سند عملیاتی دشت مشهد  به‌زودی تدوین و نهایی می‌شود
دنیای اقتصاد- مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی از تدوین و نهایی شدن سند عملیاتی دشت مشهد در آینده‌ای نزدیک خبر داد. به گزارش تسنیم، حجت شایانفر اظهار کرد: گستره تاثیرگذاری بالا و آثار اقتصادی و اجتماعی و خسارات بسیار زیاد از مهمترین ویژگی های بحرانها است. در موضوع مدیریت بحران، تخصص های زیادی دخیل است که از جمله می توان به آواربرداری، کشف و تجسس، بازسازی اماکن مسکونی و بحث‌های بازتوانی اشاره کرد.
شایانفر گفت: در حال حاضر موضوعات مهمی در استان وجود دارد، میزان بارش‌ها در سال زراعی جاری بهبود داشته است، از ابتدای سال زراعی تا پایان اسفند سال گذشته حدود ۱۵۳ میلیمتر بارش داشته ایم، این میزان بارش در بلند مدت باید ۱۲۴.۴ میلی متر می بود که ۲۳ درصد افزایش داشته است و نسبت به بازه زمانی سال ۹۲ هم ۱۹۲ درصد افزایش داشته‌ایم. وی عنوان کرد: میانگین بارش در سال زراعی گذشته ۵۳ میلیمتر بود که البته هنوز برخی شهرستان‌ها مثل تایباد، گناباد و جغتای از نظر بارش به حد نرمال نرسیده‌اند.
مدیرکل بحران استانداری خراسان رضوی با بیان اینکه یکی از تعاریف بحران برهم خوردن تعادل میان منابع و نیازهاست، خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت شهر مشهد و ورود زائران به این شهر خیل عظیمی از جمعیت به این شهر وارد می شود و طبیعتا مصارفی که اکنون از دشت مشهد انجام می‌شود بسیار سنگین است و برای صرفه جویی باید همگی دست به دست هم بدهیم.

نشست هم اندیشی نخبگان برای دشت مشهد
شایانفر بیان کرد: با تشکیل یک نشست هم اندیشی نخبگان برای دشت مشهد، به دنبال تدوین سندی برای این موضوع هستیم و ۲۰۰ سیاست اجرایی در این زمینه تهیه شده که البته هنوز نهایی نشده است و تا پایان اردیبهشت جلسه نهایی در حضور مسئولان کشوری برگزار می شود. وی ادامه داد: علاوه بر جلساتی که به صورت روتین برای خشکسالی برگزار می شود چندین ستاد تامین و توزیع آب در استان تعریف شده و پیامد و خروجی جلسات این بود که در تابستان گذشته شهر مشهد شاهد جیره بندی و مشکل خاصی نبود.
مدیرکل بحران استانداری خراسان رضوی با بیان اینکه حدود چهار سال است که خسارت به خسارت دیدگان حوادث پرداخت نمی‌شود، تصریح کرد: در گذشته در این زمینه صندوقی وجود داشت اما با توجه به اینکه 153 نوع فعالیت کشاورزی زیر پوشش بیمه است، از شمول بلاعوض دولت خارج شده است. وی افزود: در سال زراعی گذشته پرداختی مردم استان برای بیمه کشاورزی 14.5 میلیارد تومان و دریافت غرامت آنها 43 میلیارد و 333 میلیون تومان بوده است و این یعنی سه برابر میزان پرداختی، غرامت دریافت کرده‌اند پس بیمه مکانیسم خوبی برای انتقال ریسک است.
شایانفر بیان کرد: اقلیم استان ما خشک و نیمه خشک بوده و تغییر اقلیم در آن زیاد است و به همین دلیل موضوع بیمه باید جدی گرفته شود.