش شدید قیمت‌ها و حتی عدم صرفه تولید نظیر متانول با لحاظ گاز گران ۱۳سنتی می‌توان دید. کاهش شدید بهای مس، فولاد، سنگ‌آهن، روی و سرب و آلومینیوم باعث شده بورس تهران که بورسی وابسته به مواد خام است پا به دوره جدیدی از کاهش بگذارد