آینده‌نگری راهبردی در برنامه‌ریزی و توسعه ایران‌یاسا
شرایط اقتصادی، صنعتی، اجتماعی و فرهنگی امروز کشور به گونه ای است که حل مشکلات و تنگناها، الگوها و راه‌حل‌های جدید و متفاوتی را می‌طلبد. سرعت تحولات، کامیابی را نصیب سازمان‌هایی می‌کند که بتوانند بین منابع کمیاب و نتایج قابل انتظار سازمان خود رابطه معناداری برقرار سازند. مدیران ارشد ایران‌یاسا معتقدند تغییرات 5 سال آینده بدون تردید بیشتر از سال های گذشته بوده و با افزایش سرعت تحولات، چابکی سازمان در درجه اول اهمیت قرار دارد تا سازمان نه تنها بتواند آمادگی‌های لازم را برای رویارویی با این تغییرات در خود ایجاد کند، بلکه این توانایی را داشته باشد که روند تغییرات باورنکردنی را نیز برای صنعت پیش‌بینی کند.
بر همین اساس فاطمه جعفرزاده، مدیر مطالعات راهبردی ایران‌یاسا در گفت‌وگو با خبرنگار ما به تشریح اهداف شرکت دراین زمینه پرداخت. به گفته وی، ایران یاسا طرح مشخصی برای دست‌یافتن به سهم ۹۰ درصدی بازار داخلی ، سهم ۵۰ درصدی بازارهای صادراتی و بدل شدن به یکی از پرچمداران تایر و تیوب در منطقه دارد. جعفرزاده گسترش بازارهای صادراتی را از موفقیت‌های چشمگیر ایران یاسا در شرایط بحران زده کسب و کارها درسال های گذشته دانست و افزود: این امر از محورهای راهبردی ایران یاسا در سالهای آتی نیز است. وی افزود: دریافت تندیس صادرکننده نمونه ملی در سال جاری برای چهارمین بار متوالی از اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور، حاکی از اهمیت بازارهای صادراتی در دیدگاه مدیران ایران یاسا است. وی با بیان اینکه ایران یاسا سه رویکرد راهبردک «قیمت»، «نوآوری» و «مشارکت» را سرلوحه فعالیت‌های خود قرار داده و گسترش دستاوردهای قبلی خود را در دستور کار دارد، گفت: در نظر داریم زمینه‌های جدیدی مانند قطعات لاستیکی، تسمه نقالهو شلنگ‌های آبیاری قطره‌ای را نیز بیازماییم.

مدیر مطالعات راهبری شرکت با اشاره به اینکه برای موفقیت مالی استراتژی‌ها و چشم‌انداز‌ها در ایران یاسا از مدل BSC استفاده می‌شود، اضافه کرد: راهبرد تمام واحدها مشخص و نقشه آن تدوین شده و عملکرد همه مدیران براساس شاخص‌های راهبردی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. جعفرزاده ابهام در فضای کسب و کار را از مهم‌ترین مشکلات پیش‌رو در فضای پسا تحریم دانست که بر سیاست قیمت‌گذاری شرکت تاثیرگذار خواهد بود. وی گفت: نوسانات قیمت نفت که به شدت موجب نوسانات قیمت مواد اولیه در این صنعت می‌شود بر ابهام فضای فعلی صنعت افزوده است.وی با اشاره به اینکه ﺗﻐﻴﻴﺮ ﺳﺎﺧﺘﺎر ﺳﻨﯽ ﺟﻤﻌﻴﺖ ﮐﻪ در ﻧﺘﻴﺠﻪ ﺗﻐﻴﻴﺮﻧﺮخ رﺷﺪ ﺟﻤﻌﻴﺖ ﺑﻪ وﺟﻮد آمده است ﻣﯽ‌ﺗﻮاﻧﺪ اﺛﺮات ﻣﻬﻢ و ﺗﻌﻴﻴﻦ‌ﮐﻨﻨﺪﻩ ﺑﺮ رﺷﺪ کسب و کار ما داﺷﺘﻪ باشد، گفت: سهم بازار ﺑﺎ ﺗﻐﻴﻴﺮ ﺳﻬﻢ ﺟﻤﻌﻴﺖ موتورسوار که از موتور به عنوان ابزار ﮐﺎر استفاده می‌کند متاﺛﺮ ﻣﯽشود. از ﻃﺮف دﻳﮕﺮ، ایران در دو دهه اخیر با پدیده «تورم جوانی» مواجه بوده است.